برنامهاي براي سرمايهگذاري در ايران نداريم
مدير بخش اخبار بينالمللي ايرباس با بيان اينكه طبق قرارداد برنامهاي براي سرمايهگذاري در ايران نداريم و تعميرات پهنپيكرها توسط شركتهاي ايرباس انجام خواهد شد، گفت: تنها سه فرودگاه در ايران توانايي پذيرش ايرباسهاي A380 را دارد. جاستين دوبون، مدير بخش اخبار بينالمللي ايرباس، اعلام كرد بر اساس مطالعات انجام شده سه فرودگاه در ايران توانايي خدماترساني به ايرباسهاي A380 خريداري شده از سوي ايران را دارد. به گفته دوبون فرودگاههاي امام خميني (ره) تهران، مشهد و شيراز در ايران ميتوانند به هواپيماهاي A380 خدمات فرودگاهي ارايه كنند.
وي در پاسخ به اين سوال كه به دليل دو طبقه بودن اين هواپيما آيا نياز به تجهيزات ويژهاي براي سوار يا پياده كردن مسافران طبقه دوم آن وجود دارد يا خير، گفت مسافران طبقه دوم در صورت وجود تجهيزات مورد نياز ميتوانند از درهاي همان طبقه پياده شوند اما در صورت عدم وجود تجهيزات براي طبقه دوم، اين مسافران از طبقه اول نيز ميتوانند از هواپيما پياده يا سوار شوند. دوبون تاكيد كرد بر اساس بررسيهاي ايرباس، در حال حاضر 100 فرودگاه در جهان ميتوانند به ايرباسهاي A380 به عنوان بزرگترين هواپيماي مسافربري جهان، خدمت رساني كنند. مدير اخبار بينالمللي ايرباس تاكيد كرد حتي اگر ما مطالعه نميكرديم اين مساله از سوي شركت هواپيمايي امارات بايد مورد بررسي قرار ميگرفت چرا كه وجود فرودگاههاي جايگزين در مواقع اضطراري بسيار ضروري است. اين مقام ايرباس در پاسخ به اين سوال كه باندهاي فرودگاهها براي فرود ايرباسهاي سنگين وزن 380 چگونه بايد ارتقا پيدا كنند؟ اعلام كرد به دليل اينكه فاصله دو موتور انتهاي بالها در اين هواپيما از ديگر هواپيماهاي جهان بيشتر است در هر طرف باند نياز به 5/7 متر شانه باند اضافي است تا از مخاطرات ناشي از «انجين بلست»، هواي خروجي از موتورهاي جت هنگام برخاستن، جلوگيري شود.
وي ادامه داد به طور كلي هر 10 سال يك بار باندهاي فرودگاهي بايد مورد بازسازي و بازبيني قرار گيرند و اين شانههاي خاكي قرار نيست وزني را تحمل كنند و فقط براي پوشش انجين بلست خواهند بود.