• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3504 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ فروردين

روايت تاجگردون از اقتصاد دولت دهم و يازدهم بابك زنجاني دسته گل دولت احمدي‌نژاد است

بايد تكليف 4 وزير دخيل در پرونده بابك زنجاني مشخص شود


گروه سياسي| در روزهايي كه منتقدان دولت، حسن روحاني و مديرانش را به استفاده سياسي و ابزاري از موضوع هدفمندي يارانه‌ها متهم مي‌كنند، غلامرضا تاجگردون، رييس اصلاح‌طلب كميسيون برنامه و بودجه مجلس هم در گفت‌وگويي با «خانه ملت» مي‌گويد كه كم و بيش با اين نظر موافق است. او گفته كه دولت روحاني هم چندان جسارت لازم را براي حذف ثروتمندان از فهرست دريافت يارانه ندارد. اما همزمان به منتقدان دولت هم يادآوري مي‌كند كه خود آنها تا قبل از سال 92 از چه دولتي و چه سياست‌هايي دفاع مي‌كردند؛ دولتي كه به گفته او موضوع پرداخت يارانه‌ها را دستاويزي براي افزايش محبوبيت خود تبديل كرده بود. همين يادآوري هم كافي است تا او به ديگر اتفاقات اقتصادي دوران احمدي‌نژاد هم نقب بزند؛ اتفاقاتي كه موضوع بابك زنجاني و فسادهاي بزرگ در راس آن قرار دارد. تاجگردون تاكيد مي‌كند كه بابك زنجاني زاييده دولت دهم و محمود احمدي‌نژاد است و در همين حال مي‌گويد بايد تكليف چهار وزيري كه در پرونده او نقش داشته‌اند، مشخص شود.
  در موضوع هدفمندي يارانه‌ها از ابتداي اجراي اين قانون دولت احمدي‌نژاد با مجلس نهم تقابل داشت. رييس‌جمهور دولت نهم قايل به اين بود كه مبلغ يارانه بايد بيشتر شده و 250 هزار تومان به هر نفر تعلق بگيرد كه در اين راستا مجلس تمام تلاش خود را براي جلوگيري از اين اقدام انجام داد.
  عملياتي شدن تصميم احمدي‌نژاد درخصوص افزايش مبلغ يارانه نقدي اقتصاد كشور را با بحراني بيش از پيش مواجه مي‌كرد، مجلس در دوران دولت قبل تلاش بسياري براي اصلاح مسير هدفمندي داشت؛ اما با اين حال نتوانست اين قانون را به مسير اصلي خود بازگرداند.
  برداشت من اين است كه در اين دو سال گذشته مجلس و دولت مي‌خواهند كه اجراي صحيح قانون هدفمندي را در دستور كار داشته باشند و با سرعت بيشتري اين ساماندهي در پرداخت يارانه صورت بگيرد اما نبايد هزينه اين كار را به گردن ديگري بيندازند.
  حذف دهك‌هاي پردرآمد از دريافت يارانه نقدي بايد با شيب ملايم انجام شود. مطرح شدن اطلاعات متضاد در خصوص حذف دهك‌هاي پردرآمد آفتي است كه اجازه توفيق در اجراي اين قانون را سلب كرده است.
  در يكي از جلسات كميسيون تلفيق در سال گذشته كه در پي آن قرار بود تمامي كاركنان شركت نفت از دريافت يارانه نقدي حذف شوند، پس از اتمام و تصويب مورد مذكور پيامكي براي بنده در خصوص نارضايتي مردم حوزه انتخابيه‌ام كه عمدتا شركت نفتي هستند آمد؛ اما با اين حال گفتم هر چند سال آينده بنده بايد از اين مردم براي حضور در مجلس راي بگيرم اما حاضرم اين هزينه را بدهم.
  دولت‌ها بايد با چشم پوشي نسبت به تبعات حذف دهك‌هاي پردرآمد از دريافت يارانه نقدي اقدام به عملياتي كردن قانون صحيح هدفمندي كنند.
  يك ديدگاه اين است كه اگر يارانه را در اين سطح نگه داريم با رشد قيمت‌هايي كه رخ مي‌دهد خود به خود محو خواهد شد. به‌طور مثال 45 هزار تومان در سال 95 قدرت خريدي براي مردم در قياس با سال 89 نداشته و به مرور ارزش خود را از دست خواهد داد و مي‌توان آن را حذف كرد. تصديق و تاييد مي‌كنيم كه هيچ دولتي نمي‌تواند يارانه‌ها را حذف كند مگر دولتي يا رييس‌جمهوري با جسارتي كه روز اولي كه قرار است راي بگيرد بگويد كه آمده‌ام كه يارانه‌ها را حذف كنم كه شايد راي نياورد و شايد هم به علت بي‌ارزش شدن يارانه‌ها مردم باز هم به وي راي بدهند، البته امكان دارد شخص مورد نظر يكي ديگر از مطالبات جدي مردم را جامه عمل  بپوشاند.
  آقاي احمدي‌نژاد در شهرستان‌ها با موضوع يارانه‌ها خود را تثبيت كرد و با مطرح كردن يارانه 250 هزار توماني كه مجلس جلوي آن را گرفت؛ خود را محبوب مردم كرد كه اگر اين موضوع اتفاق مي‌افتاد از كمبود بودجه امسال مشكلات بسياري را بايد متحمل مي‌شديم و مملكت تعطيل مي‌شد.
  احمدي‌نژاد با استفاده از يارانه توانست از جو رواني جامعه استفاده كرده و هر نوع موج‌سواري را انجام دهد. وي تنها به فكر راي خود بوده و در محاسبه اقتصاد اشتباهات فاحش و بسياري داشت كه خوشبختانه جلوي ادامه آن گرفته شد.
  عين ريشه‌ بابك زنجاني در دولت احمدي‌نژاد شكل گرفت. بابك زنجاني كارمندي در دولت قبل بوده، اين حرف كه مي‌گويند بابك زنجاني دسته گل دولت‌هاي قبل از دولت نهم و دهم است، صحيح نيست چراكه جرقه كارهاي خلاف قانون بابك زنجاني در دولت احمدي‌نژاد زده شده است.
  به نظر من به عنوان يك شهروند يا نماينده مجلس تا تكليف اموال بابك زنجاني از نظر ذهني براي مردم روشن نشود اعدام اين متهم نفتي به صلاح نيست، در حال حاضر براي ما روشن نيست كه تكليف چهار وزيري كه حكم و مجوز براي ادامه تخلفات بابك زنجاني داده‌اند، چيست؟
  بايد تكليف چهار وزير مذكور مشخص شود. در حال حاضر گفته مي‌شود بابك زنجاني و دو متهم ديگر اين پرونده به اعدام محكوم شدند، اما كسي نمي‌داند دو متهم ديگر چه كساني هستند. نه مردم مي‌دانند و نه من به عنوان نماينده مجلس كه آن دو نفر چه كساني هستند. خبري هم در خصوص احضار   وزراي احمدي‌نژاد نبوده است.
  اعدام بابك زنجاني پرونده را مختومه مي‌كند و دستگاه قضا خط سير بابك زنجاني را حتي اگر پولي به بيت‌المال بر نمي‌گردد، بايد كور كند.
  اقبالي براي بازگشت بيت المال در پرونده بابك زنجاني نيست. گفته مي‌شود كه دارايي‌هاي وي كفاف بدهي اين متهم را نمي‌كند.
  عدم شفافيت در اجراي قوانين بسياري از مفاسد اقتصادي را رقم زده كه متاسفانه بسياري از فسادهايي كه از سوي مسوولان دولتي شكل مي‌گيرد نتيجه همين عدم شفافيت‌ها است.
  بابك زنجاني به خوبي توانست از تحريم‌ها به نفع خود استفاده كند و به عبارتي كاسب تحريم بود. آدم‌هايي همچون بابك زنجاني بسيار هوشمند بوده و مسيرهايي چون تحريم را براي مقاصد خود پيدا مي‌كنند. اين نوع افراد در موضوع تحريم با وصل كردن برخي مقامات به دامنه تخلفات خود، ادامه مسير مي‌دهند.
  امثال بابك زنجاني يا شهرام جزايري به اين روش فعاليت كردند اما مه آفريد خسروي روش متفاوتي داشت، يعني از يك فضاي قانوني استفاده كرده و خطا را انجام داد.
  بابك زنجاني از سوي دولت دهم حمايت شده است، متهم نفتي با كاسبي از تحريم و با همدستي برخي مقامات دولتي توانست كلاهبرداري‌هاي ميلياردي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون