شهري
از بررسي اعتراض جديد فرمانداري تا اعتراض مختاباد به بودجه فرهنگي در شوراي شهر
اعتماد| ديروز جلسه غيرعلني شورا با طرح اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه تعيين نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك آغاز شد و با بحث تصويب معافيت آمبولانسهاي 115 از پرداخت عوارض طرح ترافيك ادامه پيدا كرد. اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه تعيين نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك در سال 95 به گفته احمد دنيا مالي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر در چند بند بوده كه از آن جمله ميتوان به بند 1 اين بخشنامه اشاره كرد كه براساس اعتراض فرمانداري بايد «اصلاح زمان مندرج در تبصره ششم ماده واحده در خصوص پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح از 24 ساعت پس از ورود به 72 ساعت به جهت پرداخت به موقع در بازه زماني مناسب منجمله پايان هفته و تعطيلات قرار گيرد»؛ موضوعي كه به گفته دنيا مالي از سوي شوراي شهر نيز با آن موافقت شده است. موضوع بعدي مطرح شده در جلسه ديروز پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك براي آمبولانسها بود كه از سوي رحمتالله حافظي مطرح شد. براساس اين پيشنهاد كه به تصويب اعضاي شوراي شهر نيز رسيد، از اين پس آمبولانسهاي سامانه 115 كه جزو خودروهاي امدادي محسوب ميشوند از پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك معاف ميشوند. اما جلسه ديروز حاشيههايي را هم به دنبال داشت كه از آنجمله ميتوان به انتقاد عبدالحسين مختاباد نسبت به بودجه فرهنگي اشاره كرد. رييس كميته هنر شوراي اسلامي شهر تهران در سخنان خود با اشاره به بودجه مورد نياز اقدامات فرهنگي و اجتماعي، با ذكر اينكه متاسفانه امسال جفايي به سهم فرهنگ و هنر در بودجه شهرداري تهران شده كه بيسابقه است، گفت: در همين سازمان شما نگاه كنيد اگر امسال ضريب حقوق كارمندان افزايش يابد براي سازمان چيزي باقي نميماند. مختاباد ادامه داد: متاسفانه بودجهاي كه براي اين سازمان و اقدامات فرهنگي و هنري در نظر گرفتيم با سفارشهاي ما همخواني ندارد و بايد فكري براي اين وضعيت كنيم.
ايجاد دو خط جديد مترو براي شهركهاي اقماري تهران
ايسنا| محمدباقر قاليباف در حاشيه رونمايي و بهرهبرداري از 57 دستگاه واگن با بيان اينكه در اين ميان چهار واگن ويژه فرودگاه مهرآباد نيز توليد شده است، گفت: اميدواريم در 24 اسفندماه نيز ايستگاه ويژه مهرآباد كه واگنهاي خاصي دارد، افتتاح شود. وي با بيان اينكه طراحي واگنهاي فرودگاه مهرآباد خاص و ويژه است، گفت: اين قطارها قابليت آن را دارند كه بدون راهبر نيز حركت كنند. شهردار تهران اظهاركرد: در حال حاضر 1200 واگن در خطوط متروي تهران حركت ميكنند كه ميتوانيم اين عدد را به 3000 واگن برسانيم. قاليباف با بيان اينكه با افزايش تعداد واگنها ميتوانيم هفت ميليون نفر مسافر را جابهجا كنيم، گفت: اين در حالي است كه با ظرفيت فعلي تنها 5/3 ميليون مسافر در روز جابهجا ميشوند. وي با بيان اينكه با افتتاح خط 6 و 7 مترو و رسيدن سرفاصله حركت قطارها به 5/2 دقيقه قابليت جابهجايي 10 ميليون مسافر را داريم، گفت: البته دولت قول داده است كه در سال آينده 1000 واگن توليد كند كه با صحبتهاي انجام شده با نعمتزاده، وزير صنعت توافق كرديم كه بخش زيادي از اين واگنها در داخل توليد شود تا به اشتغال افراد نيز كمك كنيم و اميدواريم اين وعده محقق شود تا شرمنده مردم نشويم. شهردار تهران افزود: عمده اين واگنها در خطوط 3 و 4 مترو قرار خواهد گرفت. قاليباف در پاسخ به اين سوال كه آيا با افزايش تعداد واگنها، واگن مخصوص بانوان نيز افزايش مييابد نيز گفت: افزايش تعداد واگن ويژه بانوان به تعداد مسافر و ميزان خطوط بستگي دارد. وي افزود: در حال حاضر 60 درصد واگنهاي مترو با ظرفيت و توان داخلي توليد ميشود و اميدواريم به نقطهاي برسيم كه بتوانيم صددرصد واگنها را در داخل كشور توليد كنيم. شهردار تهران درباره تعطيلي يك ايستگاه در پايان خط يك مترو به دليل ساخت متروي شهر آفتاب گفت: در خط يك حركت قطارها مناسب است و البته اميدواريم تا قبل از 10 روز پايان سال كه پنجشنبه آخر سال را نيز در پيش داريم، اين ايستگاهها باز شود تا سنت خوب زيارت اهل قبور با اختلال مواجه نشود. قاليباف درخصوص ورود بخش خصوصي به ساخت مترو نيز گفت: صنعت حمل و نقل يكي از پردرآمدترين منابع براي بخش خصوصي است كه در حال حاضر براي ساخت خط 6 و 7 آماده پذيرش سرمايهگذاران داخلي و خارجي هستيم اما اولويت ما بخش خصوصي داخلي و بانكها هستند. شهردار تهران با بيان اينكه طراحي خط 8 و 9 مترو در حال انجام است، گفت: اميدواريم با طراحي اين خطوط مترو به شهركهاي اقماري تهران نيز وارد شود و پس از اتمام خط 6 و 7 آماده واگذاري ساخت خط 8 و 9 مترو به سرمايهگذاران هستيم.