• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

سقوط بورس به نيمه كانال 69 هزار واحدي

روز گذشته بورس تهران 749 واحد ديگر افت كرد و به كانال 69 هزار واحدي سقوط كرد. شاخص كل بازار سهام در دومين روز معاملاتي هفته جاري در نيمه كانال 69 هزار واحد ايستاد تا در دو روز متوالي 1500 واحد منفي را به نام خود به ثبت برساند. بيشترين تاثير منفي بر شاخص را «وبملت»، «رمپنا»، «وغدير»، «كچاد»، «فولاد»، «وتجارت» و «تاپيكو» داشتند كه شاخص را بيش از 330 واحد در جهت منفي عقب كشيدند. در بازار ديروز 664 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 600 ميليارد ريال در 52 هزار و 686 معامله داد و ستد شد تا ارزش بازار سه ميليون و 143 هزار و 779 ميليارد ريال باقي بماند.
روند منفي حاكم بر بازار سهام در حالي ادامه دارد كه كارشناسان كاهش قيمت جهاني نفت، به نتيجه نرسيدن مذاكرات هسته‌يي، بي‌توجهي دولت در لايحه بودجه 94 به بازار سرمايه و تغيير غيركارشناسي رييس سازمان بورس در مقطع بحراني فعلي را مهم‌ترين دلايل ريزش شاخص‌ها و قيمت‌ها در بازار سهام مي‌دانند. اين در حالي است كه در چند ماه اخير هيچ اتفاق خاصي در وضعيت توليد و صادرات و واردات شركت‌ها نيفتاده است. البته يكي از اتفاقات جالب سال جاري بورس تهران افزايش سرمايه اغلب شركت‌هاي بورسي است.
به طوري كه در نيمه دوم سال جاري اكثر شركت‌ها اقدام به برگزاري مجامع فوق‌العاده مبني بر افزايش سرمايه كرده‌اند و به اين ‌ترتيب برخي از اين شركت‌ها هيچ سودي ميان سهامداران‌شان توزيع نمي‌كنند و تمام يا بخشي از سود سالانه مذكور را از طريق افزايش سرمايه نزد خود نگه مي‌دارند. بعضي ديگر از شركت‌ها هم افزايش سرمايه را از محل مطالبات و آورده نقدي انجام مي‌دهند كه به اين ترتيب از سهامداران‌شان پول مي‌گيرند.
همچنين برخي شركت‌ها در همين يكي، دو هفته اخير اقدام به توقف نماد و تعديل منفي پيش‌بيني عايدي خود كرده‌اند كه اين نشان‌دهنده پيش‌بيني منفي آنها از وضعيت اقتصادي سال آينده دارد. در واقع اين شركت‌ها با توجه به كسري بودجه در سال 94 و كاهش درآمدهاي نفتي ناشي از سقوط احتمالي قيمت نفت جهاني، بدون حمايت دولت بايد مسيرشان را طي كنند و به طور حتم با سختي زيادي مواجه خواهند شد.
 از اين رو از همين الان اقدام به افزايش سرمايه و گرفتن كمك از مردم و سهامداران حقيقي و حقوقي خود كرده‌اند و پيش‌بيني خود از عملكرد سال آينده‌‌شان را كاهش داده‌اند. از سوي ديگر چنين ديدگاهي نزد سهامداران و فعالان بازار بي‌اعتمادي ايجاد كرده و به همين سبب خروج هيجاني سهامداران تازه كار و تشكيل صف‌هاي عرضه از بازار شده و به اين ترتيب سرمايه‌هاي سرگردان مانند روال سال‌هاي گذشته از يك بازار به بازار ديگر منتقل مي‌شود يعني بورس جاي خود را به دلار مي‌دهد. در چنين شرايط بحراني يك اقدام نسنجيده مديريتي كافي است تا بازار را با ريسك بالاتري مواجه كند و آن هم تغيير مديريتي در سازمان بورس است كه از نظر همه كارشناسان غير اصولي، بي‌موقع و اشتباه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون