• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

اصلاح‌طلبي در جايگاه اپوزيسيون قرار نمي‌گيرد

     يعني توصيه‌پذير نيستيد؟

به اين دليل است كه خطوط قرمز براي من كاملا روشن است و تلاش مي‌كنم در چارچوب قانون و با توجه به خطوط قرمز حركت كنم و بنابراين نه توصيه فراقانوني مي‌پذيرم و نه هيچگاه توصيه غيرقانوني مي‌كنم.

 شما اشاره كرديد كه با برخي اصولگرايان مي‌توان ائتلاف كرد. مشخصا با چه گروهي از اصولگرايان مي‌توان ائتلاف كرد؟

افرادي كه منش اعتدالي دارند و به ما نزديك‌تر هستند.

 مي‌توانيد مصداق بياوريد؟

من حالا اسم نمي‌برم.

 آيا براي انتخابات مجلس با آقاي ناطق هم هم‌انديشي كرده‌ايد كه چه مدلي را مي‌توان پيگيري كرد؟

خير، با آقاي ناطق تاكنون در مورد انتخابات مجلس صحبتي نكرده‌ام.

 با آقاي هاشمي چطور؟

با ايشان هم درباره انتخابات هنوز حرفي نزده‌ام.

 پس اين بحثي كه مطرح مي‌شود كه مثلث عارف، خاتمي، هاشمي آيا وجود دارد؟

اين ايده برخي دوستان است. بالاخره به يك رويكرد اجماعي و مشخص در مورد نحوه مديريت انتخابات خواهيم رسيد.

 پتانسيل بالقوه اين ائتلاف سه نفره مي‌تواند بالفعل شود؟
زمينه آن وجود دارد.

 اگر اين ائتلاف صورت بگيرد فكر مي‌كنيد چند درصد مجلس آينده نسبت به اين مجلس شاهد تغيير تركيب باشيم؟

ما خوشبين هستيم كه بتوانيم اين تركيب را تغيير دهيم و من با شناختي كه از مردم دارم اگر ما منسجم عمل كنيم تركيب مجلس آينده تغيير خواهد كرد و معتقدم كه افراطي‌ها در مجلس دهم جايي نخواهند داشت.

 برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلبي از برخي افراد براي ائتلاف نام مي‌برند. آيا چنين ائتلاف‌هايي هم مي‌تواند صورت بگيرد؟

با حفظ هويت اصلاح‌طلبي، مي‌توانيم ائتلاف كنيم و ائتلاف در دستور كار ما قرار دارد.

 اگر در انتخابات مجلس دهم شما سرليست اصلاح‌طلبان نباشيد، گلايه نمي‌كنيد؟

فكر مي‌كنم جواب اين سوال را بارها داده‌ام. ان‌شاءالله همه كانديداهاي اجماعي ما سرليست خواهند بود.

 براي هواداران‌تان اين مساله امروز خيلي مهم است.

بله، البته شرايط نسبت به سال گذشته خيلي تغيير كرده است و ما نهايت تلاش‌مان را مي‌كنيم. در انتخابات گذشته هم جوانان نهايت تلاش‌شان را كردند و وقتي قرار بر تصميمي شد جوانان و هواداران نيز پذيرفتند. من همواره از هواداران خودم تشكر كرده‌ام و صميمانه از آنها متشكرم كه همواره به شعار ما كه اخلاق‌مداري، خرد‌ورزي و عقلانيت است احترام مي‌گذارند و به آن وفادارند.

 در زمان انتخابات كه شما كنار كشيديد انبوهي از هواداران جديد براي خودتان خلق كرديد و فكر مي‌كنم انتظارات جديدي از شما دارند. اگر دوستان اصلاح‌طلب شما نخواهند كه عارف باشد، چه مي‌كنيد؟ باز هم حرف بزرگان را گوش مي‌كنيد؟ اگر گوش كنيد و بپذيريد چه پاسخي براي هواداران‌تان خواهيد داشت؟

فكر مي‌كنم ديگر مساله كناره‌گيري من مطرح نشود به اين دليل كه شرايط تغيير كرده است. اما به‌طور خلاصه اين را بگويم كه اگر بر اساس سازو‌كار منطقي و درستي تصميم‌گيري شود اين تصميم را مي‌پذيريم اما اگر مشاهده كنيم كه اين كار براي مديريت كردن يك جناح سياسي است هرگز اجازه نخواهيم داد يك جناح را گروهي مديريت كنند. جوانان و هواداران من در گذشته هم ظرفيت و درك و شعور بالاي خود را نشان داده‌اند كه دغدغه اصلي آنها پيشرفت و تعالي كشور عزيزمان ايران است.

 من فكر مي‌كنم شما يك موقعيت جديدي پيدا كرده‌ايد كه ممكن است خيلي از اصلاح‌طلبان چنين موقعيتي نداشته باشند. اگر سر بزنگاه انتخابات بخواهند عنان اين سازمان سياسي جديد كه شما ايجاد كرده‌ايد را واگذار كنيد، آيا شما اين خواسته را مي‌پذيريد؟

 به‌نظرم چنين اتفاقي هرگز نمي‌افتد. اما همان‌طور كه بارها گفته‌ام بنده در مقابل خرد جمعي تسليم‌ام اما در مقابل مديريت شدن يك جريان مي‌ايستم.

 فكر مي‌كنيد در ميان اصولگرايان سنتي، تندرو يا طيف احمدي‌نژاد كدام دسته‌ها مي‌توانند با هم ائتلاف كنند و كدام دسته مي‌تواند حرفي براي گفتن داشته باشد تا بخشي از كرسي‌هاي مجلس دهم را بگيرند؟

بايد منتظر بمانيم اما به هر حال اصولگرايان سنتي فكر مي‌كنم پايگاه قوي‌تري دارند و پايگاه بخشي از آنان هم به دوران مبارزات قبل از انقلاب‌شان باز‌مي‌گردد.

 آيا شما نگران رد صلاحيت‌هاي اصلاح‌طلبان نيستيد؟
خير.

      اگر چنين اتفاقي افتاد برنامه بعدي‌تان چيست؟

ما به اندازه كافي نيرو داريم. ما از بين كساني كه تاييد صلاحيت شدند ليست خود را مي‌بنديم. تلاش مي‌كنيم با تعاملي كه با دست‌اندر‌كاران انتخابات خواهيم داشت بازي برد- برد را دنبال كنيم.

 نيروهايي كه مي‌خواهيد از سازمان پويش براي كشور معرفي كنيد آيا شناسايي كرده‌ايد؟

هنوز وارد مصاديق نشده‌ايم.

 نيروي كيفي براي معرفي داريد؟
به اندازه كافي داريم. سال 93 سال معيارها و شاخص‌ها و راهبردهاست و سال 94 وارد مصاديق مي‌شويم. ما كمبودي احساس نمي‌كنيم.

 اخيرا در بخش خبري 20:30 سخني از شما درباره حوادث 88 و شخصيت‌هاي دخيل در اين ماجرا پخش شد كه با واكنش روابط عمومي دفتر شما مواجه شد خواستم اصل ماجرا را از شما جويا شوم؟

در مراسم بزرگداشت 16 آذر كه در دانشگاه شهيد بهشتي سخنراني داشتم-كه از همين جا از برگزار‌كنندگان اين مراسم و دانشجويان عزيز تشكر مي‌كنم- در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان درباره اطلاق لفظ «سران فتنه» توضيحاتي دادم، از جمله اشاره داشتم بر اين نكته كه رهبر معظم انقلاب در اين خصوص اظهاراتي مطرح كردند از جمله اينكه اين صفت را به عوامل خارجي و امريكا و انگليس مرتبط دانستند كه متاسفانه بخش خبري 20:30 به صورت تقطيع شده سخنان من را پخش كرد البته انتظار ندارم در يك بخش خبري محدود تمام سخنانم پخش شود ولي انتظار اين است جملات قبل و بعد از اين گفته پخش شود تا القاي برخي مفاهيم ديگر نشود. به همين دليل براي جلوگيري از برخي تفاسير ناصواب اطلاعيه‌يي كوتاهي از سوي دفترم منتشر شد. اميدوارم همان‌طور كه در سخنراني دانشگاه اروميه مطرح كردم مديريت محترم جديد صدا وسيما پيام انتخابات 92 را دريافت كند و در راستاي وحدت و همدلي همه اقشار ملت عمل كند و از تعميق برخي شكاف‌ها كه به‌واسطه عملكرد بعضا نادرست اين رسانه در گذشته ايجاد شده بود، جلوگيري كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون