• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3561 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير

بريتانيا از شوك بيرون آمد

از تنبيه اتحاديه تا تلاش براي بازگشت

ميثم سليماني

 

رفته‌رفته فضاي مه‌آلود پس از راي خروج مردم بريتانيا ازاتحاديه اروپا كنار مي‌رود و عواقب آن بيش از گذشته نمايان مي‌شود. مردم بريتانيا پس از اقدامي كه انجام داده‌اند تازه به بزرگي آن پي برده و به سمت مرورگرهاي مختلف مي‌روند تا اطلاعات بيشتر از اتحاديه اروپا و عواقب ناشي از كاري كه انجام داده‌اند را بفهمند. سوالي كه نشان مي‌دهد بخشي از مردم با بي‌اطلاعي تمام به سمت رايي رفته‌اند كه از عواقب آن نيز با خبر نبوده‌اند و حالا با جمع‌آوري امضا به دنبال راهكاري دوباره مي‌گردند. از طرف ديگر اتحاديه اروپا رفته رفته به سمت عبور از شوك نتيجه رفراندوم پيش مي‌رود و به روزهايي بدون بريتانيا مي‌انديشد، هرچند كه اين روند حدود دوسال به طول مي‌انجامد.
بريتانيا زودتر برود
روز گذشته وزراي امور خارجه شش كشور موسس اتحاديه اروپا طي نشستي در برلين گرد هم آمدند تا راهكارهاي پس از خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا را مورد بررسي قرار داده و از پس‌لرزه‌هاي آن هرچه بيشتر جلوگيري كنند. وزراي خارجه شش كشورآلمان، فرانسه، ايتاليا، هلند، بلژيك و لوكزامبورگ در نشست خود به پيش‌نويس طرحي رسيدند تا بتوانند نه‌تنها مجازات‌هاي سختي را عليه بريتانيا اتخاذ كنند بلكه كاري كنند تا كشورهاي ديگر چندان تمايلي براي خروج پيدا نكنند. برخلاف اينكه به نظر مي‌رسد بريتانيا چندان تمايلي براي سرعت بخشيدن به روند خروج نداشته باشد اما در پيش‌نويس اين بيانيه تاكيد شده تا دولت بريتانيا هرچه سريع‌تر بايد كارها را براي روند خروج آغاز كند.  پيش از اين نشست فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: اين كشورها مي‌توانند يك پيغام را بدهند كه نمي‌خواهند هر كسي با ما باشد. با اين حال او با لحني آشتي‌جويانه نيز گفت ما مجبور به قبول اين تصميم‌گيري هستيم و نه به دنبال انتقام. وي درباره واكنش اين اتحاديه به رفراندوم انگليس ضمن تاكيد بر عدم اتخاذ تصميمات آني عنوان كرد: بسيار روشن است كه در چنين زماني پيش از هر چيزي هيچ كس نبايد عصبي، متشنج يا فلج شود. دفتر اشتاين‌ماير اعلام كرده است، اين ديدار يك نشست از سلسله نشست‌هاي رايج است و نبايد خاص تلقي شود.  وزير امور خارجه فرانسه، ژان مارك آيرو نيز اعلام كرد كه اروپا بايد به سرعت بريتانيا را حذف كند. گفتني است در پي راي‌گيري در بريتانيا بسياري از مقامات اروپايي پيشنهاد كرده‌اند كه اتحاديه بايد هرچه سريع‌تر روي خروج بريتانيا تصميم‌گيري كند تا بتواند از عواقب و فشارهاي رو به فزوني احزاب پوپوليست و ناسيوناليست در تعدادي از كشورهاي عضو روي دولت‌ها براي خروج از اتحاديه اروپاجلوگيري شود. رويترز نيز به نقل از آيرو نوشت كه مذاكرات خروج بايد هرچه سريع‌تر آغاز شود. گفتني است روز دوشنبه بنا به دعوت آنگلا مركل، فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه و ماتئو رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا در خصوص شرايط پس از خروج بريتانيا به گفت‌وگو خواهند پرداخت.  همچنين بناست در روز سه‌شنبه بالاترين مذاكرات در سطح رهبران ملي براي چگونگي روند خروج بريتانيا آغاز شود. به نظر مي‌رسد در اين جلسه كه با حضور سران برگزار خواهد شد تدابير تنبيهي براي بريتانيا پس از خروج در نظر بگيرند و به سرعت اين كار را براي خروج آغاز كنند تا نشان دهند راي مردم بريتانيا به خروج بدون عواقب نخواهد بود. با اين حال بسياري معتقدند كه بايد سران اتحاديه اروپا به اين پرسش و بيزاري در اذهان عمومي در ميان راي‌دهندگان اروپايي نسبت به اينكه اتحاديه بيش از حد روي زندگي آنها كنترل دارد پاسخگو باشند. با اين حال اشتاين ماير تاكيد كرد كه سياستمداران نيازدارند تا انتظارات مردم را بيش از پيش مورد توجه قرار دهند.
لطفا دوباره رفراندوم برگزار كنيد
مردم بريتانيا حالا از تب و تاب راي خود در رفراندوم خارج شده‌اند و به نظر مي‌رسد كه بخش زيادي از مردم نتيجه به دست آمده را نمي‌خواهند و حتي برخي رسانه‌ها در تلاش هستند تا نتيجه رفراندوم را زير سوال ببرند. از روز گذشته كه خبر تجمع تعدادي از مردم جلوي پارلمان بريتانيا به گوش رسيد، حالا خبرها حاكي از آن است كه مردم در حال جمع‌آوري امضا براي برگزاري رفراندوم دوباره هستند. تا زمان تنظيم اين گزارش خبرها حاكي از آن است كه يك ميليون و دويست و سي و پنج هزار نفر تاكنون براي برگزاري رفراندوم دوباره در بريتانيا امضا جمع كرده‌اند تا به هر نحو ممكن جلوي خروج بريتانيا از اتحاديه را بگيرند. امضاهايي كه در سريع‌ترين زمان ممكن در تاريخ بريتانيا جمع شده است. طبق قانون به نظر مي‌رسد پس از جمع‌آوري صد هزار امضا مجلس عوام مي‌تواند مذاكرات را براي برگزاري رفراندوم دوباره برگزار كند اما طبق قوانين داخلي مجلس نيازمند دو سوم آراي نمايندگان براي برگزاري رفراندوم دوباره است كه اين موضوع كار آساني به نظر نمي‌رسد. از طرف ديگر نشريه اينديپندنت با انتشار جمله‌اي از نايجل فاراژ در ماه مه ‌نتيجه نهايي براي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا را زير سوال برده است. او در سخناني در ماه مه‌ گفت اگر در همه پرسي 52 به 48 به پيروزي برسيم كار ناتمام خواهد بود و راه طولاني است. زيرا اگر مي‌خواهد مبارزه در 23ژوئن به پايان برسد و برنده شويم بايد دوسوم آرا را به دست آوريم در غير اين‌صورت بايد منتظر يك انتخابات ديگر در ماه آينده باشيم و كار عملا نا تمام باقي مانده است. زيرا با توجه به ميزان مشاركت مردم در حدود 75درصد از واجدين شرايط در انتخابات راي مخالفين بايد به حدود 60 درصد آرا مي‌رسيد تا بتوانند به طور قطع از اتحاديه خارج شوند.
مردم بريتانيا اتحاديه اروپا را مي‌شناسند؟
در حالي كه تمام جهان پس از راي بريتانيا از اتحاديه اروپا نگران هستند و منتظر عواقب ناشي از اين راي در اقتصاد جهاني هستند و اگرچه رهبران خروج بريتانيا از اتحاديه فرياد پيروزي سر مي‌دهند، حالا اين سوال به وجود آمده كه آيا بريتانيايي‌ها دانسته به سمت اين راي پيش رفتند يا خير. يك زن به كانال خبري  ITV مي‌گويد پس از اينكه امروز صبح بيدار شدم و واقعيت خروج را ديدم متوجه موضوع شدم و اگر اين فرصت دوباره به من داده شود قطعا به ماندن راي خواهم داد. اين نشان از سردرگمي مردم بريتانيا پس از راي به خروج در روز پنجشنبه دارد. از طرفي ديگر گوگل آمار تكان‌دهنده‌اي را منتشر كرده كه مردم به جاي سوال در خصوص چگونگي آراي انتخابات دست به سرچ‌هاي اساسي‌تري در مرورگر گوگل زده‌اند. گوگل هشت ساعت پس از پايان راي‌گيري گزارش داده كه جست‌وجو با عنوان «اگر ما اتحاديه اروپا را ترك كنيم چه اتفاقي رخ مي‌دهد» بيش از سه برابر شده است.
استعفاي نماينده بريتانيا در اتحاديه اروپا
روز گذشته لرد هيل، نماينده بريتانيا در كميسيون مالي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي از سمت خود استعفا داد و گفت در هفته‌هاي آينده از سمت خود كناره‌گيري مي‌كند. او گفت: من مانند بسياري از مردم در اينجا و در انگلستان از نتيجه به دست آمده در همه‌پرسي نااميد شدم. او تاكيد كرد: من مي‌خواستم اين روند به گونه‌اي متفاوت به پايان برسد و اميدوار بودم كه بريتانيا مي‌خواهد به ايفاي نقش بيشتر در تجارت آزاد و رقابتي در اروپا بپردازد. اما مردم بريتانيا يك تصميم متفاوت گرفتند و اين آثار راه دموكراسي است. هيل عنوان كرد كه با توجه به صحبت‌هايي كه با رييس كميسيون انجام گرفته امكان خروج بلافاصله نيست و بايد كارها به خوبي انجام شود و در هفته‌هاي آينده خارج شوم. او در پايان بيانيه خود گفت: آنچه اتفاق افتاده قابل تغيير نيست. استعفاي لرد هيل پس از استعفاي رسمي ديويد كامرون از سمت نخست وزيري را مي‌توان دومين تلفات نتيجه خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا دانست كه صبح روز جمعه همه را شوك‌زده كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون