• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3561 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير

بازار ايران نوسانات جهاني ارز و طلا را به آرامي از سرگذراند

«باتجربه‌ها» هيجان زده نمي‌شوند


 
پيش‌بيني‌ها درست از آب درآمد، نرخ طلا و سكه افزايش يافت اما بازار با آرامش ساعات طولاني پنجمين روز تابستان را پشت سر گذاشت. افزايش قيمت‌ها نه تقاضا براي خريد را بالا برد و نه هيجاني براي فروش ايجاد كرد، هر چند كه اگر مديريت بر بازار نبود، احتمال هيجاني‌تر شدن و بيشتر شدن نوسانات وجود داشت. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه تا ظهر روز گذشته خريد و فروش اندكي در بازار طلا و ارز انجام مي‌شد و از ساعت‌هاي مياني روز بود كه فروشندگان حاضر به شروع معاملات شدند. به نظر مي‌رسد با توجه به تلاش‌هاي سه سال گذشته دولت در رابطه با كاهش نرخ تورم، قوه مجريه مصمم است كماكان از اين دستاورد اقتصادي خود حراست كند تا سال آينده روحاني با كارنامه‌اي مقبول‌تر وارد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري شود. در اين ميان نبايد از برخورد «پخته» بازار ارز و طلا در ايران چشم‌پوشي كرد، بازاري كه در سال‌هاي گذشته و به ويژه از آغاز دهه 90 بارها نوسانات هيجاني در بازار را تجربه كرده بود و روز گذشته نشان داد كه به مرحله‌اي از پختگي رسيده كه توفان‌ جهاني نيز نمي‌تواند كاسه صبر خريدار و فروشنده را پر كند و رفتار هيجاني كمتر مشاهده شد.
طلا و سكه گران شدند؛ پوند و يورو سقوط كردند
قيمت هر سكه تمام بهار آزادي طرح جديد، يك ميليون و 59 هزار و 100 تومان اعلام شد و هر قطعه سكه طرح قديم با افزايش 31 هزار توماني، يك ميليون 58 هزار تومان ارزش‌گذاري شد. نيم سكه و ربع سكه به ترتيب 529 هزار و 500 تومان و 276 هزار و 500 تومان خريد و فروش شدند كه بر اين اساس نيم سكه سيزده هزار و 500 تومان و ربع سكه هم 6 هزار تومان گران‌تر شدند. هر سكه يك گرمي نيز 182 هزار و 500 تومان در بازار دست به دست شد.
همچنين اونس طلا در بازارهاي جهاني هزار و 316 دلار قيمت‌گذاري شد. قيمتي كه نشان مي‌دهد پس از هيجانات اوليه بعد از اعلام نتايج همه پرسي بريتانيا به‌سمت ثبات حركت كرد و در ساعات پاياني روز جمعه هم آرام آرام از نرخ آن كاسته شد و با قيمت هزار و 317 دلاري به كار خود پايان داد. همچنين مثقال طلا 467 هزار و 100 تومان فروخته شد و نرخ هر گرم طلاي 18 عيار با افزايش سه هزار و 206 توماني، 107 هزار و 729 تومان اعلام شد.
در بازار ارز، دلار اندكي گران شد اما يورو و پوند انگليس با كاهش جدي رو به‌رو شدند. هر دلار امريكا در بازار تهران و در نخستين روز كاري هفته سه هزار و 472 تومان به دست مشتريان رسيد كه اين مهم به معناي افزايش سه توماني قيمت اين ارز در بازار تهران است. همچنين يورو با كاهش 45 توماني، سه هزار و 913 تومان ارزش‌گذاري شد و هر پوند انگليس هم در حالي چهار هزار و 903 تومان خريد و فروش شد كه اين امر نشان‌دهنده كاهش قيمت 240 توماني اين واحد پولي معتبر است. همچنين درهم امارات و لير تركيه به ترتيب 947 تومان و هزار و 210 تومان خريد و فروش شدند.
هيچ چيز قابل پيش‌بيني نيست
در رابطه با تحولات بازار طلا و سكه، محمد كشتي‌آراي، رييس‌اتحاديه كشوري طلا و جواهر به اقتصاد آنلاين گفت: در پي اعلام نتايج رفراندوم بريتانيا مبني بر موافقت اكثريت مردم با خروج از اتحاديه اروپا، شوك جديدي به بازارهاي مالي وارد شد و شاهد بوديم كه ارزش پوند به پايين‌ترين سطح طي 30 سال گذشته رسيد.
وي در ادامه با بيان اينكه ارزش دلار در مقابل ارزهاي عمده بالا رفت و قيمت طلا به يك‌باره از رشد 8 درصدي برخوردار شد، خاطرنشان كرد: البته ديروز در معاملات آخر وقت بازار نيويورك قيمت هر اونس طلا 1315 دلار ثبت شد كه نسبت به هفته قبل از افزايش 17 دلاري برخوردار شد.
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با اشاره به اينكه در پي افزايش قيمت در بازارهاي جهاني قيمت سكه با حدود 30 هزار تومان افزايش معاملات ديروز به يك ميليون و 55 هزار تومان رسيد، گفت: افزايش قيمت سكه به اين سطح طي دو سال گذشته بي سابقه است و در واقع ركورد جديدي است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر قيمت طلا و سكه بدون حباب است، افزود: قيمت هر گرم طلاي 18 عيار در بازار با سه هزارتومان افزايش به 107 هزار و 400 تومان رسيده است.
كشتي‌آراي در پاسخ به اينكه آيا به مردم توصيه مي‌كنيد وارد بازار شوند و در بازار طلا سرمايه‌گذاري كنند؟ تاكيد كرد: هيچ چيز قابل پيش‌بيني نيست و نمي‌توان به مردم توصيه كرد كه بخرند يا نخرند، اكنون بازار دچار هيجان است و بايد ديد كه چه اتفاقي در آينده خواهد افتاد.
عرضه سكه از سوي بانك مركزي
خبرنگار«اعتماد» براي بررسي بازار طلا و ارز، به ميدان فردوسي رفت تا با فروشندگان و فعالان اين حوزه گفت‌وگو كند. در حالي كه برخي خبر از اقدام بانك مركزي مبني بر عرضه سكه به بازار مي‌دادند برخي ديگر ابراز بي‌اطلاعي كرده و مي‌گفتند چنين نكته‌اي را نشنيده‌اند. به هر روي هر دو گروه بر آرامش بازار تاكيد داشتند. يكي از صرافان ميدان فردوسي به «اعتماد» گفت: خوشبختانه اين اتفاق روز جمعه رخ داد و همين امر نيز سبب شد تا نوسانات بازار كنترل شود و نوسانات غيرمنطقي در بازار به وجود نيايد. او ادامه داد: تا ظهر خريد و فروشي در بازار انجام نشد؛ چون قيمت‌ها را اتحاديه اعلام نكرده بود، همچنين كارشناسان بانك مركزي هم به بررسي نرخ برابري دلار امريكا و پوند انگليس پرداخته بودند. به هر روي هر چه بود بازار آرام‌تر از چيزي بود كه ما تصور مي‌كرديم و اين تا حدودي ناشي از سياست‌هاي بانك مركزي بود كه توانست تنش بازار را كنترل كند.
اين فروشنده طلا و ارز در رابطه با پيش‌بيني نرخ آينده طلا و ارز در بازار ايران گفت: احتمال به وجود آمدن حباب در بازار ايران بسيار كم است. علاوه بر اين مهم‌ترين دستاورد اقتصادي دولت در سه سال گذشته كنترل نرخ تورم بود و با توجه به اينكه سال آينده انتخاب رياست‌جمهوري در ايران برگزار مي‌شود، دولت با تمام توان خود از حفظ قيمت‌ها دفاع خواهد كرد؛ درنتيجه احتمال افزايش قيمت بسيار كم است.
بازار آرام بود
يكي ديگر از صرافان ارز تهران در رابطه با نبودن خريد و فروش در ابتداي روز گذشته به «اعتماد» گفت: هر گاه بازار در نوسان باشد، مانند اين است كه توفان و گردباد آغاز شده، كاسب‌ها و خريداران منتظر آرامش مي‌مانند و به همين دليل در ابتداي روز شنبه هم خريد و فروش در بازار متوقف شد تا از احساسي شدن معاملات كاسته شود. او ادامه داد: خريدار به دليل گران شدن و فروشنده هم به دليل امكان افزايش از خريد و فروش خودداري مي‌كنند. همين امر در بازار طلا و سكه بيشتر خود را نشان داد و خريد و فروش طلا و سكه كاهش چشمگيري داشت.
به گفته اين صراف، نرخ پوند و يورو به سياست‌هاي انگلستان و اروپا بستگي دارد و اگر خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا قطعي شود روند پايين آمدن نرخ اين دو ارز معتبر هم ادامه مي‌يابد. هر چند بايد مدنظر داشت كه در ايران، تحولات اقتصادي كشورهاي بزرگ اثرگذاري كمتري دارد. فروشندگاني كه با قيمت بالاتر پوند و يورو خريدند بايد مطمئن شوند كه ديگر قيمت‌ها بالا نمي‌رود و مردم بايد قيمت‌هاي كاهش يافته را بپذيرند تا حضور فعالي در بازار داشته باشد.
او گفت: خوشبختانه و با توجه به مديريت بازار، هيجانات بازار كنترل شد و امكان به وجود آمدن حباب از بين رفت. مردم ايران از سال‌هاي گذشته تجربه نوسانات چشمگير در بازار را دارند و به همين روي افزايش طلا و سكه و كاهش نرخ يورو و پوند مسبب مشكلات مهمي در بازار ايران نشدند و تحولات بازار طوري بود كه شايد جمعه شب كمتر كسي تصور اين روند را داشت و بازار به مراتب آرام‌تر از چيزي كه تصور مي‌شد عمل كرد.
اين فروشنده ارز و طلا در رابطه با پيش‌بيني آينده بازار تاكيد كرد: بعيد است روند كنوني افزايش قيمت طلا و كاهش قيمت ارز به اين شكل ادامه داشته باشد. اگر قرار به ادامه افزايش نرخ طلا و سكه هم باشد، اين روند لاك پشتي خواهد بود، هر چند كه كاهش قيمت طلا در شرايط فعلي هم كاملا دور از دسترس به نظر مي‌آيد.
اين صراف خاطرنشان كرد: روز گذشته و با توجه به افزايش قيمت طلا و سكه خريد و فروش در اين بازار به‌شدت كاهش پيدا كرد ولي خريد و فروش ارز مانند روزهاي گذشته دنبال شد و تغييري در ميزان خريد و فروش به چشم نمي‌خورد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون