اولويت پسابرجام، تامين امنيت و تغيير رويكرد مديريتي معضلات
اميرمحبيان٭
اجراي برجام در فضاي پرتنشي آغاز و تا اينجا پيش آمده است. با اينكه مخالفان اين توافق در امريكا، منطقه و ايران با تمام توان خود عمل كردهاند ولي ميل به عبور از بحران به احساسي غالب تبديل شده است. اكنون به گامهاي نهايي ميرسيم اما معلوم نيست تنشها پايان يابد. دوران پسابرجام از اهميت و حساسيت بسياري برخوردار است. اين حساسيت از آن رو است كه با ورود به پروسه اطمينانسازي ما در هر گام ظرفيتي را از دست ميدهيم كه احياي آن امكانپذير نيست؛ بنابراين در بازي به هم زدن جمهوريخواهان اين بيشتر دست ماست كه بسته است. پس بايد جريان پسا برجام به گونهاي مديريت شود كه نخست سرنوشت ما با انتخابات امريكا گره نخورد و ديگر آنكه عقبگرد براي امريكا و ساير طرفهاي مذاكره هم ناممكن شود. از طرف ديگر، در معادلات منطقه مشخص است كه براي پسابرجام مكانيزمهاي كنترل منطقهاي تدارك ديده شده است. بازيهاي كودكانه ولي پرهزينه عربستان براي ايجاد مهار در برابر ايران هرچند مانند آن است كه دستان مردي پرقدرت را با نخي نازك ببندند ولي در عين حال نشان از نگرانيهاي جدي آنان دارد. نگرانيهايي كه هر چند شايد براي عربستان تاحدودي ايدئولوژيك و برخاسته از باور سلفي آنان است؛ اما براي ساير كشورهاي عربي چون امارات يا حتي تركيه تا حدودزيادي معناي اقتصادي دارد. در دوران پسابرجام ضروري است نكاتي مدنظر قرار گيرد. اولا پروژه نفوذ واقعيتي است كه در حوزه محافظت از انقلاب و امنيت كشور ضرورت دارد. دوما اقتصاد مقاومتي به معناي برخورد بهينه با داراييها و ظرفيتهاست. رويكرد مديريتي كشور بايد به سوي اقتصاد مقاومتي تغيير جهت يابد. سوما نظام دفاعي ما به دليل رقابت تسليحاتي پديد آمده در منطقه بايد به سمت كيفي و تكنولوژيك شدن رفته و بدون جنجال تبليغاتي بر بازدارندگي با تكنولوژيهاي نوين و فوق پيشرفته تمركز يابد. چهارمين نكته اين است كه پس از تامين امنيت و تغيير رويكرد مديريتي بايد با برخورد علمي، حوزه اقتصاد و اجتماع را مورد مطالعه قرار داده و با رفع معضلات، كشور را به جايگاه شايسته آن برسانيم.
٭فعال سياسي اصولگرا