• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

بازار در چنگ تلويزيون‌هاي چيني


يكي از بازارهاي جذابي كه همواره بين اقشار مختلف جامعه اهميت دارد، بازار تلويزيون و لوازم صوتي و تصويري است. اين بازار جزو بازارهايي است كه يك تفاوت عمده با بازارهايي مانند موبايل و تبلت دارد و آن انفرادي نبودن است كه به همين دليل استفاده‌كنندگان از آن معمولا يك خانواده چند نفره هستند. بازار تلويزيون ايران هم مانند ديگر بازارها در دست چند برند معروف قرار دارد. در ميان اين برندها از با سابقه‌ها تا تازه از راه رسيده‌ها ديده مي‌شوند. در واقع سوني قديمي‌ترين و با سابقه‌ترين برند بازار است كه بر همين اساس قيمت محصولاتش هم از ديگر برندها بالاتر است.
بعد از سوني كه كسي در كيفيت تصاوير و صدا و امكاناتش شكي ندارد، سامسونگ و ال‌جي قرار دارند كه در مقايسه با سوني قدمت چنداني ندارند ولي تقريبا همان امكانات را با كيفيت پايين‌تر و قيمت‌هاي پايين‌تر به مشتريان عرضه مي‌كنند. اما شنيده‌هايي كه مانند ديگر بازارها، اين روزهادر بازار صوتي و تصويري نيز به گوش مي‌رسد چيني بودن يا سر هم شدن تلويزيون‌ها در ايران است كه باعث شده مردم چندان رغبتي براي خريد برندها از خود نشان ندهند. شايد به همين دليل يا از روي ناچاري مردم به سراغ تلويزيون‌هاي سوني، سامسونگ و ال‌جي‌ در فروشگاه‌هاي تهران مي‌روند و تن به قيمت‌هاي بين 5/1 تا 8 ميليون تومان براي خريد برندهاي معتبر اسمبل شده در ايران مي‌دهند يا سر از سه‌راه امين‌حضور در مي‌آورند تا شايد آنجا تلويزيون‌هاي اصل ژاپن و كره بخرند؛ غافل از اينكه اين تلويزيون‌ها ممكن است اصل باشند ولي معيوب هستند يا در نهايت مجبور مي‌شوند كيلومترها راه پيموده و به بانه و فروشگا‌ه‌هاي مناطق آزاد مرزي بروند و از اين مناطق تلويزيون‌هاي اصل با قيمت‌هاي ارزان‌تر بخرند و با خودشان به تهران بياورند؛ غافل از اينكه بسياري از فروشگاه‌هاي بانه در تهران نمايندگي دارند و كالاهايشان را از تهران به بانه مي‌آورند.
 اما از اين بحث كه بگذزيم بايد با اين قضيه كنار بياييم كه چيني بودن يك محصول دليل بر بد بودن آن نيست و دليل اصلي اسمبل شدن قطعات يا كل دستگاه‌ها در كشوري مانند چين هزينه پايين نيروي كار و كارگران چيني است. وگرنه برندهاي معتبر خودشان بر روند توليد نظارت دارند و هيچ‌وقت نمي‌خواهند نام و اعتبار خودشان را خراب و ضايع كنند. البته اين نكته هم درست است كه معمولا كالاهاي چيني درجه يك و دو به ايران نمي‌آيند و راهي اروپا مي‌شوند. اما اگر در بازار بيشتر جست‌وجو كنيد متوجه مي‌شويد كه برندهايي مانند پاناسونيك، شارپ، ايكس‌ويژن و دوو هم طرفداران خاص خودشان را دارند. البته تلويزيون‌هاي دوو موجود در بازار از برندهاي كره‌يي ديگر مانند ال‌جي و سامسونگ ضعيف‌تر هستند.  تلويزيون‌هاي شارپ كه اين روزها خيلي‌ها را به سمت خودشان جذب كرده‌اند، به دليل اينكه چهار رنگ اصلي دارند و يك رنگ (رنگ زرد) در سري كواترون آنها نسبت به ديگر برندهاي بازار بيشتر است از كيفيت تصوير بي‌نظيري برخوردارند و آن طور كه در بازار شنيده مي‌شود پنل‌هاي آنها هم ژاپني است. البته اين برند بيشتر در ميان مردم ژاپن طرفدار دارد تا ديگر كشورهاي جهان. درباره تكنولوژي تلويزيون‌هاي امروزي هم بايد گفت، امروز تلويزيون‌هاي LED، سه بعدي، FULL HD  بازار را تسخير كرده‌اند ولي اگر شما قصد خريد تلويزيون داريد به چند نكته توجه كنيد.
به خروجي صدا و باندهاي تلويزيون‌ها توجه كنيد. از فروشندگان درباره چند هرتز بودن تلويزيون مورد نظر بپرسيد. هر چه اين ميزان بيشتر باشد كيفيت تصوير شما بالاتر خواهد بود. بهترين كيفيت تصويرهاي اين روزهاي بازار 1000 هرتز به بالا است. همچنين LED‌هاي 4K كيفيت بهتري دارند. جديدترين مدل‌هاي بازار دو مدل OLED محصول LG و سري CURVED سامسونگ كه خميده هستند ولي اولي به دليل گراني و دومي به دليل كيفيت نه چندان مطلوب زياد مورد استقبال خريداران واقع نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون