• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

كاهش وابستگي بودجه به نفت ضروري است

 رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر لزوم كاهش وابستگي بودجه به نفت، گفت: در حوزه سياست خارجي جمهوري اسلامي داراي قدرت و نفوذ اساسي است به‌طوري كه اكنون هيچ كشوري نمي‌تواند از آن چشم‌پوشي كند. به گزارش ايسنا، گزيده اظهارات علي اكبر ولايتي در سومين همايش ملي نقش پژوهش در فرآيند قانونگذاري به شرح زير است:
 اكنون وضعيت به گونه‌يي شده كه عمر استراتژي‌ها كوتاه شده است. در زماني در سال 1991 بوش اول در جمع نيروي دريايي امريكا گفت كه تنها ابرقدرت دنيا امريكاست و بعد تئوري دهكده جهاني را مطرح كردند اما بعد از 24 سال از فروپاشي شوروي دنيا به گونه‌يي تغيير كرده كه حتي امريكايي‌ها نيز معتقدند كه نمي‌توان دنيا را تك‌قطبي اداره كرد.
  خبري با اين مضمون منتشر شده كه چين و روسيه قصد انجام مانور مشترك نظامي در درياي مديترانه يعني قلمروي ناتو و اروپا را دارند. طبيعتا اقتصاد چين و قدرت نظامي روسيه قدرتي متحد است كه امريكايي‌ها نمي‌توانند ناديده بگيرند.
 در منطقه نيز ما داراي قدرت هستيم كه براي هيچ كشوري قابل چشم‌پوشي نيست. ايران از يمن تا لبنان نفوذ اساسي دارد.
 در چنين شرايطي ما در داخل كشور به كار پژوهش و مطالعاتي براي تصويب قوانين و نظارت بر اجراي آن داريم تا بتوانيم در صحنه منطقه و بين‌المللي با تحولات سريع دنيا حركت كنيم. البته ايران همواره نشان داده كه در بزنگاه‌ها به خصوص در مسائل منطقه‌يي و بين‌المللي تصميمات لازم را مي‌گيرد.
 مجلس به عنوان عصاره فضايل ملت براي آنكه بتواند با پيش‌بيني درست امور را راهنمايي و نظام را به سمت و سويي سوق دهد لازم است كه در بخش‌هاي مختلف با قدرت كار خود را انجام دهد.
  اگر تصويب قوانين مبتني بر تحقيقات مقايسه‌يي با ديگر كشورها و ساير مجالس قانونگذار نباشد قوانين پايدار و محكم نخواهد شد. در اين رابطه مثال‌هايي در تاريخ سياسي كشورمان وجود دارد كه از جمله آن قانون مشروطه است، قانوني كه تنها يك نظامنامه بود.
 قانون ديگر كه يكي از محكم‌ترين مجموعه قوانين كشور به شمار مي‌آيد قانون مدني است، قانوني كه مبتني بر 1400 سال فقه اسلامي و شيعي است و حتي پهلوي نتوانست به آن دست بزند.
 10سال از تصويب و ابلاغ چشم‌انداز بيست ساله مي‌گذرد. سوال اين است كه چطور بايد عقب‌ماندگي از برنامه چشم‌انداز را جبران كنيم؟ طبيعتا اين كار به كارهاي پژوهشي احتياج دارد.
 از ابتداي انقلاب بزرگان مدام بر اين موضوع تاكيد داشتند اقتصاد تك محصولي و به دنبال آن وابستگي بودجه به نفت بايد اصلاح شود به‌طوري‌كه طبق سياست‌هاي كلي بايد اين وابستگي به نفت از بين برود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون