• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3504 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ فروردين

نهمين مناظره نامزدهاي دموكرات برگزار شد

تغيير چهره دموكرات‌ها در نيويورك

ساندرز: پاسخ اسراييل در برابر تهديد فلسطيني‌ها تناسب ندارد و هميشه حق با بنيامين نتانياهو نيست

  ميثم سليماني/نامزدهاي رياست‌جمهوري حزب دموكرات امريكا براي يازدهمين بار در بروكلين نيويورك روبه‌روي هم قرار گرفتند تا مناظره‌اي حساس را قبل از انتخابات روز 19 آوريل نيويورك انجام دهند. جايي كه خانه هيلاري كلينتون شناخته مي‌شود و وي از آنجا دو بار به سناي امريكا راه يافته است اما سناتور برني ساندرز كه از هشت انتخابات پيشين درون‌حزبي امريكا در ايالت‌هاي مختلف در هفت انتخابات پيروز شده، اگرچه طبق نظرسنجي‌ها در نيويورك بازنده رقابت به كلينتون است اما سعي دارد با اعتماد به نفسي مثال‌زدني از سد كلينتون در اين ايالت عبور كند تا شانس خود را براي كسب نامزدي نهايي حزب دموكرات افزايش دهد. اين مناظره كه روز پنجشنبه به وقت امريكا برنامه‌ريزي شده بود از جنبه‌هاي جالب توجهي برخوردار بود كه از جمله آن مي‌توان به حملات بي‌وقفه ساندرز به كلينتون اشاره كرد كه او را در موضع تدافعي قرار داده بود اما در طرف مقابل كلينتون نيز با اعتماد به نفس پاسخ اتهامات ساندرز را داد و با هوشمندي از برخي از آنها طفره رفت. در جريان اين مناظره در برخي مواقع حملات و جنگ لفظي‌ها به حدي بالا مي‌گرفت كه مناظره جمهوري‌خواهان را در ذهن تداعي مي‌كرد.
شروع توفاني
سناتور ساندرز كه شروع‌كننده مناظره بود به‌شدت تهاجمي عمل كرد و در آغاز صحبت‌هاي خود به سمت سرمايه‌داري هجوم برد و گفت: بايد سيستم و چارچوب قانوني تامين‌كننده‌هاي مالي كمپين‌هاي انتخاباتي تغيير كند تا ميليونرها و ميلياردرها نتوانند انتخابات را بخرند و سيستم فاسد اقتصادي كه شرايط را به نفع عده‌اي خاص تغيير مي‌دهد زير و رو شود. هيلاري كلينتون وزير امور خارجه پيشين امريكا و سناتور سابق ايالت نيويورك در آغاز مناظره گفت: خوشحالم كه دوباره در نيويورك هستم، افتخار مي‌كنم كه هشت سال به عنوان سناتور نيويورك خدمت كردم و در دو دوره متوالي راي شما را به دست آوردم. (گفتني است نيويورك نخستين جايي بود كه هيلاري كلينتون در سال گذشته ميلادي كمپين انتخاباتي خود را آغاز كرد. )
سناتور عصباني
ساندرز در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با حمله جدي به كلينتون عنوان كرد: ايشان (كلينتون) در تشخيص مشكل دارد، ايشان همان كسي است كه به بزرگ‌ترين اشتباه سياسي اين كشور در تاريخ مدرن يعني جنگ عراق راي مثبت داد. او همان كسي است كه ميليون‌ها دلار از سيستم فاسد بنگاه‌هاي بزرگ براي تامين بنگاه‌هاي مالي خود استفاده كرده است، ايشان همان كسي است كه صدها هزار دلار دريافت كرده تا پشت درهاي بسته براي گلدمن سكس سخنراني كند. وي در ادامه اتهام‌زني‌هاي خود با فريادهاي فراوان گفت: من متن سخنراني‌هايي كه بابت آنها صدها هزار دلار پول گرفتي را در اختيار دارم، در آنها هيچ چيزي وجود ندارد. برني ساندرز در ادامه سخنان آتشين خود اعلام كرد كه من بانك‌هاي بزرگ را متلاشي مي‌كنم و همگي بايد از نو سازماندهي شوند، فساد اقتصادي در اين كشور زير سر همين بانك‌ها است. كلينتون كه در اين مناظره خونسردانه به حرف‌هاي ساندرز نگاه مي‌كرد در پاسخ گفت كه هر وقت همه سياستمدارها اين متن‌ها را منتشر كردند من هم اين كار را مي‌كنم. ضمنا مردم بدانند كه ايشان با اين حرف‌ها به رييس‌جمهور اوباما نيز توهين مي‌كند. او خطاب به ساندرز گفت: ايشان (ساندرز) مصاحبه‌اي با نيويورك ديلي‌نيوز انجام داد، وقتي كه راجع به جزييات مهم‌ترين برنامه‌هاي خود از وي سوال شد هيچ جواب روشني نداشت، او اصلا نمي‌دانست سيستم چگونه كار مي‌كند. او حتي در موضوع سياست خارجي هم كم آورد و نتوانست پاسخ دو خبرنگار را بدهد.
اتهام‌زني به ساندرز
اما در بحث كنترل اسلحه دو طرف نظرات مختلفي دارند. كلينتون كمپاني‌هاي توليد سلاح را هم در جنايت‌هاي صورت گرفته با اسلحه در امريكا   مقصر مي‌داند. او در مناظره پنجشنبه‌شب خطاب به ساندرز گفت: شما كه ادعا مي‌كنيد دشمن كمپاني‌هاي بزرگ هستيد پس چرا با  NRA (لابي اصلي حمل اسلحه در امريكا) مهربان هستيد و آنها نيز با شما مهربان هستند. اتهامي كه برني ساندرز تنها با لبخند و سر تكان دادن به آن پاسخ مي‌دهد.
جنجال بر سر سياست خارجي
در بحث سياست خارجي نيز ساندرز به كلينتون به‌شدت تاخت، او با اشاره به كلينتون گفت: شما هماني هستيد كه در سوريه قصد داشتيد منطقه پرواز ممنوع ايجاد كنيد كه اوباما با آن مخالف بود و من هم با آن مخالف بودم زيرا ايجاد منطقه پرواز ممنوع، امريكا را درگير يك جنگ ابدي مي‌كند. كلينتون در پاسخ به اين موضوع گفت كه تنها مي‌خواستم محلي امن براي زنان و كودكان بي‌گناه فراهم شود تا هر روز شاهد كشته شدن آنها نباشيم. مجري مناظره در سوالي از ساندرز در مورد تفاوت ديدگاه ساندرز و ترامپ در مورد ناتو پرسيد، ساندرز تاكيد كرد كه با نظر ترامپ در مورد ناتو موافق است و هيچ مشكلي ندارد. ترامپ چندي پيش اعلام كرد كه ناتو از امريكا سوءاستفاده مي‌كند. او همچنين دوباره مواضع ضد اسراييلي خود را عنوان و تكرار كرد پاسخ اسراييل در برابر تهديد فلسطيني‌ها تناسب ندارد و هميشه حق با بنيامين نتانياهو نيست.
ارزيابي مناظره
شبكه خبري سي‌ان‌ان در اقدامي جالب توجه ادعاهاي مطرح شده از سوي دو نامزد را مورد بررسي قرار داده تا حقيقت و اصل موضوع را از مناظره دو نامزد دموكرات بيرون بياورد و مشخص شود كدام يك حقيقت را بيان كرده است. البته بررسي‌ها نشان داد كه طرفين در اكثر ادعاهاي خود اصل موضوع را بيان كردند ولي در برخي موارد اين موضوع گمراه‌كننده بوده است.
    برني ساندرز| يكي از ادعاهايي كه سناتور ساندرز در اين مناظره مطرح كرد، بحث رهبري مخالفان ضد جنگ عراق در مجلس نمايندگان امريكا بوده است. بررسي‌هاي خبرنگاران سي‌ان‌ان نشان مي‌دهد كه در سال 2002 برني ساندرز عليه جنگ عراق سخنراني‌هايي انجام داده است. او كه در آن دوران نماينده مجلس بوده در يكي از سخنراني‌هاي خود اعلام كرد كه جنگ در عراق يك ايده گنگ است و آينده آن مشخص نيست. ساندرز تاكيد دارد كه مدارك مربوط به مخالفت او در مورد جنگ عراق به صورت كامل در وبسايت رسمي او موجود است. با اين حال كارشناسان و خبرنگاران سي‌ان‌ان معتقدند با حضور افراد باسابقه‌تر و مشهور‌تري مانند راس فينگولد و تد كندي به عنوان مخالف چه قبل و حتي بعد از جنگ عراق شايد نتوان ساندرز را به عنوان رهبر مخالفان جنگ دانست اما مي‌توان او را يكي از رهبران مخالفان جنگ معرفي كرد. برني ساندرز نيز همچنين مدعي است كه تنها ثروت شش موسسه مالي امريكا معادل 58 درصد از درآمد سالانه توليد ناخالص ملي كشور است. اين ادعاي ساندرز تا حدودي درست است. شش موسسه جي‌بي‌مورگان، بانك امريكا، ولز فارگو، گروه شهر، گلدمن ساكس و مورگان استنلي با توجه به داده‌هاي فدرال رزرو دارايي آنها به 7/9 تريليون دلار مي‌رسد. اين در حالي است كه رقم توليد ناخالص ملي امريكا 2/18 تريليون دلار است كه طبق محاسبات 2/53 درصد توليد ناخالص ملي امريكا معادل دارايي شش موسسه بزرگ امريكا است. از همين رو با توجه به اينكه اين رقم‌ها عمدتا در فصل‌هاي مختلف تغيير مي‌كند سي‌ان‌ان ادعاي ساندرز را درست مي‌داند. ساندرز همچنين عنوان مي‌كند كه فقيرترين سناتور ايالات متحده است اما رتبه‌بندي‌ها و اظهارنامه‌هاي مالياتي او نشان مي‌دهد او در رتبه 81 از صد سناتور امريكا به حساب مي‌آيد. اما سناتور سندرز از افراد معروفي همچون ماركو روبيو كه در رده 86 و همچنين رابرت منندز در رده87 و ليندزي گراهام88 بالاتر قرار دارد. اما از آنجايي كه او در رده بيست سناتور آخر از نظر دارايي قرار دارد مي‌توان ادعاي او را تا حدودي درست دانست. ارزش درآمد خالص ساندرز در سال 436هزار دلار است.
   هيلاري كلينتون| كلينتون مدعي است كه نقش فعالي در فشار بر همپيمانان امريكا براي حمايت از قطعنامه شوراي امنيت و ارسال هواپيما به ليبي داشته تا به سرنگوني رژيم معمر قذافي بينجامد. اما ساندرز سعي در كمرنگ كردن نقش هيلاري در اين امر دارد. در صورتي كه حتي ايميل‌هاي منتشر شده برخي از تلاش‌ها با مشاورانش را نشان مي‌دهد. ولي مرگ سفير امريكا در بنغازي اندكي شرايط را پيچيده مي‌كند و تاثيرات و كنترل هيلاري كلينتون در صحنه ميداني ليبي را زير سوال مي‌برد و مدارك نيز نشان از تنها سعي و كوشش كلينتون در اين راستا دارد. اما ادعاي ديگر كلينتون در مورد بحث كنترل اسلحه و تلاش‌هاي فراوان او در اين زمينه است. اما كارشناسان معتقدند كه اگرچه واضح است كه كلينتون در اين زمينه فعاليت‌هايي كرده اما تلاش براي ايجاد يك استاندارد سختگيرانه را يك مقدار اغراق‌آميز مي‌دانند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون