• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

تحليل علي صوفي از دلايل پيروزي اصلاحات و شكست اصولگرايان در تهران:

مردم تهران شگفتي آفريدند

انتخابات 7 اسفند تمام شد و مردم تهران با راي قاطع هر 30 نفر ليست ائتلاف اميد را به مجلس فرستادند؛ ائتلافي كه مسووليت ستاد انتخاباتي‌اش در تهران بر عهده علي صوفي، وزير تعاون دولت اصلاحات بود. روز گذشته صوفي در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاين» در رابطه با نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هفتم اسفندماه و پيروزي اصلاح‌طلبان در حوزه تهران با بيان اينكه اين نتايج براي ما شگفت‌انگيز بود، گفت: ما در مورد تهران در حالت خوش‌بينانه فكر مي‌كرديم كه بيست نفر از ليست اميد وارد مجلس شوند اما مردم با حضور حداكثري در انتخابات واقعا شگفتي آفريدند.
صوفي افزود: زماني كه رد صلاحيت‌هاي گسترده‌اي در جناح اصلاح‌طلب رخ داد، ارزيابي‌هايي كه داشتيم نشان مي‌داد كه ميزان مشاركت خيلي پايين آمده است و فكر مي‌كرديم كه قشر قابل توجهي از مردم از صندوق‌هاي راي كناره‌گيري كنند اما خوشبختانه با گذر زمان اين موضوع ترميم شد و ما منتظر يك موج بوديم كه اين موضوع هم در روزهاي آخر ايجاد شد و با موج فراگير در سراسر كشور، اصلاحات پيروز انتخابات شد.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در رابطه با عوامل ايجاد اين موج در كشور نيز گفت: پيام بزرگان اصلاح‌طلب بسيار تاثيرگذار بود. اينكه جمع بزرگي از اصلاح‌طلبان و چهره‌هاي اين جريان سياسي از انتخابات هفتم اسفندماه حمايت كنند در حضور مردم تاثيرگذار بود.
او در رابطه با اينكه چرا در تهران تمام افراد حاضر در ليست اصلاحات توانستند وارد مجلس شوند، گفت: شهر تهران هميشه انتخاباتش به صورت ليستي بوده است و اين ليست انتخابات بوده است كه براي مردم معنا و مفهوم داشته است. در اين انتخابات با رد صلاحيت‌هايي كه رخ داد، تصور مي‌شد كه ما نمي‌توانيم ليست را ببنديم و 30 نفر را در ليست بياوريم اما وقتي ما ليست را تنظيم كرديم و منتشر شد، مردم با اعتمادي كه به اصلاحات داشتند به كل ليست اعتماد كردند و به آن راي دادند. افرادي كه وارد ليست اصلاحات شده‌اند و اكنون جزو نماينده‌هاي مجلس دهم هستند از برجسته‌هاي علمي و اجتماعي هستند و سابقه خوبي نيز در امور اجتماعي دارند.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين گفت: مردم در خرداد ماه 92 گام اول را برداشتند و در هفتم اسفندماه نيز گام دوم را در تكميل ادامه مسير خرداد 92 برداشتند و الان هم نه ديگري به برخي از افرادي كه موفق نشده‌اند به مجلس راه پيدا كنند، گفتند.
وزير تعاون دولت اصلاحات در پاسخ به اين سوال كه علت شكست فهرست اصولگرايان از فهرست اصلاح‌طلبان در تهران را چگونه تحليل مي‌كند، گفت: اصولگرايان قواعد بازي و رقابت را رعايت نكرده و نمي‌كنند و شكست امروز آنها نيز نتيجه عدم رعايت قوانين است. اصولگرايان بايد بدانند كه در انتخابات بايد رقابت كنند، نه اينكه با تهمت، افترا و تلاش براي زدن برچسب‌هاي ناچسب به رقيب بخواهند آنها را از ميدان به در كنند. اينكه بگويند اصلاح‌طلبان ضد انقلاب هستند، ليست آنها ليست انگليسي است و همه را منتسب كنند به خارج از كشور اصلا اخلاقي نيست و ديديم كه اين رفتار‌ها برايشان نتيجه عكس در پي داشت.
صوفي كه در دولت اول آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني استاندار كهگيلويه و بوير احمد بوده است، در ادامه گفت: اصولگرايان گمان مي‌كنند كه مردم آگاهي لازم را از شرايط روز دنيا ندارند اما مردم كشور ما به خوبي آگاه هستند و با رفتاري كه اصولگرايان از خود نشان دادند، متوجه شدند كه اين جريان سياسي نمي‌تواند اوضاع كشور و زندگي را براي آنها بهبود بخشد و همچنين با ايجاد مانع بر سر راه دولت مشكل ساز مي‌شود و با اين شرايط مردم از حضور آنها در قدرت احساس خطر كردند و با راي خود در هفتم اسفندماه نشان دادند كه نمي‌خواهند اين جريان سياسي در قدرت حضور داشته باشد.
رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در شهر تهران گفت: از اين به بعد ما نمايندگاني را در مجلس داريم كه بايد برنامه محور عمل كنند. ما نمايندگاني را در مجلس دهم داريم كه با دولت همكاري مي‌كنند و در عين حال نيز استقلال خود را حفظ مي‌كنند. نمايندگاني را داريم كه به مطالبات و خواسته‌هاي مردم اهميت مي‌دهند و در جهت برآورد آنها قدم بر مي‌دارند. ما نمايندگاني را داريم كه به فكر خروج از ركود و رفع معضل بيكاري در كشور هستند و قطعا نمايندگان جديد در مجلس جديد، مجلس را از حالت گذشته خود بيرون مي‌آورند.
صوفي همچنين در رابطه با صحبت‌هايي كه در رابطه با برگزاري جشن پيروزي بيان مي‌شود، گفت: برنامه‌اي براي برگزاري جشن پيروزي نداريم. يك سري اصول اخلاقي هست كه جناحي كه در انتخابات پيروز مي‌شود بايد رعايت كند و ما نمي‌خواهيم كه رقيب خودمان را آزرده خاطر كنيم. بلكه مي‌خواهيم فضا آرام باشد و با همين آرامش كارها را پيش ببريم و از تحريك احساسات و عواطف افرادي كه در انتخابات كنار گذاشته شده‌اند جلوگيري كنيم.
علي صوفي در پايان در رابطه با جلسات شوراي عالي سياستگذاري نيز گفت: جلسات شوراي عالي سياستگذاري به علت تبليغات انتخاباتي برگزار نمي‌شود اما يكشنبه 9 اسفندماه جلسه‌اي در دو نوبت يعني هم صبح كه جلسه هيات رييسه بود و هم بعد از ظهر برگزار شد و قرار است كه هفته آينده نيز جلسه‌اي داشته باشيم اما هنوز براي ادامه اين جلسات در هفته‌هاي آينده تصميم خاصي گرفته نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون