• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3561 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير

برق‌گرفتگي دانش‌آموز 15ساله در پارك امت مشهد

 

در حادثه‌اي كه نيمه‌شب جمعه در پارك كوهسار مشهد اتفاق افتاد يك نوجوان 15 ساله مشهدي به علت اتصال دستش به نيمكت حامل جريان برق جان خود را از دست داد. اين حادثه نيمه‌شب پنجشنبه گذشته هنگامي رخ داد كه مسوولان شهري در حال اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در پارك امت منطقه طلاب مشهد بودند. در اين حادثه دست پسر 15 ساله به حفاظ فلزي برخورد كرد كه در محل برگزاري مراسم نصب شده بود. او ناگهان چند متر آن‌طرف‌تر پرتاب شد.
بررسي‌هاي اوليه نشان داد كه اين حفاظ را به جريان برق وصل كرده‌اند. بلافاصله شهروندان با اورژانس 115 تماس گرفتند اما اورژانس زماني رسيد كه اين دانش‌آموز 15 ساله جان خود را از دست داده بود. پزشك اورژانس در محل تشخيص داد كه او بر اثر برق‌گرفتگي جان خود را از دست داده است. به گزارش ميزان با اعلام موضوع به جواد حسيني، بازپرس ويژه قتل مشهد او به همراه تيم جنايي در بوستان حاضر شدند. بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌داد به علت پريدن پي‌درپي فيوز پروژكتورهاي برنامه، پيمانكار تصميم به يكسره كردن كابل‌هاي برق مي‌گيرد و ساعتي بعد از اين اقدام نوجوان 15 ساله هنگام لمس نرده‌ها دچار برق‌گرفتگي شده است. در ادامه جسد به پزشكي قانوني منتقل مي‌شود و با دستور بازپرس جنايي پرونده كارشناس اداره برق مشهد مسوول بررسي حادثه و تعيين سهم تقصير شهرداري مشهد و پيمانكار در مرگ دانش‌آموز پسر مي‌شود.
همچنين با دستور بازپرس حسيني تا اطلاع ثانوي برگزاري هرگونه برنامه در بوستان امت متوقف شده است. همچنين يك مقام مسوول در بخش فرهنگي شهرداري مشهد كه نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «اين حادثه در مراسمي به نام نسيم وحي كه براي ماه رمضان تدارك ديده شده بود اتفاق افتاده است. اما حادثه برخلاف خبرهايي كه تاكنون پخش شده به دليل برخورد دست كودك روي نيمكت اتفاق نيفتاده. اين دانش‌آموز 15 ساله در شب حادثه در كنار پروژكتورهايي كه براي روشن كردن مراسم آماده شده بود ايستاده و دستش را به سيمي زده كه به علت نقص در سيستم برق‌كشي رسانا شده بوده است.»
 همچنين شهرام طاهرزاده، رييس اداره حوادث و مديريت بحران دانشگاه علوم پزشكي مشهد در گفت‌وگو با آنا درباره اينكه گفته مي‌شود تاخير حضور نيروهاي اورژانس باعث بروز اين حادثه شده است مي‌گويد:
« متاسفانه در خيابان مفتح مشهد يك پارك و بوستان روبه‌روي هم هستند كه هر دو به نام «امت» نام‌گذاري شده‌اند و فردي كه حادثه را به اورژانس اطلاع داده نشاني را پارك امت اعلام كرده بود در حالي كه اين حادثه در انتهاي بوستان رخ داده بود كه ماموران اورژانس براي يافتن مصدوم آژير را به صدا درمي‌آورند تا مردم متوجه حضور آنها و راهنمايي شوند. در نهايت با حضور نيروهاي امدادي بر بالين مصدوم ساعت 22:45 اين نوجوان 15 ساله به بيمارستان منتقل مي‌شود.» وي با بيان اينكه به محض حضور ماموران اورژانس در محل حادثه، مصدوم علائم حياتي نداشت، افزود: «ماموران تلاش كردند تا در مسير رسيدن به بيمارستان با عمليات احيا اين نوجوان 15 ساله را به زندگي بازگردانند كه متاسفانه احيا اثربخش نمي‌شود و اين نوجوان 15 ساله به دليل برق‌گرفتگي فوت مي‌كند. همچنين فردي كه با اورژانس تماس گرفته اعلام كرده است كه به دليل قطع مكرر برق فيوز را قطع مي‌كنند و اين كودك در هنگام بلند شدن، دست به نرده‌اي مي‌گيرد كه همان نرده موجب برق‌گرفتگي كودك مي‌شود. اينها در حالي است كه روز شنبه شهردار منطقه پنجم شهرداري مشهد از خلع پيمانكار اجراي مراسم فرهنگي بوستان امت مشهد و مسبب برق گرفتگي و مرگ جوان 15 ساله خبر داد.
به گزارش ايرنا محسن هدايتي گفته پيمانكار اين مراسم براي فيلمبرداري از پروژكتور قوي استفاده كرده بود كه به دليل توليد حرارت بيش از حد سيم پشت آن ذوب و اين امر منجر به اتصال و انتقال جريان برق به پايه‌هاي فلزي پرژكتور شده بود. به دليل مجاورت پايه‌هاي پروژكتور با سازه فلزي برنامه جريان برق در اين سازه برقرار و در اين هنگام نوجوان 15 ساله دست خود را به اين سازه زده و دچار برق‌گرفتگي شد.
وي افزود: براي پيشگيري از حوادث احتمالي در اين برنامه كابل برق مجزا از كنتور گرفته شده بود و اين سيم به «محافظ جان» تجهيز شده بود اما خطاي پيمانكار و مدير برنامه در استفاده از پروژكتور اين حادثه تلخ را رقم زد. هم اكنون پيمانكار پارك امت خلع شده و مباحث حقوقي آن نيز در دست پيگيري است.
اين‌ها در حالي است كه محمدعلي نجفي توانا، وكيل دادگستري در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره مجازات اين پرونده‌ها مي‌گويد: مي‌شود اين حادثه را با حادثه پارك كوهسار تهران تطبيق داد. در اين حادثه كابل برقي كه براي مراسم داخل پارك استفاده شده بود توسط فرد يا افرادي جابه‌جا شده و يا انشعاباتي از آن گرفته شده است كه اين موجب بروز اختلال در سيستم سيم‌كشي آنجا شده است. اين حادثه غيرقابل پيش‌بيني بوده و در نهايت نوجوان روي نيمكت نشسته و دچار برق گرفتگي شده است.
در واقع اين جرم غيرعمدي است و با توجه به مقررات قتل شبه عمد مستوجب دو نوع مجازات است. اول پرداخت ديه و دوم مجازات مسببين حادثه با توجه به اينكه هر كدام چند درصد مسبب بروز حادثه بوده‌اند با توجه به اقداماتي كه انجام داده‌اند و فعاليت‌هاي آنها كه به دليل عدم رعايت ضابطه و دستورالعمل‌هاي مربوط انجام داده شده است. البته اين نوع امور نياز به جلب نظر كارشناس دارد. مثلا اگر پيمانكار پارك به علت عدم دقت عواملش باعث اين حادثه شده باشد مسووليت در درجه اول متوجه او خواهد بود. اگر هم اين حادثه بدون دخالت مسوولان مثلا توسط عوامل نهادهاي ديگري ايجاد شده باشدمسووليت متوجه آن شخص خواهد بود. به شرطي كه تحت امر مقام ديگري نباشد. اما معمولا بايد بررسي‌هاي كارشناسي را ملاك نظر قرار داد و اينكه چه كسي به صورت مستقيم عامل بروز اين حادثه بوده يا در آن مباشرت داشته است.

 

حادثه مشابه: مرگ دختر 5 ساله در پارك كوهسار تهران

اوايل خرداد امسال دختري پنج ساله به اسم فاطمه به دليل سقوط در بخش مكش آب در حوضچه پارك كوهسار تهران جان خود را از دست داد.
علت اين حادثه سرقت دريچه حوضچه توسط چند نفر از معتادان منطقه و عدم تهيه دريچه جديد از سوي پيمانكار پارك تشخيص داده شد. دادسراي جنايي تهران پس از تشكيل پرونده پيمانكار پارك را بازداشت كرد و تحت بازجويي قرار داد. او با قرار وثيقه 200 ميليون توماني آزاد شده و تحقيقات درباره حادثه همچنان ادامه  دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون