• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

ساختمان مركزي سازمان منطقه ويژه عسلويه كاملا نابود شد

عسلويه 10 ساعت در آتش

اعتماد| شامگاه يكشنبه برج تندگويان، ساختمان مركزي سازمان منطقه ويژه اقتصادي و انرژي پارس در عسلويه، دچار حريق گسترده شد كه براثر آن بيش از نيمي از ساختمان به‌طور كامل در زبانه‌هاي آتش سوخت. عمليات اطفاي حريق اين برج بيش از 10 ساعت به طول انجاميد و پس از مهار آتش، خاكستر و دود فضاي اطراف آن را پر كرده بود.
در اين روز پس از تماس‌هاي مردمي با فوريت‌هاي آتش‌نشاني، نيروهاي اطفاي حريق در جريان وقوع آتش‌سوزي مهيبي در برج تندگويان قرار گرفتند و به سرعت خود را به محل حادثه رساندند. با اين حال زبانه‌هاي آتش كه طبقه چهاردهم و پانزدهم اين برج را در محاصره كامل خود داشت به سرعت به ساير طبقات ساختمان نيز سرايت كرد و عمليات اطفاي حريق را با سختي مواجه ساخت. به گفته شاهدان عيني، شعله‌هاي آتش آنچنان زبانه مي‌كشيد كه از فواصل بسيار دور نيز قابل رويت بود.
گستردگي آتش‌سوزي، اعزام تيم‌هاي متعدد آتش‌نشاني از نقاط مختلف شهرستان عسلويه و ساير شهرستان‌هاي همجوار را به دنبال داشت. با اين حال وقوع آتش‌سوزي در طبقات فوقاني اين برج باعث شد تا عمليات اطفاي حريق با سختي مواجه شود كه در جريان آن و به دليل مواد پليمري به كار رفته در ساخت اين ساختمان، آتش به سرعت به طبقات زيرين نيز سرايت كرد و سقوط ديواره‌هاي ساختمان به پايين را به دنبال داشت.
به گفته مرادي، مديركل مديريت بحران بوشهر، اين آتش‌سوزي كه از ساعت 22 شب يكشنبه آغاز شده بود در ساعت 7 صبح روز دوشنبه و پس از 10 ساعت عمليات اطفاي حريق، به‌طور كامل مهار شد. مرادي گفت: اين حادثه تلفات جاني نداشت و يكي از نيروهاي حراست ساختمان كه با ديدن دود خود را به منشأ آتش‌سوزي رسانده بود پس از قرار گرفتن در محاصره آتش، به كمك نيروهاي امدادي نجات يافت و به بيمارستان منتقل شد.
وقوع اين آتش‌سوزي در حالي، بار ديگر كمبود امكانات آتش‌نشانان بوشهر و نقص در سيستم اطفاي حريق ساختمان تندگويان را بر سر زبان‌ها انداخته است كه از ارتفاع زياد برج و كمبود امكانات آتش نشانان به عنوان يكي از دلايل اصلي طولاني شدن عمليات اطفاي حريق نام برده مي‌شود. موضوعي كه شوراي مديريت بحران استان بوشهر در پارس جنوبي كه روز گذشته براي بررسي علت وقوع آتش‌سوزي برگزار شد، بر آن صحه گذاشت. در اين نشست نقص در سيستم اطفاي حريق در ساختمان تندگويان و كمبود امكانات آتش‌نشاني بوشهر به عنوان علت اصلي طولاني شدن عمليات اطفاي حريق تا بيش از 10 ساعت عنوان شد. به گزارش فارس و به گفته مرادي، مديركل مديريت بحران استانداري بوشهر، اگر در اين حادثه سيستم اطفاي حريق آتش نشانان، توان پرتاب آب تا ارتفاع 70 متري را داشت نه تنها آتش‌سوزي به مابقي طبقات سرايت نمي‌كرد بلكه، در همان ساعات اوليه نيز مهار مي‌شد.
اشاره مرادي به آتش‌سوزي و تخريب كامل طبقات ششم تا چهاردهم اين ساختمان است كه نابودي تمام اسناد و مدارك موجود در آن را نيز به دنبال داشته است.
تامين امكانات و زير ساخت‌ها براي ارتقاي عمليات مقابله از جمله بالگرد‌هاي شب پر آتش‌نشان و بالگرد امداد و نجات، تامين پله‌هاي مرتفع حداقل 70 متر و پمپ‌هاي قوي براي پرتاب آب در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس كه از مصوبات نشست شوراي مديريت بحران استانداري بوشهر است همچنان اجرايي نشده و كار را براي انجام عمليات آتش‌نشاني در حادثه‌هايي از اين قبيل با مشكلات متعددي روبه‌رو ساخته است. از سوي ديگر، حسن اسماعيلي، فرماندار عسلويه در واكنش به برخي گمانه زني‌ها كه ردپاي خرابكاري در وقوع اين آتش‌سوزي را مي‌جويند، از لفظ شايعه استفاده كرد و گفت: علت وقوع اين آتش‌سوزي در دست بررسي است و سخناني از اين دست شايعه است.
همزمان عباس رزمي، رييس HSE شركت ملي نفت ايران در واكنش به اين آتش‌سوزي، از اتصال برق به عنوان تنها احتمال وقوع اين حريق نام برد و گفت: كارگروهي ويژه در اين خصوص تشكيل شده با اين حال خسارت اين آتش‌سوزي هنوز برآورد نشده است.
بررسي‌ها براي مشخص شدن علت اصلي وقوع اين آتش‌سوزي كه عملا نابودي كامل ساختمان مركزي سازمان منطقه ويژه اقتصادي و انرژي عسلويه را به دنبال داشته است همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون