• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

زير ذره بين اقتصاد

تلاش هندي‌ها براي توسعه بندر چابهار | بندر جواهر لعل نهروي هند ۶۰ درصد از سهام شركتي هندي را كه قرار است براي توسعه بندر چابهار ايران تاسيس شود، در اختيار خواهد داشت. 40 درصد مابقي نيز متعلق به بندر كاندلاي اين كشور خواهد بود. اين شركت كه منحصرا با هدف توسعه بندر چابهار تاسيس مي‌شود، احتمالا پورتس گلوبال نام خواهد گرفت. اطلاعات و مراحل ثبت اين شركت قرار است در ماه جاري ميلادي تكميل شود. يك مقام ارشد بندر جواهر لعل نهرو كه نخواست نامش فاش شود در اين باره گفت: «اين شركت به زودي ثبت خواهد شد. ما منتظر معرفي سومين اداره‌كننده از سوي وزارت كشتيراني هند هستيم.»

بانك مركزي پاسخگوي اجراي مصوبه دولت باشد| قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در حوزه تجارت گفت: تا به حال تبديل ارز صادراتي از طريق صرافي‌ها صورت مي‌گرفت كه در لايحه خروج غير تورمي از ركود دولت مقرر شده بانك مركزي پيگير تبديل ارز صادراتي صادركنندگان با توجه به نرخ آزاد توسط بانك‌ها باشد. مجتبي خسروتاج به تسنيم گفت: در اين مرحله بانك‌ها تبديل نرخ ارز صادراتي را از طريق صرافي‌ها دنبال مي‌كنند و در رابطه با زمان اجرايي شدن مصوبه لايحه خروج غيرتورمي از ركود مبني بر تبديل ارز صادراتي توسط بانك‌ها، بانك‌ مركزي اطلاعات دقيق را دارد. با اجراي اين مصوبه كانال تبديل ارز صادراتي صادركنندگان به ريال با توجه به نرخ ارز آزاد افزايش مي‌يابد.

گلايه از كارمزد صرافي‌هاي بانكي | رييس كميسيون سرمايه‌گذاري و تامين مالي اتاق بازرگاني تهران گفت: در حال حاضر ارايه ارز به صرافي‌ها و دريافت نرخ معادل آن در تهران صورت مي‌گيرد و موضوع جديدي‌ نيست. محمد مهدي رييس‌زاده به تسنيم گفت: آنچه قرار است بانك مركزي بخشنامه مربوط به آن را دنبال كند مبني بر آن است كه خود بانك معادل ارز آزاد را به صادركنندگان پرداخت كند زيرا در بانك و سيستم بانكي تعريفي از ارز آزاد وجود ندارد. در حال حاضر اگر پول به بانك ارايه شود معادل ريالي به نرخ ارز مبادله‌يي داده خواهد شد كه در كنار آن اگر بانك نامه‌يي به صرافي خود ارسال كند معادل ريالي ارز صادراتي با نرخ ارز آزاد ارايه خواهد شد اما با كارمزد بسيار بالايي همراه است. ميزان كارمزد دريافتي در صرافي‌ها بنابر انصاف آنها محاسبه مي‌شود.

اشتباه در مبلغ برخي قبوض تلفن همراه | معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري گفت: مشتركان دارنده سيم‌كارت همراه اول كه در مورد صورتحساب قبوض خود شكايت دارند مي‌توانند از طريق تماس با سامانه اطلاع‌رساني همراه اول به شماره ۹۹۹۰، موارد شكايت خود را از اپراتور پيگيري كنند. غلامرضا داداش‌زاده با اشاره به اين موضوع افزود: برخي از مشتركان از طريق سامانه 195 نسبت به افزايش قبوض خود شكايت داشتند كه بررسي‌هاي انجام شده نشان‌دهنده عدم تغيير در تعرفه‌هاي اعمالي بوده است و برخي از اين موارد به دليل استفاده مشتركان از سرويس‌هاي ارزش افزوده و همچنين اختلال در سامانه ثبت پرداخت ميان دوره‌يي در شبكه همراه اول است.

احتمال افزايش قيمت انرژي در واحدهاي صنعتي |وزارت نفت و نيرو موظف شدند بهاي برق، گاز و فرآورده‌هاي نفتي مصرفي را براي واحد‌هاي صنعتي متخلف از رعايت معيارها، مشخصات فني و استاندارد اجباري از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد افزايش داده و به عنوان جريمه اخذ كنند. هيات دولت به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني، رييس‌جمهوري تشكيل جلسه داد. در اين جلسه، پس از بحث و تبادل نظر اعضاي دولت پيرامون مسائل و مباحث روز كشور، تعدادي از پيشنهادهاي دستگاه‌هاي اجرايي به تصويب رسيد. در ابتدا بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران گزارشي درخصوص «نقشه راه 1400 بانك مركزي» به هيات وزيران ارايه داد.

ورود فناوري توليد UPS سه فاز به كشور| كيوان حسين زاده با بيان اينكه در حال اخذ مجوز و مذاكره با دو كشور صاحب تكنولوژي براي توليد و ارايه محصولات جديد در حوزه UPS‌هاي سه فاز، براي نخستين‌بار در كشور براي «انتقال فناوري» هستيم، گفت: با توجه به رشد و توسعه فناوري اطلاعات به عنوان عنصر توانمندساز در جهت توسعه پايدار اقتصادي كشور، استفاده از دستگاه‌هاي كنترل انرژي «يو‌پي‌اس» براي حفظ اطلاعات ارزشمند به عنوان زيرساخت سيستم‌هاي رايانه‌يي سازمان‌ها و ديتا سنترها از اهميت بالايي در راستاي افزايش بهره وري و جلوگيري از اتلاف هزينه برخوردار است. مديرعامل آبان نيرو افزود: بنابراين براي برون رفت از اين چالش، بايد اجازه «توليد» و «انتقال تكنولوژي» به صنايعي داده شود كه به افزايش توليد ناخالص ملي و توسعه ثروت ملي كمك كنند و نهايتا توانايي صادرات داشته باشند، در غير اين صورت پنهان شدن «پشت شعار حمايت از توليد داخل» صرفا هيچ كمكي در درازمدت به كشور نخواهد كرد.

تكذيب كشف يك ميدان گازي |مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران، با اعلام اينكه دو سال پيش خبر كشف هيدروكربور در افق پالئوزوييك زيرين در ميدان خارتنگ واقع در ناحيه فارس اعلام شده بود، خبر مربوط به اكتشاف يك ذخيره عظيم گازي را در جنوب كشور تكذيب كرد. هرمز قلاوند اعلام كرد: استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين در ارتباط با اكتشاف و كشف هيدروكربور در افق‌هاي عميق‌تر از پالئوزوييك زيرين از برنامه‌هاي جدي اين مديريت است. نخستين‌بار در دو سال قبل، خبر كشف هيدروكربور در افق پالئوزوييك زيرين (افق فرقون و زكين با سن پرمين و دونين) در ميدان خارتنگ واقع در ناحيه فارس از سوي مديرعامل وقت شركت ملي نفت ايران اعلام شد. سايت خبري وزارت نفت اعلام كرد: اعلام خبر كشف هيدروكربور اعم از نفت يا گاز جزو اختيارات وزير نفت يا مديرعامل شركت ملي نفت ايران است و مديريت اكتشاف هيچگاه بدون هماهنگي با مديرعامل اقدام به اعلام خبر كشف ميداني نمي‌كند.

درخواست تدوين راهبرد براي شركت‌هاي حاضر در عراق و افغانستان |نايب‌رييس خانه معدن ايران گفت: بازار بزرگ عراق و افغانستان در زمان حاضر به عنوان عرصه گسترده‌يي براي حضور فعال شركت‌هاي بخش خصوصي در حوزه معادن و صنايع معدني و ديگر زمينه‌ها است كه نياز به تدوين راهبردي دقيق دارد. محمدرضا بهرامن، اظهار اشت: امروز انتظار خانه معدن ايران توجه ويژه مسوولان به مساله صادرات خدمات فني مهندسي است كه بايد جدي گرفته شود و شركت‌هاي ايراني در سال 91 توانستند 2/4 ميليارد دلار صادرات كنند. اعمال تحريم‌ها سبب شده تا ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي كشور كاهش يابد اما توانمندي بسيار بالاست و بايد تلاش بيش از پيش صورت گيرد تا بخش خصوصي بتواند در كشورهاي منطقه در اين عرصه حضوري فعال داشته باشد. بررسي‌هاي كارشناسي حاكي است شركت‌هاي ايراني توانايي دارند سالانه تا يك ميليارد تن عمليات معدني انجام دهند.

سرمايه‌گذاري 30 ميليارد دلاري چين در ايران|جعفر قادري، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس درخصوص سهم فاينانس در منابع درآمدي بودجه سال 94 به ايلنا گفت: به‌طور معمول هرساله ما اجازه ورود 30 ميليارد دلار از درآمدهاي فاينانس به كشور را صادر مي‌كنيم و در حال حاضر نيز مجوزهاي گذشته كماكان به قوت خود باقي است، اما نكته مهم در اين مساله اين است كه آيا كشوري وجود دارد كه در سال آينده به ما فاينانس بدهد يا خير؟ قادري در ادامه گفت: تا به حال و در سال جاري 22 ميليارد دلار از طريق كشور چين به صورت فاينانس كسب شده است كه مجددا اين كشور اعلام آمادگي كرده است كه سال آينده، در حدود 30 ميليارد دلار ديگر فاينانس دهد، اما كماكان مشخص نيست كه نتيجه اين توافق چگونه است.

صادرات ميعانات گازي ايران دو برابر شد/آژانس بين‌المللي انرژي طي گزارشي اعلام كرد صادرات نفت فوق سبك ايران از ۹۰ هزار بشكه در روز در ۱۱ ماه نخست پارسال به ۱۹۰ هزار بشكه در روز در مدت زمان مشابه امسال رسيده است. آمارهاي آژانس بين‌المللي انرژي نشان داد، صادرات نفت نفت فوق سبك ايران در سال 2014 نسبت به سال پيش از آن بيش از دو برابر شده است و به 190 هزار بشكه در روز رسيده است. بر اساس اين گزارش، محموله‌هاي نفت سبك ايران به آن ميعانات گازي گفته مي‌شود از پارس جنوبي در بازه زماني ژانويه تا نوامبر امسال به‌طور متوسط به 190 هزار بشكه در روز رسيده است. اين محموله‌ها در مدت مشابه سال گذشته بيش از 90 هزار بشكه در روز بوده است. بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، از ابتداي امسال تاكنون (سال ميلادي) صادرات نفت ايران به‌طور متوسط برابر با 1/1 ميليون بشكه در روز بوده است.

 ضرر پتروشيمي‌ها از كاهش قيمت نفت |يك مقام مسوول در صنعت پتروشيمي با اشاره به متضرر شدن پتروشيمي‌ها از كاهش قيمت نفت به دليل تغيير نكردن قيمت نهاده‌هاي توليد، گفت: حاشيه سود پتروشيمي‌ها كاهش يافته است. علي‌رضا صديقي‌زاده با اشاره به روند كاهشي قيمت‌‌هاي جهاني محصولات پتروشيمي، به ايسنا گفت: با توجه به اينكه قيمت محصولات داخلي هنوز كاهش پيدا نكرده اكنون در زمينه صادرات تا حدودي با مشكل روبه رو هستيم. وي با بيان اينكه بايد در پي كاهش قيمت جهاني نفت، قيمت مواد اوليه نيز كاهش پيدا مي‌كرد، اضافه كرد: متاسفانه اين اتفاق نيفتاده و اين در حالي است كه قيمت محصولات كاهش پيدا كرده است. مديرعامل پتروشيمي آبادان در ادامه با بيان اينكه محدوديتي در صادرات به كشورهاي مختلف وجود ندارد، اظهار كرد: در حال حاضر به كشورهاي عراق، افغانستان، آذربايجان، تركيه و تركمنستان صادرات داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون