• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

ا ستراليا با كابوس از خواب برخاست

گروگانگيري در كافه شكلات لينت سيدني

روز گذشته ماجراي گروگانگيري سيدني نه‌تنها استراليا كه دهكده جهاني را تكان داد. اين گروگانگيري مانند يك بمب خبري جهان را به لرزه در آورد و
هر آن بيم آن مي‌رفت كه ممكن است حادثه‌يي مشابه در جايي ديگر به ويژه در غرب رخ دهد. نقطه ثقل ماجراي سيدني اين بود كه از پنجره‌هاي كافه شكلات لينت، پرچم‌هاي سياه و سفيد شبيه پرچم گروه تروريستي داعش آويخته شده بود و جنايت شمشير و دوربين و جلاد سياه پوش و قرباني نارنجي پوش را در اذهان تداعي مي‌كرد.
به گزارش رويترز، حادثه با ورود فرد گروگانگير به كافه شكلات لينت آغاز شد. مرد حدودا 40 ساله كه لباس سياه به تن داشت در كافه را بست و اسلحه خود را به سمت 10 كارمند و 30 مشتري كافه نشانه گرفت. مرد سياه جامه اعلام كرد هيچ تقاضاي مالي از كافه‌نشين‌ها ندارد آنها تنها بايد پرچم‌ سياه رنگ او را روي پنجره كافه نصب كنند. تصويري كه نخستين بار از اين گروگان‌گيري منتشر شد، دستان دو زن جوان بود كه پرچم سياهي را از دريچه پنجره كافه به سمت بيرون نگه داشته بودند. ماجرا با فرار پنج تن از گروگان‌ها و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره حساسيت‌ها را كاهش داد اما برد تبليغاتي زيادي براي گروگانگير
 ايجاد كرد.
 او كه از تلفن همراه گروگان‌ها با رسانه‌هاي استراليايي تماس مي‌گرفت درخواست پرچم داعش را داشت و اعلام كرد در چهار نقطه شهر بمبگذاري كرده است. گروگانگير مدعي شد كه دو بمب در داخل كافه در ميدان مارتين و دو بمب ديگر در شهر سيدني كار گذاشته شده است. درخواست دوم او كه از تلويزيون استراليا پخش شد درخواست گفت‌وگو با توني ابوت، نخست‌وزير استراليا بود. اما ‌نخست‌وزير استراليا كه حادثه گروگان‌گيري را يك باجگيري سياسي مي‌دانست، با هشدار نسبت به طرح‌هاي تروريست‌ها براي هدف گرفتن كشورش، از رسانه‌ها خواست سخنان گروگانگير را منتشر نكنند. پليس استراليا هم خبر داد كه هويت فرد گروگانگير را شناسايي كرده اما هنوز اطلاعاتي درباره او ارايه نداده است.
تحليل‌هاي اوليه بسياري از رسانه‌هاي خبري و تحليلي مبني بر آن بود كه از آنجا كه استراليا يكي از متحدان امريكا در ائتلاف ضد داعش است و به تازگي اقدامات خود را عليه داعش در عراق و سوريه افزايش داده، هدف انتقام‌گيري اين گروه قرار گرفته و رسانه‌هاي محلي هم گمانه زني كردند اين عمليات مي‌تواند واكنشي به عمليات‌هاي ضد ترور داخلي باشد. بر اساس گزارش‌ها پليس اين كشور از ماه سپتامبر بزرگ‌ترين عمليات ضدتروريستي در سيدني و بريزبن را آغاز كرده كه پس از دريافت اطلاعاتي درباره برنامه انجام حملاتي در خاك استراليا بود. به گزارش رسانه‌هاي محلي از آغاز اين عمليات يك نفر هم به جرايم تروريستي متهم شده است. بعد از آن در ماه اكتبر قوانين ضدتروريستي در اين كشور تصويب شد كه منتقدان، آن را بيش از حد سختگيرانه توصيف كرده‌اند اما حالا نخست‌وزير مي‌گويد كه تهديد اخير نشان مي‌دهد، برنامه ضدترور دولت لازم و قابل دفاع است.
تا به امروز برخي برآوردها نشان داده كه حدود 20 تن از ۷۰ استراليايي كه از ماه‌ها پيش به صف داعش پيوسته بودند به كشورشان بازگشته‌اند و اين گرونگانگيري مي‌تواند آغاز يك رشته حمله‌هاي تروريستي باشد؛ به ظاهر هم همه‌چيز خيلي حساب شده طراحي شده بود، كافه شكلات لينت در يك مركز خريد شلوغ مركز شهر قرار دارد. اين نقطه به دفتر نخست وزير نزديك است و مقر دو بانك بزرگ استراليا هم آنجاست. گفتني است پارلمان استراليا نيز تنها چند خيابان  آن طرف‌تر از محل گروگانگيري قرار داشته است.

واكنش‌هاي داخلي و جهاني

 تخليه كنسولگري امريكا| به گزارش رويترز كنسولگري امريكا در شهر سيدني كه در نزديكي كافه شكلات لينت قرار دارد بلافاصله پس از انتشار خبر گروگانگيري تخليه شد. اين كنسولگري همچنين هشداري فوري نيز به شهروندان امريكايي در سيدني داد كه در سطح بالايي از هشياري باقي بمانند و قدم‌هاي مناسب را براي افزايش امنيت شخصي خود‌برداريد.
 اعلام آمادگي كانادا| نخست‌وزير كانادا از طريق شبكه‌هاي اجتماعي آمادگي خود را براي كمك به استراليا اعلام كرد.
 بيانيه جامعه مسلمانان استراليا| اين جامعه با انتشار بيانيه‌يي گروگانگيري را اقدام جنايت‌آميز خوانده و آن را محكوم كرد.


خبر آخر

سرانجام با ورود پليس استراليا به كافه عمليات گروگانگيري با كشته شدن فرد گروگانگير پايان يافت. گروگانگير كه نامش هارون مونس اعلام شده، حدود 30 نفر را به مدت 16 ساعت در كافه‌يي به گروگان گرفته بود و پرچمي شبيه به پرچم داعش را به دست گروگان‌ها داده بود تا از پنجره كافه نمايش دهند. سي‌ان‌ان گزارش داد كه دو نفر در جريان حمله پليس به كافه كشته شدند و سه نفر جراحت جدي برداشتند.به گزارش ايرنا  برخي شبكه هاي خبري فرد گروگانگير را يك پناهنده با تابعيت ايراني- استراليايي  معرفي كرده اند.

  جوانان مسلمان استراليايي با هديه 2 هزار شاخه گل و 3600 بطري آب معدني در سيدني تلاش كردند از استرس شهروندان بكاهند.

 عده‌يي هم در اين ميان عكس‌هايي سلفي در اين وضعيت به‌ ثبت رساندند تا در صفحه‌هاي مجازي خود منتشر سازند كه با واكنش شماتت‌آميز روبه‌رو شد.

همزمان با  گروگانگيري در سيدني ، پيامدهاي اجتماعي جالبي در استراليا به راه افتاده است. از زمان آغاز انتشار خبر گروگانگيري، جنبش هشتگ #illridewithyou (همراهت مي‌آيم) در سيدني آغاز شد و تحليل‌ها رنگ و بوي اجتماعي گرفت. اين جنبش كه به سرعت شبكه اجتماعي توييتر را اشغال كرد در حال نشان دادن يك مولفه ديگر در تاييد ريشه‌هاي اجتماعي شكل‌گيري و تقويت اعتراض‌ها بود، اعتراض‌هايي به نابرابري و تبعيض نژادي و مذهبي در استراليا كه اگر پاسخ داده نشوند به بستري براي بهره‌برداري يك گروه تروريستي مانند داعش تبديل مي‌شوند. بسياري از رسانه‌ها در تحليل اين جنبش، آن را تلاشي براي مقابله با اسلام‌هراسي و همبستگي با مسلمانان استراليا ارزيابي كردند. اين كمپين به طور گسترده‌يي در رسانه‌هاي اجتماعي مورد تقدير قرار گرفت و چندتن از سياستمداران و شخصيت‌هاي رسانه‌يي نيز حمايت خود را از اين جنبش نشان دادند. هشتگ #illridewithyou (همراهت مي‌آيم) را يك زن ايجاد كرده بود. او كه سوار قطاري در سيدني بود، اشاره كرده بود كه اينجا جايي است كه يك زن مسلمان ناگزير است پوشش سر خود را بردارد. اين زن يادآور شد كه يك زن مسلمان كه در قطار كنار من نشسته بود مجبور به برداشتن حجاب خود شد و زماني كه او شروع كرد به اشك ريختن، دقايقي من او را در آغوش گرفتم. يكي در پاسخ به اين زن نوشت: من تو را ديدم و دلم شكست. داشتن اميد در چنين وضعيت درماندگي سخت است. اين يك هشتگ يك عكس‌العمل كوچك است.يكي در تاييدش نوشت، اينجا استرالياست و من عاشق استراليا هستم و اين واكنش به گروگان‌گيري بهترين اتفاقي بود كه امروز مي‌توانست رخ دهد. سير تسا كه توييت‌هاي او در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌يي داشت، نوشت: من فردا ساعت هشت و نيم صبح در اتوبوس شماره ۳۷۳ هستم و اگر كسي روسري دارد و مي‌ترسد سفر كند، حاضرم همراهش باشم. يك زن ديگر هم در تاييد او نوشت: اگر شما از پوشيدن لباس مذهبي‌ات مي‌ترسي من همراه تو هستم. بعد از آن هزاران كاربر ديگر هم مسيرها و ساعت حركت خود را نوشته و براي همراهي با مسلمانان ابراز آمادگي كردند. يك كاربر توييتر هم نوشت: امروز نشان مي‌دهد، استراليايي‌ها هميشه با هم هستند و يكديگر را حمايت خواهند كرد.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون