• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3499 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ فروردين

سيف خطاب به هندي ها :

پول ما را به يورو بدهيد

 

گروه اقتصادي |ديروز هيات هندي براي مذاكره در موردبازپرداخت بدهي نفتي خود، خريد نفت از ايران و تعيين تكليف پروژه‌هاي نفتي كه سال‌هاست قول آن را از ايراني‌ها گرفته است به ايران آمد تا با مقامات مربوطه پاي ميز مذاكره بنشيند. به اين ترتيب در ديدارهاي مختلف انجام شده تا نيمه روز شنبه، هم توافق بر سر افزايش خريد نفت از ايران قطعي و هم بحث بازپرداخت بدهي نفتي ايران تا حدودي مشخص شد.
بنا به گفته ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي، وزير نفت و گاز كشور هند اطمينان داده بدهي كشورش به ايران را به زودي از طريق سه بانك معرفي شده از سوي ايران پرداخت مي‌كند؛ از اين مقام هندي درخواست كرديم پرداخت‌ها فقط به ارز يورو به حساب معرفي شده واريز شود. وي با اشاره به روابط تاريخي خوب و گسترده بين دو كشور، افزود: با عزم مسوولان ايران و هند و شرايط مساعد پسابرجام، سعي در ارتقاي روابط و گسترش فعاليت‌هاي اقتصادي داريم. باوجود زمينه‌هاي گسترده همكاري اقتصادي بين دو كشور، تاكنون بخش كوچكي از اين ظرفيت‌ها استفاده شده است.
وي، پيش‌نياز هرگونه فعاليت اقتصادي بين كشورها را برقراري روابط بانكي دانست و گفت: پيش از تحريم، روابط بانكي مناسبي بين ايران و هند وجود داشت و با توجه به فضاي مثبت ايجاد شده مي‌توان اين روابط را تقويت كرد. بانك‌هاي هندي مي‌توانند نقش بانك‌هاي اروپايي را براي تسويه حساب بين دو كشور برعهده گيرند و با سرعت عمل بيشتري، خدمات بانكي با استانداردهاي بانك‌هاي اروپايي را به ما ارايه دهند.
رييس‌كل بانك‌مركزي البته در مورد تاسيس شعب بانك‌هاي دو كشور نيز گفت: هند هرچه سريع‌تر به درخواست تاسيس شعب بانك‌هاي ايراني در آن كشور رسيدگي كند و اطمينان دهد ايران نيز متقابلا براي تاسيس شعب بانك‌هاي هندي، اقدام لازم را انجام مي‌‌دهد.
سيف همچنين از وزير نفت و گاز هند خواست، دولت اين كشور به صورت رسمي رفع تحريم‌ها عليه بانك‌هاي ايران را به شبكه بانكي اعلام كند زيرا تحقق اهداف تجاري و اقتصادي دو كشور به تسهيل در روابط بانكي نياز دارد. در اين زمينه توافق برجام و قطعنامه شوراي امنيت نيز به صورت شفاف دامنه مجاز فعاليت‌هاي بانكي را اعلام كرده است و بانك‌هاي هندي براين اساس مي‌توانند روابط خود را با بانك‌هاي ايران آغاز كنند.
آمادگي ايران براي افزايش صادرات نفت به هند
در عين حال بيژن زنگنه ،وزير نفت هم در ديدار با وزير نفت هند نسبت به افزايش واردات نفت پالايشگاه‌هاي هندي از ايران پس از لغو تحريم‌ها با حمايت و كمك دولت هند، ابراز اميدواري كرد و با اشاره به اينكه ايران و هند داراي رابطه‌اي تاريخي چند هزارساله با هم هستند و امروز در بالاترين سطح سياسي و فرهنگي باهم ارتباط دارند، تصريح كرد: من مطمئن هستم اين سفر سبب تسهيل و گسترش روابط اقتصادي دو كشور به ويژه در بخش انرژي مي‌شود.وي با بيان اينكه ما مي‌توانيم در شاخه‌هاي مختلف نفت، گاز و پتروشيمي همكاري كنيم و روابط‌مان را توسعه دهيم، يادآور شد: ايران نه‌تنها علاقه‌مند به توسعه روابط در بخش بازرگاني نفت و گاز با هند است، بلكه علاقه‌مند به جذب سرمايه‌گذاري در اين بخش‌ها از سوي شركت‌هاي هندي است.
 وزير نفت با اشاره به اينكه هند يكي از مشتريان سنتي نفت خام ايران است، گفت: اميدواريم ميزان برداشت نفت هند از ايران پس از برداشته شدن تحريم‌ها با حمايت و كمك دولت اين كشور افزايش يابد. زنگنه با يادآوري اينكه دو كشور مدتي است درباره توسعه ميدان گازي فرزاد ب با يكديگر در حال مذاكره هستند، تصريح كرد: اميدواريم در اين سفر بتوانيم ديدگاه‌مان در مورد اين پروژه را به يكديگر نزديك‌تر و زمان مشخصي را براي به نتيجه رسيدن اين مذكرات تعيين كنيم.
 تمايل هندي‌ها براي سرمايه‌گذاري در پروژه گازي ايران
درامندرا پرادان، وزير نفت و گاز هند نيز در اين ديدار به طرف ايراني اطمينان داد كشورش متعهد به پرداخت تمام بدهي خود به ايران است. در اين خصوص پيش از اين توافق‌هايي حاصل شده و دو طرف پذيرفتند كه دلار امريكا به عنوان مبناي محاسبه قرار گيرد؛ پرداخت بدهي نيز به محض اينكه حساب‌ها و جزييات آن اعلام شود، صورت مي‌گيرد. وي به روابط دو كشور اشاره كرد و افزود: تمدن بزرگ ايران و هند محدود به چند سال گذشته نيست و ايران در همه مناطق از جمله روستايي هند نيز شناخته شده است. اين مقام هندي ادامه داد: در شرايط كنوني و با توجه به برداشته شدن تحريم‌ها، فضاي جديدي براي آغاز گفت‌وگو و همكاري بين دو كشور ايجاد شده است. وزير نفت و گاز هند از تمايل به سرمايه‌گذاري اين كشور در پروژه‌هاي ايران از جمله توسعه پروژه گازي «فرزاد ب» در بندر چابهار خبر داد و گفت: كشورش علاقه‌مند است در بخش‌هاي انرژي، پتروشيمي و آلومينيوم ايران سرمايه‌گذاري و با شركت‌هاي خصوصي در ايران فعاليت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون