• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3561 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير

تعليق يكي از موانع ازسرگيري ارتباطات بانكي و مالي با ايران

حميد بعيد‌ي‌نژاد مديركل سياسي و امنيت بين‌الملل وزارت‌خارجه


تعليق محدوديت‌ها و اقدامات تقابلي گروه ويژه مالي بين‌المللي موسوم به FATF عليه موسسات بانكي و مالي ايران كه به بهانه فقدان و ضعف قوانين در ايران براي جلوگيري از تامين مالي تروريسم و پولشويي وضع شده بود اقدامي درخور توجه است. ايران از اين نظر در كنار كره شمالي و در بدترين رده‌بندي جهاني قرار داشت.
آنچه باعث تعليق محدوديت‌ها عليه ايران شد، بيش از همه به دليل وضع قانون جديد جامع ملي جمهوري اسلامي ايران براي جلوگيري از تامين مالي تروريسم و تقويت نظارت براي جلوگيري از پولشويي بود كه چند ماه پيش با ابتكار عمل و پيگيري موثر دولت محترم به تصويب نهايي نهادهاي قانونگذاري كشور رسيد.
 بي‌شك اين اقدام فرصتي را فراهم كرد كه با تلاش هماهنگ تيم مشترك وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و دارايي و بانك مركزي و البته در فضاي پسابرجام گروه ويژه اقدام مالي بين‌المللي قانع شود كه ايران اقدامات موثري را براي ارتقاي نظام مالي و بانكي بين‌المللي آغاز كرده است. اين اقدام گروه ويژه مالي براي تعليق محدوديت‌ها واكنشي مناسب به آغاز اقدامات موثر ايران بود و اگر در يك‌سال آينده ايران در اجراي اقدامات ملي خود به نحو  موثري عمل كند، مي‌تواند از گروه كشورهاي «غير همكار» كه گروه كشورهاي فقدان نظام موثر در زمينه جلوگيري از پولشويي و تامين مالي تروريسم است به كشوري عادي تبديل شود. فقط كافيست قانون ملي خود را به نحو موثري اجرا كنيم. امروز بالا بردن استانداردهاي بانكي كشور براي جلوگيري از چرخش اموال با منشأ غيرقانوني در نظام بانكي نه فقط يك الزام بين‌المللي بلكه بيش از آن يكي از مهم‌ترين مطالبات مردمي براي مقابله با فساد است كه پشتوانه ارتقاي شفافيت بانكي است. در ماه‌هاي دوره پسابرجام، بانك‌هاي بين‌المللي يكي از مهم‌ترين موانع از سر‌گيري ارتباطات بانكي و مالي با طرف‌هاي ايراني را وجود محدوديت‌هاي گروه ويژه مالي اعلام مي‌كردند كه حالا همه آنها تعليق شده‌اند. در كنار رضايت بسياري از اين‌گونه موسسات مالي و بانكي بين‌المللي از اقدام جديد گروه FATF كه اين مانع مهم را از سر راه ارتباط آنها با ايران برداشته است، عصبانيت آيپك، اين گروه لابي پر نفوذ صهيونيسم در امريكا كه بيانيه رسمي تُندي عليه گروه اقدام ويژه صادر كرده است نشان مي‌دهد كه صهيونيست‌ها چقدر از عادي شدن روابط اقتصادي و بانكي بين‌المللي با ايران وحشت دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون