• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3561 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير

در انتظار خروج از بن‌بست سياسي

اسپانيا، ونزوئلا نيست

گروه جهان| پس از تصميم بريتانيا مبني بر جدايي از اتحاديه اروپا، حالا نوبت به اسپانيا رسيده است. انتخابات زودهنگام سراسري در اسپانيا پس از بن‌بست سياسي در اين كشور روز يكشنبه مجددا برگزار خواهد شد تا آينده سياسي در اين كشور را رقم بزند. ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا از فرصت پاياني استفاده كرد و نسبت به اميد بستن به تعميرات اساسي و راديكالي كه بناست حزب چپ افراطي پودوموس در اين كشور انجام دهد به مردم هشدار داد. او همچنين از لرزش‌هاي به وجود آمده بر اثر خروج بريتانيا استفاده كرد و گفت: اسپانيا در حال ورشكستگي بود و نياز به كمك مالي داشت ولي در حال حاضر چنين نيست. گفتني است راخوي در طول سال‌هاي گذشته توانست اسپانيا را با اجراي سياست‌هاي رياضتي از بحران اقتصادي خارج كند. او يك روز پيش از برگزاري انتخابات تاكيد كرد كه در اين لحظات بسيار مهم است كه يك پيام مبني بر ثبات نهادي و اقتصادي به جهان ارسال كنيم.  با اين حال سياستمداران محافظه‌كار اسپانيايي سعي كردند در طول مبارزات انتخاباتي نتايج رفراندوم بريتانيا را ناديده بگيرند و به جاي آن تمركز خود را روي ونزوئلا و يونان به عنوان نمونه‌هاي كشورهايي گذاشتند كه با حضور احزاب چپ در راس قدرت آنها اقتصادشان هرچه بيشتر به سمت وخامت سوق پيدا مي‌كند. حتي راخوي در گردهمايي روز پنجشنبه خود در ميان هواداران گفت: اسپانيا ونزوئلا نيست.
با اين حال از راي مردم بريتانيا به خروج از اتحاديه، سياستمداران چپ و به خصوص رهبر حزب افراطي پودوموس استفاده كرد و تصويري را به مردم نشان داد كه اين موضوع مي‌تواند بهبود اقتصادي اسپانيا را شكننده كند.
با اين وجود مجموعه شرايط در انتخابات اسپانيا نشان مي‌دهد ماريانو راخوي مي‌تواند بزرگ‌ترين سهم را در انتخابات به دست آورد. مقام دوم را نيز مانند گذشته احزاب چپ و سوسياليست در اختيار خواهند داشت، اما به نظر مي‌رسد يك‌بار ديگر به مانند انتخابات بي‌نتيجه ماه دسامبر آينده‌اي براي كسب اكثريت براي احزاب مختلف وجود ندارد. اكنون دولت از ماه دسامبر تنها به عنوان سرپرست كشور را مديريت مي‌كند تا نتيجه انتخابات به طور قطعي روشن شود.
از طرفي خبرها حاكي از آن است شور و شوق كمي ميان راي‌دهندگان براي حضور در پاي صندوق‌هاي راي وجود دارد و حتي گفته مي‌شود ممكن است مشاركت مردمي از دور آخر انتخابات نيز كمتر باشد. اسپانيا اكنون با نرخ بيكاري 21 درصد دست و پنجه نرم مي‌كند كه براي اقتصاد اين كشور بسيار نگران‌كننده است. با اين حال نشانه‌هايي از بهبود اوضاع نسبت به سال‌هاي ركود 2013-2008 به وجود آمده كه مي‌تواند در نتيجه انتخابات تا حدودي موثر باشد.
حزب راستگراي مردمي اسپانيا به رهبري ماريانو راخوي در انتخابات گذشته توانست 122كرسي مجلس را به دست بياورد اما از آنجايي كه نتوانست با هيچ يك از احزاب ائتلاف كند، نتوانست اكثريت كرسي‌ها را كسب كند. پس از آن حزب سوسياليست هم با 90 كرسي مامور تشكيل دولت شد اما آنها نيز نتوانستند با ساير احزاب به توافق برسند تا كشور وارد يك بن‌بست سياسي شود. حالا بسياري منتظر هستند مردم در روز يكشنبه چه اقداماتي انجام مي‌دهند و اين نگراني وجود دارد به مانند مردم بريتانيا در اقدامي غيرقابل پيش‌بيني حزبي تندرو به نام پودوموس را انتخاب كنند كه قطعا شرايط اتحاديه اروپا را بيش از گذشته سخت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون