• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

تحليل ناصر ايماني از دليل شكست جريان متبوعش:

مخالفت تندروها با برجام علت شكست اصولگرايان بود

ناصر ايماني براي اصولگرايان چهره شناخته شده‌اي است؛ تحليلگري كه روزگاري در روزنامه رسالت عضو شوراي سردبيري بود و حالا تحليلگري است كه از زاويه نگاه خود به موضوعات مي‌نگرد؛ زاويه‌اي كه هميشه به ذائقه دوستان سابقش خوش نمي‌آيد.
او ديروز در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاين» در رابطه با اينكه آيا پيش بيني مي‌كرد كه حضور مردم در انتخابات تا اين حد گسترده باشد كه در حوزه انتخابيه تهران 30 كانديداي اصلاح‌طلب وارد مجلس شوند، گفت: خير، واقعا فكر نمي‌كردم كه درصد مشاركت تا اين حد بالا باشد. حضور مردم بسيار خوب و پر شكوه بود و همچنين براي سياسيون هم قابل توجه بود.
ايماني در مورد نتايج انتخابات تهران با بيان اينكه در مورد نتايج تهران هم تصور مي‌كنم هيچ كدام از سياسيون و صاحب نظران و جناح‌هاي سياسي چنين نتيجه‌اي را پيش بيني نمي‌كردند. حتي اصلاح‌طلبان نيز دچار شگفتي شده‌اند.
اين فعال تحليلگر مسائل سياسي در رابطه با دلايل راي مردم در تهران به اصلاح‌طلبان گفت: راي‌ها در تهران براي مجلس شوراي اسلامي سياسي است. به اين معنا كه در شهرستان‌ها و شهرهاي كوچك مسائل منطقه‌اي و قومي مدنظر است اما تهران هيچ كدام از اين مشكلات را ندارد و راي‌ها دلايل سياسي دارد. در تهران عموما راي‌ها سياسي است و اينكه چرا به 30 نفر اصلاح‌طلب‌ها راي داده‌اند و صفر نفر به اصولگرا‌ها دلايل متعددي دارد. يكي از دلايل اين است كه مردم تهران بر اساس شواهد تاريخ سياسي كشورمان همواره اينچنين راي داده‌اند. يعني هر دولتي كه بر سر كار آماده دور اول آن دولت را مردم به مجلسي راي داده‌اند كه همسو با دولت باشد.
او در همين رابطه خاطرنشان كرد: در دور اول دولت آقاي هاشمي مجلس، مجلس چهارم شد و كاملا همسو با دولت بود و دور دوم دولت او، مجلس پنجم با راي مردم روي كار آمد كه يك مقداري با سياست‌هاي دولت هاشمي همسو نبود. همچنين در رياست‌جمهوري خاتمي هم دور اول مردم به مجلس ششم راي دادند كه كاملا با دولت همسو بود و اين هم دور اول دولت روحاني است كه مردم خواستار مجلسي همسو با دولت شده‌اند و اگر دور دومي دولت روحاني داشته باشد، ممكن است مردم نظر ديگري داشته باشند و مجلس ديگري را روي كار بياورند. مردم دوست دارند در دوره اول يك دولت، مجلس با دولت از يك طيف باشند.
او در رابطه با راي ندادن مردم به اصولگرايان در تهران با بيان اينكه حدود 12 سال اصولگرايان در مجلس بوده‌اند و مردم شايد تصور مي‌كنند كه اين زمان براي حضور آنها در مجلس كافي است و هر چه طرح و ايده داشته‌اند براي اداره كشور مطرح كرده‌اند و حال بايد با يك نقش جديد، حرف جديد و روح جديد به صحنه بيايند، گفت: 12 سال براي هر حرف و نگاهي كافي است و حال مردم به اصلاح‌طلبان راي داده‌اند تا ببينند اين جناح سياسي چه عملكردي براي كشور دارد.
اين تحليلگر مسائل سياسي دليل شكست اصولگرايان در مجلس را مخالفت تندروها بر سر مساله برجام در مجلس خواند و گفت: دولت آقاي روحاني در خصوص مساله برجام و مذاكرات هسته‌اي موفقيت بزرگي داشت و توانست مشكلاتي را به مرحله امضا بگذارد و با شش قدرت جهاني مذاكره كند اما شاكله بيروني اصولگرايان در مجلس و در ميان مردم اين بود كه اصولگرايان با مساله برجام موافق نيستند، در حالي كه واقع امر اين‌طور نبود و اصولگرايان در مجلس راي بالايي به اين موضوع دادند اما به خاطر مخالفت‌هاي تند بعضي از چهره‌هاي منتسب به اصولگرايان اين موضوع در ذهن مردم ايجاد شد كه اصولگرايان با برجام مخالف هستند و بنابراين پيش خود گفتند به كساني كه مانع اين حركت هستند نبايد راي داد و بايد موافق‌ها به مجلس بروند. به نظر من عمده دليل راي نياوردن اصولگرايان اين بوده است كه مردم در رابطه با موضوع برجام از آنها ناراضي بوده‌اند و تصور عمومي اين بوده است كه اصولگرايان با برجام ميانه خوشي ندارند.
او با بيان اينكه راي اينچنيني مردم تهران بي‌سابقه نيست، گفت: در مجلس سوم، چهارم، پنجم و ششم نيز چنين وضعيتي وجود داشته است. مردم بر اساس تشخيص‌هاي ذهني كه دارند شرايط را عوض مي‌كنند و با راي امروز مردم نبايد به اين نتيجه برسيم كه مردم از اصولگرايان كاملا بريده باشند. اين طور نيست چرا كه اصولگرايان از مجلس دور نمانده‌اند و نصف مجلس اصولگرا هستند و وضعيت اصولگرايان در شهرستان‌ها بهتر است.
اين تحليلگر مسائل سياسي اصولگرا در رابطه با اينكه اصولگرايان آيا بايد چهره سياسي خود را بازسازي كنند و بتوانند با دوري از تندروها وجهه عمومي خود را بهبود بخشند، گفت: مردم بطور ناخواسته يا خواسته مي‌خواهند هرچند وقت يك بار به گروه‌هاي سياسي يك تلنگري بزنند و به آنها فرصت بازسازي خودشان را بدهند. در مجلس ششم هم همين‌طور شد. مجلس ششم تندرو بود و ما هيچ مجلسي را راديكال‌تر از مجلس ششم در تاريخ سياسي كشور نداشته‌ايم. ما اگر در مجلس فعلي يعني مجلس نهم تندروي داريم به پاي تندروي‌هاي مجلس ششم نمي‌رسد. اما به هر حال مردم اين فرصت را در اختيار اصولگرايان گذاشته‌اند و خواسته‌اند اصولگرايان را به خود بياورند.
ايماني همچنين در رابطه با جلسات اصولگرايان بعد از اعلام نتيجه انتخابات و صحبت‌هاي آنها گفت: چون نتيجه انتخابات هنوز قطعي نشده خيلي جلسات داخل اصولگرايان به راه نيفتاده است اما اميدوارم در جلساتي كه برگزار مي‌شود بر روي مباحثي از جمله اينكه عوامل و دلايل شكست اصولگرايان چه بوده و حال چكار بايد كرد كه اين وضعيت بهتر شود صحبت بشود. به زودي اين جلسات شروع خواهد شد اما فعلا همه در حال پيگيري نتايج هستند و از نتايج به دست آمده اظهار تعجب مي‌كنند اما بايد بگذاريم فضا آرام شود و ذهن‌ها از حالات احساسي خارج شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون