• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3561 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۶ تير

گزارش «اعتماد» از مسير دشوار استقلال براي رسيدن به ليگ قهرمانان

سرخابي‌ها در پلي‌آف

 نخستين بار رسانه‌اي عربستاني بود كه در گزارشي مدعي شد كه كنفدراسيون فوتبال آسيا سهميه‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا را كاهش داده است. روزنامه الرياض عربستان در آن مقطع در اين باره نوشته بود: «نماينده‌هاي ايران در فصل جاري ليگ قهرمانان آسيا نمايش نااميدكننده‌اي از خود نشان دادند و فوتبال ايران در يك‌چهارم نهايي هيچ نماينده‌اي ندارد. به همين دليل كنفدراسيون فوتبال آسيا سهميه نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا را از 5/3 سهميه به 5/2 سهميه در سال 2017 كاهش داد و به اين ترتيب استقلال تهران كه در ليگ سوم شده است، نمي‌تواند در فصل آينده ليگ قهرمانان آسيا به ميدان برود.
در رتبه‌بندي جديد afc پيشرفت ليگ فوتبال امارات و عملكرد خوب نمايندگان اين كشور، ‌باعث شد سهميه ايران به آنها تعلق بگيرد و در منطقه غرب آسيا از بعد از عربستان بيشترين امتياز را به خودشان اختصاص بدهند. مسوولان سازمان ليگ از جمله غلامرضا بهروان در روزهاي ابتدايي اين اتفاق اخبار منتشر شده درباره كاهش سهميه‌هاي فدراسيون ايران را تكذيب كردند اما هرچه زمان گذشت اين موضوع شكلي جدي‌تر به خود گرفت و حالا براي همه ثابت شده كه سهميه‌ها كم شده است.
    
ناكامي‌هاي پي‌درپي باشگاه‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا در نهايت باعث كاهش سهيمه ايران شد. در حالي كه پيش از اين سهميه كشورمان 3+1 بود حالا تنها 2+2 سهميه خواهيم داشت. اين شرايط باعث شده استقلال خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان به خاطر قهرماني ليگ برتر و جام حذفي دو سهميه مستقيم را به خود اختصاص بدهند. به اين ترتيب اما پرسپوليس هم مانند استقلال ليگ قهرمانان را بايد از مرحله پلي‌آف آغاز كند. استقلال هم به جاي يك پلي‌آف در دو مرحله پلي‌آف بايد شركت كند. اتفاقي كه مي‌تواند در صورت ناآماده بودن اين تيم‌ها در فصل جاري ليگ قهرمانان آسيا فاجعه‌اي تاريخي را براي فوتبال باشگاهي ايران به همراه داشته باشد، چراكه باشگاه استقلال خوزستان هم با وجود كسب عنوان قهرماني ليگ برتر، با توجه به جدايي ويسي و چند بازيكن مطرحش با چالشي بزرگ روبه‌رو شده است و خيلي‌ها بر اين باور هستند كه اين تيم ديگر نمي‌تواند موفقيت گذشته‌اش را تكرار كند. به همين دليل ناكامي تيم‌هاي ايراني براي چندمين سال متوالي قطعا در آينده تاثير بدتري بر سرنوشت سهميه‌هاي ايران در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا خواهد گذاشت.
    
مسير سخت پرسپوليس و استقلال مي‌تواند باعث حذف زودهنگام دو نماينده كشورمان شود و در اين صورت تعداد سهميه‌هاي ايران به كمترين تعداد ممكن مي‌رسد و در فصل جديد ممكن است تنها استقلال خوزستان و ذوب آهن در ليگ قهرمانان حضور پيدا كنند. حتي در صورت موفقيت سرخابي‌ها و عبور از مرحله مرگبار پلي‌آف باز هم فوتبال كشورمان با مشكلات تازه‌اي روبه‌رو خواهد شد. در حالي كه سازمان ليگ تمام برنامه‌ريزي‌هاي خود را براي مسابقات فصل جديد بر اساس برنامه‌هاي تيم ملي تنظيم كرد. آغاز راه پرسپوليس و استقلال در مسابقاتي آسيايي زودتر از زمان تعيين شده مي‌تواند برنامه‌هاي كي‌روش و تيم ملي را هم با مشكلاتي اساسي روبه‌رو كند. با در نظر گرفتن اختلافات اخير كارلوس كي‌روش و برانكو ايوانكوويچ اين احتمال مي‌رود كه اتفاقات ماه‌هاي آينده روابط اين دو مربي محبوب خارجي شاغل در فوتبال ايران را تيره و تار‌تر از قبل كند و باعث شود دود اين آتش اختلاف به چشم پرسپوليس و تيم ملي و در نهايت فوتبال ايران برود.
    
در مرحله اول پلي‌آف تيم‌هاي الفنجا عمان، الوحدات اردن، الصفا لبنان، الزورا عراق، الحديد بحرين و قهرمان سوريه به مصاف هم خواهند رفت و سه تيم به مرحله دوم صعود مي‌كنند. در مرحله دوم استقلال، الكويت كويت، السد قطر و دو نماينده ازبكستان به همراه 3 تيم صعودكننده از مرحله اول كه جمعا 8 تيم مي‌شوند در تك‌بازي به مصاف هم مي‌روند و چهار تيم به مرحله بعد صعود مي‌كنند.
سرانجام در مرحله نهايي پلي‌آف اين چهار تيم صعود كرده مهمان پرسپوليس، الجيش قطر، الوحده امارات و التعاون عربستان خواهند بود. در اين مرحله پرسپوليس ميزبان است اما استقلال مهمان خواهد بود تا آبي پوشان پايتخت مسير سخت‌تري را نسبت به سرخ‌پوشان طي كنند. بر اساس اين برنامه‌ريزي‌هاي و قوانين مسابقات در اين مرحله تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس تحت هيچ شرايطي در مقابل هم قرار نخواهند‌ گرفت.
    
 عملكرد ضعيف تيم‌هاي ايراني در چهار سال اخير ليگ قهرمانان تاواني همچون سقوط فوتبال باشگاهي ايران در رنكينگ فني AFC به رده سوم را در پي داشته تا حالا پشت سر عربستان و امارات قرار بگيريم. ادامه اين روند هم بدون ترديد شايد رنكينگ ليگ فوتبال ايران در آسيا را با توجه به پيشرفت زياد ساير كشورها و درجا زدن تيم‌هاي ايراني و ناكامي‌هاي پياپي آنها و ناتواني‌شان در رقابت با ساير رقابي آسيايي، پايين‌تر بياورد.
در اين بين شكست‌هاي متوالي در عرصه ديپلماسي ورزشي بزرگ‌ترين ضربه را به پيكره فوتبال ايران وارد كرد. علي كفاشيان و عليرضا اسدي و ساير مديران فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ در مناقشه به وجود آمده با عربستان نتوانستند آن‌طور كه بايد از حقوق فوتبال ايران دفاع كنند و در نهايت رايي كه باب ميل سعودي‌ها بود را صادر كرد و حكم به برگزاري بازي‌ نمايندگان دو كشور در يك كشور بي‌طرف داد. با توجه به ساختار دولتي و كمبود امكانات و فقر برنامه‌ريزي در فوتبال ايران، ‌از همان ابتدا مشخص بود كه شانس پيروزي باشگاه‌هاي ايراني مقابل تيم‌هاي عربستان با از بين رفتن برگزاري بازي‌هاي خانگي، به‌شدت كم خواهد شد. در نهايت همين اتفاق رخ داد و باشگاه‌هاي ايراني نتوانستند دستاوردي در ليگ قهرمانان آسيا داشته باشند تا به اين ترتيب با توجه به نفوذ سعودي‌ها در afc، اين مساله بهانه‌اي شود براي كاهش سهميه‌هاي ايران در اين مسابقات.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون