آيتالله هاشميرفسنجاني:
از قرآن و امام آموختهام در مقابل تخريبها صبور باشم
گروه سياسي| اگرچه امروز مورد بيشترين هجمهها قرار گرفته و حرفها و انتقادهاي صريحش واكنشهاي تندي را برانگيخته اما ميگويد صبوري خواهد كرد. آيتاللهي كه توصيههايش را با چاشني خاطرهگويي مطرح ميكند و از روزهاي پايان جنگ و امامي سخن ميگويد كه صبوري را نيز از او آموخته است. امامي كه تصميم گرفت و مسووليت پايان جنگ را خودش به عهده گرفت. آيتالله هاشمي در ديدار با جمعي از خبرنگاران نزديك به خود خاطرهاي از روزهاي پايان جنگ را نقل ميكند، خاطرهاي كه به گفته خودش امروز يكي از دستاويزهاي تخريبگران است و ميگويد: وقتي جنايات صدام را در حلبچه عراق و پيرانشهر و سردشت ايران ديديم، نگران شديم كه مبادا اين جنايتكار، همين جنايت را با موشكهايي كه به دست آورده بود، در يكي از شهرهاي ايران(مثلا تهران) تكرار كند. به همين خاطر پس از بررسي همهجانبه شرايط در يكي از جلسات با امام كه سران نظام نيز حضور داشتند، وقتي تصميم به ختم جنگ گرفته شد و امام از سخنان گذشته خويش درباره «جنگ تا فتح قدس »، «جنگ تا آخرين نفس» و «جنگ تا آخرين قطرهخون»، گفتند به ايشان عرض كردم اگر اجازه فرماييد من به عنوان جانشين شما در نيروهاي مسلح و فرمانده جنگ، پذيرش قطعنامه را اعلام كنم و شما پس از اتمام كار، مرا محاكمه كنيد تا مردم ايران و عراق بيش از اين كشته نشوند. پس از اين حرف من امام براي دقايقي ساكت شدند و سپس گفتند اين هم خوب نيست و اگر تصميم جمع و نظام بر اين است، خودم بايد برعهده بگيرم و آن نامه معروف را نوشتند و از آن روز هم مساله مربوط به ختم جنگ هم به مسائل مورد استناد تخريبگران افزوده شد. به گزارش پايگاه اطلاعرساني آيتالله هاشميرفسنجاني، در اين ديدار عالمانه بودن را به خاطر عامه بودن استفادهكنندگان از فضاي رسانه ضروري دانست و گفت: براساس دين اسلام، اخلاق انساني و منش ايراني بايد به حقيقتها بپردازيد. آيتالله هاشميرفسنجاني، در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه راز توهينها و تخريبهاي هميشگي به شما چيست؟، به ارايه تحليلي از چگونگي حضورش در مبارزات اشاره كرد و گفت: در مقطعي كه متوجه شديم بعضي از جواناني كه با ما در مبارزه شريك بودند، يا مرتد يا التقاطي شدند، هم حمايتهاي معنوي و هم كمكهاي مادي خود به آنان را قطع كرديم و همان نقطه شروع تخريبهاي سياسي و توهينهاي غيرانساني شده كه تا همين امروز نيز البته با شكل و ادبيات و عناوين مختلف ادامه دارد، البته شدت و ضعف آن و همچنين ماهيت تخريبكنندگان با توجه به احساس خطري كه در جامعه ميكنند، متفاوت ميشود. وي با بيان اين جمله كه در تمام سالهاي قبل و بعد از مبارزه، اسلام، انقلاب و امام براي من عزيز و مبناي اتخاذ گفتار و رفتار اعتدالي بودند، گفت: هنوز هم به همان عقايد پايبندم و هنوز هم مخالفان سياسي من در مسير خود تلاش ميكنند و آنچه براي من موجب صبر ميشود، توكل بر خدا و اميدواري به عاقبتبهخيري است. آيتالله هاشمي با تاكيد مجدد بر مفاهيم قرآن كه انسانها را دعوت به پرهيز از افراط و تفريط و همچنين صبر در مقابله با توهينها و تخريبها ميكند، گفت: از قرآن كريم آموختم كه در مقابل توهينها و تخريبها به مخاطبان، سلام كنم و از امام عزيز وقتي آن همه توهينها و تخريبها را ديد و چشيد، آموختم كه در راه دفاع از اسلام و همچنين افكاري كه به آن اعتقاد و ايمان داريم، بايد صبور بود. آيتالله هاشميرفسنجاني، كه با يادآوري خاطرات آن جلسه غمي به وسعت تاريخ بر جبين گرفته بودند، گفت: پس از اين حرف من امام براي دقايقي ساكت شدند و سپس گفتند اين هم خوب نيست و اگر تصميم جمع و نظام بر اين است، خودم بايد برعهده بگيرم و آن نامه معروف را نوشتند و از آن روز هم مساله مربوط به ختم جنگ هم به مسائل مورد استناد تخريبگران افزوده شد.
در هر شرايطي از مردم حمايت كنيد
وي افزود: پس از جنگ و آغاز دوران سازندگي نيز به خاطر حذف بعضي از كوپنها و كوتاه شدن دست دلالان در بازار سياه كه طبيعت يك اقتصاد رقابتي بود، گروهي ديگر از تخريبگران به جماعت سابق افزوده شدند و وقتي مسائل سياسي 78، 84 و 88 پيش آمد، منتقدان و مخالفان با تمام توان خويش هر چه ميخواستند، گفتند و انجام دادند و اين روزها هم كه ميبينيد، دفاع از بيت امام(ره) بهانه براي مدعيان فدايي امام(ره) شد كه البته ما از اينگونه مسائل و حرفها در طول بيش از 60 سال كارهاي سياسي فراوان ديدهايم و باز هم خواهيم ديد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در بخش ديگري از سخنان خويش انتخابات را فصلي بسيار ممتاز و باعث افتخار اسلام و انقلاب اسلامي دانست و گفت: شما به عنوان دستاندركاران فضاي رسانهاي و مجازي كه به خاطر رشد تكنولوژي به ابزار برتر اطلاعرساني دسترسي و علم استفاده از آن را هم داريد، بايد توجه داشته باشيد كه در هر شرايطي از مردم حمايت كنيد. آيتالله هاشميرفسنجاني، انسان را در بعد ديني، اجتماعي و سياسي، مختار دانست و گفت: خدا به انسان عقل و شعور داده است، تا براساس آن تصميم بگيرد و كار انجام دهد و پيداست كه عقل با افراط و تفريط ناسازگار است، به همين خاطر است كه اعتداليون را عقلاي جامعه ميدانند. وي در بخش پاياني سخنان خويش، خطاب به جوانان فعال در عرصه رسانهاي و فضاي مجازي، گفت: با مردم صادق باشيد و با خداوند عهد كنيد كه آنچه را ميفهميد به جامعه بگوييد و مواظب باشيد بههيچوجه حق كسي را ضايع و به ديگران ظلم نكنيد. زيرا خداوند ميفرمايد بترسيد از آه و ناله مظلوم بيپناهي كه جز خداوند حامي و پشتيباني ندارد؛ كه مظلوم بزرگترين حربه يعني(آه) را دارد.