• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

در نياوران يك‌سري قفس‌هاي شيك وجود دارد كه كيفيت زندگي در آنها پايين است 5/1 ميليون خانوار در يك اتاق زندگي مي‌كنند

اظهارات بي‌پرده وزير راه در باره مسكن

گروه اقتصادي |عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم با سابقه مسكني‌اش، از همان ابتداي حضوردر راس ساختمان شيشه‌يي خيابان آفريقا انتقادات زيادي را به سياست‌هاي مسكني وارد كرد و به صراحت به «پروژه مسكن مهر دولت دهم» واكنش نشان داد. هرچند نمايندگان مجلس از يك سو و تعهدات دولتي از سوي ديگر وي را مجاب كرد، تا اين پروژه را ادامه داده و به سرانجام برساند. اما انتقادات و اظهارات وي در خصوص موضوعات مسكني دريك‌سال‌و اندي گذشته به خوبي نشان داد كه وي از اساس به اين پروژه و البته سياست‌هاي مسكني اجرا شده تاكنون انتقاد دارد.
انتقاداتي كه موجب شده تا وي در محافل خبري و غيرخبري لب به اعتراض در خصوص تصميمات مسكني بپردازد. انتقاداتي كه گويا روز گذشته زمينه مهياتري براي ابراز يافتند و موجب شدند، تا عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در چهاردهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسكن شفاف‌تر به ابراز انتقادات خود بپردازد. انتقاداتي كه موجب شد تا اين عضو كابينه برخي ساختمان‌هاي ساخته شده در تهران را به قفس تشبيه كند.
عباس آخوندي در اين همايش با اشاره به اينكه در كنار هرج و مرج مالي در حوزه مسكن با يك هرج و مرج شهري روبه‌رو هستيم، گفته است: «در شمال تهران مثلا در منطقه نياوران يك‌سري قفس شيك وجود دارد كه كيفيت زندگي در آنها بسيار پايين است و امكان جابه‌جايي‌شان وجود ندارد. »
او با تاكيد بر اينكه 5/1 ميليون خانوار در يك اتاق زندگي مي‌كنند، افزود: «در حال حاضر جمعيت تهران هشت ميليون نفر است ولي ميزان صدور پروانه‌ها رقم 5/11 ميليون را به ما نشان مي‌دهد. قابل سكونت بودن شهرهاي ايران بايد مدنظر قرار گيرد به گونه‌يي كه در همه زمينه‌ها امنيت داشته باشيم و در مجموع بتوانيم يك زندگي آرام را در پيش‌گيريم. بايد استراتژي‌اي درنظر گرفته شود كه شهرها قابليت زندگي داشته باشند، در شهرها انسان‌ها بايد به راحتي جابه‌جا شوند به گونه‌يي كه پيوند حمل‌ونقل در جامعه شهري به وجود بيايد.»
وي درباره مجموعه مسكن مهر نيز مي‌گويد: «ميراث‌دار مجموعه مسكن مهر هستيم و من هميشه خودم را به جاي خريداران اين واحد‌ها مي‌گذارم و در حال حاضر هر روزه به مسائل و مشكلات آنها رسيدگي مي‌كنيم. به طور سالانه 300 هزار واحد مسكوني را در بافت مركزي شهر مي‌سازيم. متاسفانه بحث مسكن در كشور به حوزه سياست گره خورده، استشعاردادن در بخش مسكن سم مهلك است.»

سلب اعتماد جامعه علمي از بدنه سياستگذاري

وي با بيان اينكه بايد ديدگاه‌ برنامه‌ريزي را به حوزه مسكن بازگردانيم، تصريح كرد: «متاسفانه حوزه مسكن با سياست گره خورده و اين مساله باعث شده بخش عمده‌يي از انديشمندان را در اين حوزه از دست بدهيم و نتوانيم از نظرات آنها در اين حوزه استفاده كنيم. جاي تاسف است كه اساسا همايش‌هاي اين‌گونه‌يي با استقبال زيادي روبه‌رو نمي‌شود. مشكل ما اين است كه جامعه علمي اعتمادش را به سياستگذاران از دست داده است.»
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه بستر گفت‌وگو با جامعه علمي فراهم شود تا بتوانيم سياستگذاري صحيح در اين زمينه داشته باشيم، افزود: «سهم مسكن از تشكيل سرمايه ثابت حدود30 درصد است، همچنين سهم مسكن از اشتغال مستقيم كشور نيز حدود 12 درصد است. سهم مسكن از تسهيلات بانكي حدود 25 درصد و سهم مسكن از گردش كل نقدينگي كشور بيشتر از 20 الي 30 درصد است همچنين سهم دولت از كل سرمايه‌گذاري بخش مسكن نيم الي سه درصد و سهم مسكن از بودجه خانوار نيز حدود 33 درصد است.»
وي با اشاره به تاثير وضعيت مسكن در سال 1392 بر مبناي آمار افزود: «2/16 ميليون خانوار، 5/15 واحد مسكوني، 9/5 ميليون خانوار روستايي و 5/15 ميليون واحد مسكوني و 3/5 ميليون واحد مسكوني وجود دارد. بخش مسكن با توجه به سهم يك سوم در اقتصاد خانوار يكي از مسائل مهمي است كه بايد مدنظر قرار گيرد به گونه‌يي كه نظام عرضه مسكن بايد بلندمدت باشد. حوزه مسكن با شعار سياسي‌دادن فقط اسير مي‌شود، كل نياز بالقوه مسكن در دوره زماني 1393 تا 1405 رقم يك ميليون به طور سالانه نياز مسكن در كشور وجود دارد.»
آخوندي با بيان اينكه رشد شتابان شهرنشيني وجود دارد، اضافه كرد: «آمار و ارقام به ما نشان مي‌دهد به جايي خواهيم رسيد كه جمعيت شهري حدود 80 درصد جمعيت ايران را تشكيل خواهد داد تا جايي كه به رقم 65 ميليون شهرنشين خواهيم رسيد. شهرهاي ما بايد قابليت زندگي داشته باشند و نكته ديگر قابل بحث قابليت جابه‌جايي در شهرهاست. ما به يك شهر 25 هزار نفري با چند خيابان هم شهر مي‌گوييم و اين در حالي است كه به شهر تهران با اين ميزان جمعيت و وسعت هم شهر مي‌گوييم.»
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه با يك نوع هرج و مرج سياسي در ايران مواجه هستيم، تصريح كرد: بايد پيامد‌هايش را تحمل كنيم و شعارهايي كه در حوزه مسكن مهر داده شده امروز ما را به اين نقطه رسانده است. بايد بتوانيم اقتصاد خانوار را به اقتصاد كلان كشور گره بزنيم و اگر كسي شعار بدهد كه تسهيلات پرداخت مي‌شود و بعد از آن جلوي اين روند گرفته شود سقوط در اين حوزه پديد مي‌آيد. كارشناسان اين حوزه مي‌گويند حوزه مسكن دچار حباب است در حالي كه يك سال و نيم است در حال خارج شدن از اين حباب هستيم، ولي همچنان اين روند ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون