• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

برنامه‌هاي ويژه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي جشن نوروز


چند ماهي است كه زمزمه برگزاري ويژه برنامه‌اي با محوريت آيين‌هاي نوروزي از سوي سازمان ميراث فرهنگي به گوش مي‌رسد، ويژه برنامه‌اي كه نامش در ابتدا اين تصور را ايجاد مي‌كند كه قرار است شكوه گذشته آيين‌هاي نوروزي به تجربه‌هاي نسل امروز اضافه شود و آنها هم با آييني غني كه اين روزها تنها صورتكي پر تحمل و كم محتوا از آن باقي مانده، آشنا شوند. حال بايد تا 24 اسفند صبر كرد و ديد كه اين تصور تا چه ميزان محقق مي‌شود. روز گذشته و درست يك هفته پيش از برگزاري آيين افتتاحيه و برگزاري همايش‌ها و پنل‌هاي علمي مربوط به اين ويژه برنامه كه قرار است در موزه ملي ايران برگزار شود، مديران اجرايي بخش‌هاي مختلف اين گردهمايي جزييات برگزاري آن را تشريح كردند. حسيني مكارم، معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي در اين نشست با بيان اينكه نوروز مهم‌ترين ميراث فرهنگي ناملموس ايران است، گفت: «يكي از مسائل مهم نوروز گستره جغرافيايي آن است. 10 كشور نوروز را به عنوان يك آيين ملي جشن مي‌گيرند. حوزه جغرافيايي نوروز بخش وسيعي از آسياي مركزي تا جنوب شرق اروپا را در بر مي‌گيرد. هر كدام از آيين‌هاي ويژه نوروز مي‌توانند به تنهايي در يونسكو ثبت شوند، آيين‌هايي مثل سيزده بدر و كاشتن سبزه و حاجي فيروز. همچنين نوروز كاركردهاي فراواني دارد، از جمله اينكه عامل وحدت و ايجاد صلح است. نوروز مي‌تواند بين مردم ايجاد انگيزه و اميد كند.»  مكارم در مورد اهداف اجراي اين برنامه نيز گفت: «هدف ما در اجراي اين برنامه زمينه‌سازي براي نوروز و ترويج ارزش‌هاي نوروز است، همچنين در نظر داريم آيين‌هاي نوروزي را كه در شرف از بين رفتن و فراموشي هستند احيا كنيم. ضمن اينكه مهم‌ترين هدف ما اين است كه گفتمان صلح را به عنوان يك گفتمان ايراني مطرح كنيم. مي‌خواهيم بگوييم از طريق نوروز مي‌شود اين خشم و خشونتي را كه در خاورميانه هست با  گفتمان صلح  برطرف كرد.»
قرار است روز 18 اسفند آيين افتتاح اين ويژه برنامه با حضور مسوولين ميراث فرهنگي در موزه ملي ايران برگزار شود و در حاشيه آيين افتتاحيه برنامه‌هاي فرهنگي مثل نقاره زني، اجراي سرود صلح توسط كودكان صلح و دعاي باران‌خواهي و ونوروز خواني هم اجرا شود.
يكي ديگر از برنامه‌هايي كه در قالب ويژه برنامه مربوط به آيين‌هاي نوروزي سازمان ميراث فرهنگي در سراسر كشور برگزار مي‌شود، نوروزگاه‌ها هستند، ميرشكرايي،  رييس كميته رويداد فرهنگي نوروزگاه در اين رابطه مي‌گويد: نوروزگاه‌ها در 12 استان كشور برپا مي‌شوند، غالبا در نزديكي بازارها و مراكزي كه مردم تردد بيشتري در آنها دارند نوروزگاه‌ها را برپا كرده‌ايم ضمن اينكه در دو قالب ثابت و متحرك برنامه‌هاي نوروزي متناسب با آيين‌هاي هر استان اجراي برنامه خواهيم داشت.  به‌طور مثال در تبريز تكم‌گرداني و در اصفهان مسابقات چوگان اجرا خواهد شد.
مكارم هم در مورد نوروزگاه‌ها اين توضيح را اضافه مي‌كند: مركز ثقل برنامه‌هاي ما در نوروزگاه‌هاست كه از 24 تا 29 اسفند در 12 استان كشور برپا مي‌شوند و چنانچه استقبال مردمي بالا باشد در ايام نوروز هم اين طرح را ادامه خواهيم داد. فرهاد نظري، مديركل
دفتر ثبت آثار تاريخي كشور در رابطه با كمبودهاي موجود در برنامه و ضعف‌هايي كه در اجرا وجود خواهد داشت، گفت: هدف ما در سال اول برگزاري، سنجش ظرفيت‌هاست، ما مي‌خواهيم مردم را ترغيب به برگزاري آيين‌هاي نوروز كنيم. متاسفانه نوروز در ايران يك امر دروني است در حالي كه در بسياري از كشورها تبديل به امري بيروني شده و موجب جذب گردشگر شده است. ما با اجراي اين برنامه مي‌خواهيم اين را بسنجيم كه ظرفيت‌هاي نوروز در كشورمان چقدر است و تا چه حد امكان اين را دارد كه بخواهد جذب گردشگر داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون