• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3504 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ فروردين

مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي:

روزهاي پر بارش در پيش است

 

    حميدرضا خالدي /  احد وظيفه، مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور با ذكر اينكه در مورد وقوع سيل در استان‌هاي غربي و جنوبي كشور اخطارهاي لازم داده شده بود گفت: ما از روز يكشنبه نخستين اخطار خود را با عنوان اخطار شماره 8 صادر كرديم و تاكنون چهار اطلاعيه ديگر هم مبني بر احتمال طغيان كرخه و سد دز و كارون صادر كرده‌ايم. به دنبال اين اخطارها، ستادهاي بحران استان‌ها فعال شدند و آماده بروز سيل در استان‌ها بودند.  
وي آمادگي نيروهاي امداد و نجات در اين استان‌ها را بسيار خوب توصيف كرده و گفت: با اخطارهايي كه ما صادر كرديم و آمادگي نيروهاي استاني؛ خوشبختانه سيل‌هاي اخير خسارت چنداني را به دنبال نداشت، كما اينكه اگر اين آماده‌باش نبود ممكن بود فاجعه‌اي غيرقابل جبران رخ مي‌داد. وظيفه با رد ارتباط سيل‌هاي اخير با پديده النينو نيز گفت: النينو معمولا از ابتداي پاييز آغاز و تقريبا تا اواخر زمستان ادامه خواهد داشت. مدل‌هاي تحليلي ما نيز ارتباطي بين آنها را نشان نمي‌دهد. ولي برخلاف برخي شايعات، بايد گفت كه اين شرايط و وقوع بارش‌هاي شديد در فصل بهار طبيعي است و هر سال، با قوت و ضعف متفاوت تكرار مي‌شود.
مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور در بخش ديگري از سخنان خود، در مورد ادامه روند بارش‌ها در استان‌هاي مختلف، گفت: براساس خروجي‌هاي نقشه‌هاي ما، از اين پس به تدريج از ميزان بارش‌ها در غرب و جنوب غرب كشور كاسته شده و خط سير آنها به سمت شمال و شمال شرق كشور خواهد رفت. برهمين اساس پيش‌بيني مي‌كنيم كه از عصر روز جمعه بارش‌ها در خراسان شمالي شدت بگيرد. البته اين‌بارش‌ها به هيچ عنوان مانند بارش‌هاي سيل‌آسا در ايلام و كرمانشاه و... نخواهد بود.  وي در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به سوال «اعتماد» كه آيا امكان بارش شديد در تهران و وقوع سيل در پايتخت، مانند سال گذشته وجود دارد يا خير؟ گفت: البته امكان بارش‌هاي رگباري همواره وجود دارد ولي معمولا اين‌بارش به اندازه‌اي نيست كه باعث بروز سيل شود. وظيفه با ذكر اينكه مردم بايد منتظر ورود سامانه‌اي بارشي از هفته آينده باشند گفت: بررسي‌ها حاكي از آن است كه از اوايل هفته آينده، سامانه‌اي بارش زا از شمال غرب كشور وارد مي‌شود كه باعث بارش‌هاي نسبتا خوب و البته موقتي در شهرهاي شمالي كشور شده كه كم‌كم به بخش‌هاي شمال شرقي كشور سرايت خواهد كرد.  وي با ذكر اينكه در تهران هم از روز يكشنبه بايد منتظر بارش‌هاي پراكنده باشيم گفت: در تهران هم از روز يكشنبه، شاهد بارش‌هاي نسبتا شديدي خواهيم بود كه بعد از يكي دو روز كاهش پيدا خواهد كرد. مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور در مورد تاثير بارش‌هاي اخير در كاهش خشكسالي در استان‌هاي سيل‌زده‌اي مانند خرمشهر و آبادان گفت: بارش‌هاي بي‌سابقه اخير بي‌شك تاثير بسيار خوبي در پرآب شدن سدها و كاهش خشكسالي در استان‌هاي غربي و جنوبي كشور داشته است. حتي شايد بد نباشيد كه بدانيد بارش‌هاي چند وقته اخير، خشكسالي استان‌هاي سيستان و بلوچستان را نيز پس از سال‌ها تحت تاثير قرداده به طوري كه بعد ازسال‌ها، تالاب هامون كه تا همين چند ماه قبل خشك بود، پر آب شده، حتي شنيده‌ام كه در آن قايق‌سواري هم مي‌كنند. ضمن آنكه پيش‌بيني مي‌كنيم كه با بارش‌هاي چند روز آينده در اين استان شاهد پرآبي بيشتر اين تالاب باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون