• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

انتخابات درون‌حزبي امريكا روز گذشته در دوازده ايالت برگزار شد

سه شنبه سرنوشت

    ميثم سليماني/ سرانجام «سه‌شنبه طلايي» در انتخابات امريكا فرارسيد. راي‌دهندگان امريكايي روز گذشته در دوازده ايالت امريكا به پاي صندوق راي رفتند تا مهم‌ترين روز در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده را رقم بزنند، روزي كه شايد در آن تكليف نامزدهاي دموكرات و جمهوريخواه را براي ادامه راه روشن كند. سابقه نشان داده هركس از انتخابات سه‌شنبه طلايي سربلند خارج شود، مي‌تواند خود را به عنوان نامزد نهايي حزب متبوعش معرفي كند. اگر چه تركيب انتخابات كاكس و صندوق آرا، پيش‌بيني‌ها درباره سه‌شنبه بزرگ را دشوار مي‌كند، اما ناظران به طور تقريبي حدس مي‌زنند ترامپ و كلينتون بيشترين شانس را در اين روز سرنوشت‌ساز داشته باشند.

ترامپ و كلينتون در صدر پيش‌بيني‌ها
سه شنبه در گام نخست فرصتي براي دونالد ترامپ است تا پيغامي روشن از عمق حمايت و وسعت هواداران خود به تمام امريكا ارسال كند. پيروزي‌هاي سلسله‌اي ترامپ در نيوهمپشاير، كاروليناي جنوبي و نوادا نشان از يك حمايت گسترده از ترامپ داشت و ادامه اين روند مي‌تواند سرنوشت نامزد نهايي جمهوريخواهان را هرچه زودتر تعيين كند. پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه از يازده ايالتي كه جمهوريخواهان به پاي صندوق راي مي‌روند، در شش ايالت ترامپ پيروز قطعي اين رقابت‌ها خواهد بود و نزديك‌ترين رقيب ترامپ نيز تد كروز است كه سه‌شنبه طلايي براي او حكم مرگ و زندگي در رقابت درون حزبي جمهوريخواهان دارد. اما اين ظرفيت نيز براي ترامپ وجود دارد كه در ده ايالت پيروز ميدان شود.  در طرف مقابل هيلاري كلينتون اين شانس را دارد كه به طور قطع در هفت ايالت پيروز ميدان شود. همچنين طبق پيش‌بيني‌ها كلينتون اين توانايي را دارد كه اگر شانس با او ياري كند اين پيروزي‌ها را به عدد يازده نيز برساند. در اين بين كلينتون بيشترين راي را در ميان سياهپوستان، زنان و اعضاي سنتي حزب دموكرات دنبال مي‌كند. كلينتون توانست در كاروليناي جنوبي حمايت 87درصد از سياهپوستان را به خود اختصاص دهد آماري كه بيش از حمايت سياهپوستان از اوباما در سال 2008 بود. او حالا مي‌تواند انتظار داشته باشد كه حداقل 60 درصد آراي سياهان را در مناطق جنوبي كشور كه سياهپوستان بيشتر در آن اقامت دارند، كسب كند.

ايالت‌هاي مهم و حساس
در مناطقي كه انتخابات برگزار مي‌شود ايالت‌هايي وجود دارند كه از اهميت بسيار بالايي برخوردار هستند. مهم‌ترين ايالت در سه‌شنبه طلايي تگزاس است. در تگزاس براي جمهوريخواهان 155نماينده و براي دموكرات‌ها 252 نماينده انجمن حزبي حضور دارد كه اهميت آن به دليل تعداد بالاي نمايندگان است. طبق پيش‌بيني‌ها هيلاري كلينتون از آنجايي كه اكثر ساكنان اين ايالت سياهپوست هستند مي‌تواند به يك پيروزي قاطع دست پيدا كند. اما در طرف مقابل شرايط اندكي پيچيده‌تر است. طبق نظرسنجي‌ها
تد ‌كروز در تنها ايالتي كه از ترامپ پيشي گرفته تگزاس است و شايد ادامه راه براي كروز كاملا بستگي به نتيجه انتخابات تگزاس داشته باشد زيرا شخص كروز مي‌داند كه با توجه به شانس ترامپ در ساير ايالت‌ها تنها اميدش براي ادامه راه در تگزاس است. اگر كروز در رقابت تگزاس به يك پيروزي چشم گير دست پيدا كند مي‌تواند به ادامه راه اميدوار باشد اما اگر غير از اين شد بايد كروز كارزار انتخاباتي خود را شكست خورده بداند.
در اين بين دو منطقه ديگر براي دموكرات‌ها و يك منطقه براي جمهوريخواهان از نظر تعداد نماينده بسيار مهم است. در اردوگاه دموكرات‌ها دو ايالت ماساچوست و جورجيا هركدام داراي 116 نماينده انجمن حزبي هستند. طبق پيش‌بيني‌ها كلينتون در جورجيا پيروز خواهد بود اما در نقطه‌اي كه بيشترين شانس پيروزي براي برني ساندرز وجود دارد ايالت ماساچوست است چرا كه اين ايالت خانه ليبرال دموكرات‌ها به حساب مي‌آيد از همين رو ساندرز بيشترين شانس را در اين ايالت براي پيروزي دارد.
براي جمهوريخواهان جورجيا با داشتن 76 نماينده پس از تگزاس در جايگاه دوم قرار دارد كه طبق پيش‌بيني‌ها ترامپ بايد پيروز اين رقابت شود. با اين حال ترامپ در اكثر ايالت‌ها در وضعيت خوبي به‌سر مي‌برد و تنها جذابيت رقابت ميان كروز و روبيو در جايگاه دوم خواهد بود. در تنها ايالتي كه ماركو روبيو از شانس بالايي براي پيروزي برخوردار است ايالت مينسوتا با 38 نماينده انجمن حزبي است.

سرمايه‌گذاري كروز
هرچند نظرسنجي‌ها به نوعي نتايج را پيش‌بيني مي‌كنند اما تا زماني كه آرا از صندوق‌هاي راي خارج نشود نمي‌توان به طور قطع گفت كه چه كسي در كدام منطقه پيروز مي‌شود. اما اهميت يك مارس به گونه‌اي است كه نامزدها با ديدن نظرسنجي‌ها ميدان را خالي نخواهند كرد. اگرچه كروز شانس زيادي در برابر ترامپ در نظرسنجي‌ها ندارد اما سرمايه‌گذاري بسيار زيادي بر روي مسيحيان معتقد انجام داده كه اين موضوع مي‌تواند به كروز در ايالت‌هاي مذهبي از جمله آلاباما، اوكلاهاما و تنسي كمك بسيار زيادي كند. از طرفي ديگر بسياري بر اين تصور هستند كه كروز مي‌تواند در تگزاس پيروز قطعي انتخابات شود از همين رو تگزاس تبديل به بزرگ‌ترين آزمون او شده تا محبوبيت خود را در ايالتي كه امكان بسيار بالايي براي پيروزي دارد، محك بزند و از طرف ديگر فشار شكست‌هاي پي در پي را با تعداد نمايندگاني كه در تگزاس به دست مي‌آورد جبران كند. اما اگر ترامپ در تگزاس جايي كه محل اقامت جمهوريخواهان سنتي از جمله جرج بوش، ريك پري و شخص تد كروز است، شكافي در آراي نمايندگان ايجاد كند، خود مي‌تواند بزرگ‌ترين پيروزي براي او باشد و سرمايه‌گذاري‌هاي كروز را در اين ايالت براي پيروزي از بين ببرد.

جريمه‌اي براي نامزدها
پنج ايالت براي نامزدهاي جمهوريخواه بسيار خطرناك هستند. يك معادله در ايالت‌هاي آلاباما، جورجيا، تنسي، تگزاس و ورمونت وجود دارد كه در آن اگر نامزدها كمتر از 20 درصد از آرا را به خود اختصاص دهند جريمه مي‌شوند و آراي تمامي نمايندگان به فرد برنده اعطا خواهد شد. از همين رو اين موضوع مي‌تواند براي كروز و روبيو يك خطر واقعي باشد زيرا در تمام پنج ايالت حداقل يكي از نامزدها در خطر از دست دادن نمايندگان خود است. اما اگر نظرسنجي‌ها نقض شود و كروز و روبيو بتوانند 20 درصد را كسب كنند قطعا در اين شرايط ترامپ را به چالش خواهند كشيد اما اگر اين كار را نكنند ترامپ مي‌تواند از ساير رقباي خود، اختلاف فاحشي بگيرد و دايره امني براي ادامه راه ايجاد كند.

ساندرز منتظر يك لغزش
هرچند ساندرز اميد چنداني به راي
سياه‌پوستان براي خود كه جمعيت زيادي از مناطق جنوبي امريكا را تشكيل مي‌دهند، ندارند از همين رو اگر مي‌خواهد پيروز ميدان شود بايد در جذب راي‌دهندگان غير سياهپوست تلاش فراواني را به خصوص در حوزه سفيدپوستان داشته باشد. اين عملكرد در نيوهمپشاير خود را نشان داد كه در آن سفيدپوستان ليبرال به خوبي از ساندرز حمايت كردند. ساندرز علاوه بر ماساچوست كه شانس خوبي براي پيروزي دارد، ايالت‌هايي همچنين در مينه سوتا و كلورادو با تركيب راي‌دهندگان سياه و سفيد و تعداد زيادي افراد ليبرال؛ مي‌تواند شانس خود را براي پيروزي افزايش دهد. اما اگر ساندرز نتواند در اين سه ايالت پيروزي قاطع را كسب كند در اين شرايط براي ادامه راه مي‌تواند اميدوار باشد، اما اگر در اين سه ايالت لغزشي داشته باشد مي‌توان سه‌شنبه طلايي را پاياني براي ساندرز دانست.

در چه ايالت‌هايي زمان برگزاري انتخابات هماهنگ نيست؟
جمهوريخواهان انتخابات سامواامريكا و كلورادو را به وقت ديگري منتقل كردند، در حزب دموكرات نيز انتخابات آلاسكا كه به صورت كاكس برگزار مي‌شود به 26 مارس منتقل شده است.

مقايسه با دوره‌هاي قبل انتخابات
نتايج انتخابات درون حزبي سه شنبه طلايي در سال 2008 و 2012 در هر دو اردوگاه بسيار جالب توجه بوده است. در سال 2008 سه‌شنبه طلايي، ميان كلينتون و اوباما بسيار نزديك بود. هر دو به صورت مساوي در شش منطقه پيروز ميدان شدند، اما تعداد نمايندگاني كه به دست آوردند شرايط را تغيير داد. اوباما در سه شنبه طلايي سال 2008 توانست 538 نماينده و كلينتون 457نماينده را كسب كرد و در نهايت باراك اوباما به عنوان نامزد حزب معرفي شد.
در اردوگاه جمهوريخواهان جان مك‌كين در سال 2008 كه در نهايت به عنوان نامزد نهايي جمهوريخواهان معرفي شد، توانست در پنج ايالتي كه سه‌شنبه طلايي در آن برگزار شد پيروز ميدان شود و پس از آن مايك هوكابي و ميت رامني قرار گرفت. در سال 2012 نيز ميت رامني كه به عنوان نامزد نهايي جمهوريخواهان معرفي شد در سه‌شنبه طلايي توانست در هفت ايالت پيروز ميدان شود و پس از آن ريك سنتروم و
نيوت گينگريچ قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون