• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

مساله كشور بهره‌وري پايين است

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس مظهر حكمت اداره كشور است، گفت: مركز پژوهش‌هاي مجلس زماني مي‌تواند موفق باشد كه ارتباط گسترده با بدنه تحقيقاتي و انديشمندان جامعه برقرار كند. به گزارش خانه ملت، گزيده اظهارات لاريجاني در سومين همايش نقش پژوهش در فرآيند قانونگذاري كشور، به شرح زير است:
 بسيار ديده شده كه نهادهاي بزرگي در كشور بر حسب شرايط مختلف به وجود آمده و شكل گرفته است اما چون خود را در معرض اين پرسش قرار نمي‌دهند كه بودن ما چه فايده‌يي براي جامعه دارد دچار روزمرگي مي‌شوند. بنابراين اگر بخواهيم بگوييم مركز پژوهش‌ها چرا شكل گرفت به اين سوال مي‌رسيم كه مجلس شوراي اسلامي چرا نيازمند مركز پژوهش‌ها است. البته شايد هم‌ زماني از نياز اين مركز فارغ شود و شايد شكل وجود اين مركز در مجلس تغيير پيدا كند.
 ‌ مجلس مظهر حكمت اداره كشور است و نيازمند است كه به امور جامعه شناخت كافي داشته باشد و نكته مهم ديگر اين است كه گاهي شنيده مي‌شود، مي‌گويند ما به تكليف خود عمل كرديم. اين در حالي است كه تكليف متاخر از شناخت است.
 كسي نيست كه بگويد در كشور آراي مختلف سياسي وجود ندارد؛ در همين مجلس آراي مختلف سياسي را شاهد هستيم، اما بايد از جريان‌هاي سياسي مختلف نظر عقلايي برخواسته شود و آنها را با هم مقايسه كنيم. نكته‌يي كه وجود دارد اين است كه مسائل كشور ربطي به گرايش‌هاي سياسي ندارد.
  اينكه اصلاح‌طلب يا اصولگرا روي كار باشد تاثيري در كم آبي ندارد، بايد همه جريان‌ها جواب بدهند كه چطور مي‌توان مشكل كم آبي را برطرف كرد يا با چه مكانيزمي مي‌توان كشاورزي را فعال كرد.
  هر جريان سياسي سر كار باشد مساله كشور بهره‌وري پايين است و بايد بسياري از سوالات پاسخ داده شود، بدون آنكه ربطي به گرايش سياسي داشته باشد.
 بخش متفكر جامعه ما بايد فارغ از اينكه چه گروهي سر كار آمده است به امور كشور رسيدگي كند و مركز پژوهش‌هاي مجلس بايد اين وسيله را فراهم كند.
 شرايط نفتي ما نسبت به شش ماه گذشته تغيير كرده است، بودجه‌يي كه با اين شرايط نوشته مي‌شود بايد متفاوت از وابستگي و اتكا به نفت باشد. تغيير شرايط در شش ماه گذشته اضطرارا باعث شد كه بودجه از بيماري اتكا به نفت فاصله بگيرد اما بايد براي آن كاري صورت گيرد.
 اكنون در شرايطي هستيم كه دولت بودجه را تدوين و مجلس آن را تصويب مي‌كند، اما 95 درصد بودجه بيمار است و تنها زحمت راي دادن آن با نمايندگان است. اگر كار ابتكاري براي بودجه انجام داده‌ايم جواب درستي براي اداره كشور پيدا كرده‌ايم.
  اگر مي‌خواهيم در حوزه مذاكرات هسته‌يي هم موفق باشيم، بايد نشان دهيم كه در شرايط سخت و ويژه‌ هم مي‌توانيم تصميم‌گيري درستي داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون