• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

حسن روحاني:

مردم گفتند کدام سلیقه انتخاب‌شان است

انتخابات بسیار معنادار بود و آراي مردم صدها جلد کتاب، حرف، سخن و رهنمود برای ما دارد

گروه سياسي|«انتخابات معنادار» را وصفي براي نتيجه حضور حداكثري به‌كار مي‌برد. حضوري كه شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد در امتداد همان انتخاب گذشته باشد، با بيشترين تعداد مشاركت تحقق مي‌يابد تا روحاني همكاري يك ساله‌اي را هم، با مجلس متفاوت‌تري تجربه كند. «نه» به افراط و «آري» به اعتدال؛ همان پيامي كه از صندوق‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم بيرون آمد، در هفتم اسفند نيز تكرار مي‌شود تا چهره‌هاي جديدي را بر كرسي‌هاي بهارستان بنشاند. حسن روحاني خوشحال از اين انتخابات است. خوشحال از نتيجه مشاركت مردمي است كه اين‌بار گام دوم را اميدوار برداشته‌اند. گامي كه به گفته روحاني مسير توسعه را ترسيم كرده و نشان مي‌دهد كه در ميان سليقه‌هاي مختلف كدام سليقه به نظر مردم نزديك‌تر است. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه انتخابات بسيار معناداري در ايران انجام شد، گفت: آراي مردم صدها جلد كتاب، حرف، سخن و رهنمود براي ما دارد. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در سومين همايش بين‌المللي صنعت خودرو با اشاره به انتخابات هفتم اسفند و با مبارك خواندن نتايج اين انتخابات براي ملت گفت: دولت قبلا هم گفته كه نتيجه هرچه باشد و تركيب مجلس به هرگونه‌اي رقم بخورد دولت خود را موظف به احترام به آراي مردم فهيم ايران و خود را متعهد به همكاري با مجلس آينده خواهد ديد. وي با تشكر از ملت ايران به خاطر حضور هوشمندانه‌شان در انتخابات يادآور شد: انتخابات همواره دميدن روح جديد در كالبد جامعه براي حضور و حركت پرشتاب در مسير توسعه و رفاه جامعه و مردم بوده و هست. كشور و جامعه‌اي كه انتخابات و صندوق راي ندارد و آراي مردم بر سرنوشت آن ملت حاكم نيست، قطعا جامعه‌ پرنشاط و زنده‌اي نخواهد بود. روحاني ادامه داد: مردم بزرگوار ايران در شرايط بسيار حساس منطقه با مشاركت گسترده و سلامت و امنيت كامل و رقابت بسيار خوب در انتخابات شركت كردند. اميدوارم همه ما درس‌آموز از مكتب ملت ايران باشيم و بدانيم اين ملت سربلند در هر مقطعي آرا و حركتش تاثيرگذار در سرنوشت اين كشور بوده و خواهد بود. وي در ادامه تاكيد كرد: همه ما بايد بدانيم صاحب اين كشور مردم هستند. راه و مسير اين كشور را مردم تعيين و مسير توسعه را آراي مردم مشخص مي‌كند. شيوه حكمراني را مردم مشخص مي‌كنند و در مواردي كه در سياست داخلي و در سياست خارجي نظرات متفاوتي وجود دارد، اين آراي مردم است كه راه صحيح و درست را براي كشور مشخص مي‌كند. رييس دولت يازدهم همچنين بيان كرد: مردم فهيم، غيور و سربلند، اين كشور را يك گام ديگر به پيش بردند و مسير توسعه را مشخص كردند و گفتند در ميان سليقه‌هاي مختلف كدام سليقه به نظر مردم نزديك‌تر است، از آنها سپاسگزاريم البته اين بدان معنا نيست كه جناحي حاكم باشد و جناح ديگري حتي حضور نداشته باشد. همه جناح‌ها، گروه‌ها و فعالان سياسي چه آنها كه به لحاظ راي مردم به مفهوم اكثريت هستند و چه آنها كه از لحاظ راي مردم به مفهوم اقليت به حساب مي‌آيند، براي مردم، دولت و نظام ما محترمند. به جد معتقديم كه بعد از دوران انتخابات در هر مرحله‌اي دوران رقابت سياسي- اجتماعي پايان يافته و بايد همكاري‌ها بيش از گذشته مدنظر همه باشد.

مردم در سال 92 فرياد زدند كه افراط را نمي‌خواهيم
رييس دولت تدبير و اميد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود خاطرنشان كرد: كشور ما بعد از گذشت چند سال تحريم شديد غيرقانوني ظالمانه عليه مردم و صنعت‌مان در مسير رشد و توسعه با اختلالاتي مواجه بود. لازم بود ما با منطق و بيان به دنيا بگوييم كه مردم ايران مردمي صلح‌خواه، امنيت‌دوست و خواهان همكاري و تعامل با مردم جهانند. وي خاطرنشان كرد: در سال 92 مردم با صداي رسا به دنيا گفتند ما اعتدال را مي‌خواهيم و نه افراط را و با صداي بلند گفتند كه تعامل مي‌خواهيم، نه تقابل و ما مي‌خواهيم مشكلات‌مان با دنيا را با منطق و استدلال پشت ميز مذاكره حل‌و‌فصل كنيم. وي افزود: ما به ملت‌مان قول داديم كه ديپلمات‌هاي‌مان قادرند پشت ميز مذاكره در برابر قدرت‌هاي جهاني حقوق‌شان را بازستانند و مي‌توانيم راه را براي همكاري و توسعه جهاني بازكنيم. امروز دوران تقابل به سر آمده و اگر كساني هنوز فكر مي‌كنند كشور بايد در تقابل با ديگران باشد، هنوز پيام انتخابات 92 را با تاخير دو ساله هم دريافت نكرده‌اند. رييس‌جمهور در ادامه تاكيد كرد: البته مردم براي حقوق خودشان ايستادگي مي‌كنند و در برابر فتنه و تهديد سر فرود نمي‌آورند، اما خواهان تعامل با ملت‌هاي جهان هستند. مردم ايران امروز خواهان آن هستند كه همانا نقش تاريخي خود را به عنوان نقطه‌ وصل، تعامل و اتكاي جهاني ايفا كند. وي با بيان اينكه ما براي حركت اقتصادي خود به سمت پيشرفت به رشد اقتصادي نياز داريم، گفت: نياز كشور رشد هشت درصدي است البته كشوري كه در سال 91 و 92 داراي رشد منفي بوده و در شرايط ركود جهاني مي‌خواهد ركود داخلي را بشكند كار ساده‌اي پيش رو ندارد اما ما در سال 93 توانستيم رشد منفي 8 فصل مداوم را پشت سر بگذاريم و به رشد مثبت 3 درصد برسيم. در رشد سال گذشته صنعت نقش ارزشمندي را ايفا كرد و در ميان صنايع صنعت خودرو جزو صنايع پيشران بود. رييس‌جمهور ادامه داد: اما در سال 94 به خاطر شرايط اقتصادي ركود جهاني و كاهش قيمت نفت براي تقاضا در بازار ما با مشكل مواجه شديم و دولت خود را ناچار ديد كه با كمك برخي صنايع از جمله صنعت خودرو گامي بردارد و از بانك‌هاي كشور بخواهد كه در اين زمينه در كوتاه‌مدت با تسهيلاتي كه به مردم مي‌دهند مسير تقاضا را باز كنند. انجمادي كه در تقاضا ايجاد شده بود با اين حركت دولت باز شد. رييس‌جمهور با اشاره به پيروزي و موفقيت ايران در مذاكرات افزود: با اجراي برجام و پايان تخريب‌هاي ظالمانه شرايط مناسب‌تري براي كشور به ويژه اقتصاد و از جمله صنعت خودرو باز شد. در نخستين سفر اروپايي دولت يازدهم يكي از صنايعي كه در مذاكرات و توافقات مورد نظر قرار گرفت، صنعت حمل و نقل و از جمله صنعت خودرو بود. ما به تفاهمات، ‌توافقات و حتي قراردادهايي دست يافتيم و اين به آن معناست كه مسير براي حركت و رشد صنعت خودرو در كشور باز شده است. وي همچنين عنوان كرد: البته صنعت خودرو توقعاتي از دولت و دولت توقعاتي از صنعت خودرو دارد. در نهايت دولت خود را ملزم به رضايت مردم مي‌داند. همه ما بايد رضايت مردم را جلب كنيم و اين هدف ما است. چون اگر رضايت مردم جلب شود علي‌القاعده رضايت خدا نيز جلب خواهد شد.

دولت هيچگاه مدير خوبي در كل اقتصاد نخواهد بود
رييس دولت يازدهم در ادامه به حمايت‌هاي دولت از صنعت خودرو اشاره كرد و افزود: از جمله اين حمايت‌ها ممنوعيت واردات و در بعضي موارد تعرفه‌هاي سنگين بوده است، اما اين حمايت دولت نمي‌تواند دايمي باشد. حمايت دولت از يك صنعت در برابر صنعت‌هاي بيرون كشور دوراني دارد كه نمي‌تواند نامحدود باشد. براي ما مهم اين است كه صنعت ما بايد از كيفيت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمايت بي‌حد و حصر يعني خارج كردن يك صنعت از رقابت جهان كه اين خروج از رقابت پايين آمدن كيفيت و بالا بردن قيمت را به همراه دارد. وي اضافه كرد: از همه مهم‌تر مساله محيط زيست است كه جزو اصول مهم دولت به حساب مي‌آيد. پاك كردن هواي كشور از گازهاي آلاينده خواست مردم، ضرورت كشور و از اصول دولت است. ما نمي‌توانيم هر خودرويي با كيفيت و هر شدتي به مصرف انرژي و هر آلايندگي را قبول كنيم. وي با تاكيد بر اينكه سياست دولت يازدهم آن است كه صنعت خودرو خصوصي و در اختيار مردم باشد، گفت: دولت هيچگاه مدير خوبي در صنعت و از جمله در صنعت خودرو و در كل اقتصاد نخواهد بود. صنعت خودرو بايد به طور كامل خصوصي‌سازي و رقابتي شود اينكه يكي دو بنگاه صنعتي درست كنيم و آن را به ملتي تحميل كنيم كه اگرمي‌خواهيد، بخواهيد و اگر نمي‌خواهيد، نخواهيد و دروازه‌ها را ببنديم كه همين است و ديگر هيچ، دولت ابدا نمي‌پذيرد. روحاني افزود: براي دولت خواست و منافع مردم به عنوان اولويت اول و وظيفه قانوني است. البته روشن است كه ما بايد صحنه رقابت را به وجود بياوريم و بخشي از خودرو ما بايد صادر شود. خصوصي كردن، رقابتي كردن و صادراتي كردن اصول ما در خودرو است كه تا حاصل نشود ما به اهداف‌مان نخواهيم رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون