در جلسهاي با مسوولان مركز پژوهشهاي مجلس عنوان شد
تاكيد طيبنيا بر همكاري با FATF
تفاهم با كنوانسيون بينالمللي مبارزه با پولشويي FATF براي تسهيل در برقراري روابط مالي با موسسات مالي بينالمللي پيگيري ميشود. اين دومين تاكيد علي طيبنيا بر تفاهمي است كه اين روزها مورد نقد بسيار قرار گرفته است. با وجود انتقادات بسيار كه از شفاف شدن بخشي از روابط مالي ايران نشات ميگيرد؛ وزير اقتصاد معتقد است اين تفاهمنامه البته با احتياط جوانب اين ارتباط اجرا خواهد شد. وزير اقتصاد به همراه معاونانش با اعضاي مركز پژوهشهاي مجلس نشستي برگزار كرده و در آن درباره مسائل مربوط به FATF توضيحات لازم را ارايه كرد. در اين نشست كاظم جلالي، رييس مركز پژوهشهاي مجلس با بيان اهميت FATF براي مجلس گفت: مركز پژوهشهاي مجلس تمامي نقدها و بررسيهاي انجام شده در كشور درخصوص اين موضوع را با دقت دستهبندي كرده و به دنبال ارزيابي كارشناسي تمامي اين موارد است. علي طيبنيا، وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در اين نشست ضمن بيان سابقه موضوع گروه اقدام مالي (FATF) اقدامات انجام شده، پيرامون همكاري با كارگروه ويژه اقدام مالي جهت تسهيل برقراري ارتباط مالي بينالمللي كشور با ساير كشورها را بيان كرد. در ادامه اين جلسه ابعاد گوناگون حقوقي و اقتصادي گروه اقدام مالي (FATF) در 15 محور مهم از جمله نحوه اجراي برنامه اقدام گروه مالي (FATF) مسوول اجرا، پاسخگويي و نظارت بر اين برنامه و ابعاد آن بررسي شد و طيبنيا و معاونان وزارت امور اقتصادي و دارايي توضيحاتي درباره هر كدام از موارد مطرح شده ارايه كردند. مهدي پازوكي، اقتصاددان در اين باره ميگويد كه يكي از مهمترين اقدامات سه سال گذشته وزارت اقتصاد تعامل با FATF بود كه به موجب آن روابط اقتصادي ايران با بانكهاي بزرگ دنيا برقرار شد، موضوعي كه اقتصاد ايران در شرايط كنوني بهشدت به آن نيازمند است و اغلب كساني با آن مخالفند كه به دنبال بهرهبرداري از اقتصاد غيرشفافند! او در گفتوگو با ايسنا، درباره تعامل ايران با FATF، اظهار كرد: براي اينكه ايران بتواند با كشورهاي دنيا ارتباطات اقتصادي برقرار كند قطعا بايد تعامل با FATF را هم بپذيرد. اكنون يكي از ايراداتي كه مخالفان برجام مطرح ميكنند، اين است كه چرا تاكنون بانكهاي بزرگ اروپايي و امريكايي با ايران همكاري نكردهاند؟ از سوي ديگر نيز وقتي دولت براي تعامل با FATF كه پيششرط برقراري با بانكهاي بزرگ دنيا است، اقدام ميكند، همين منتقدان مطرح ميكنند كه چرا با FATF تعامل ميكنيد؟ پازوكي افزود: واضح است كه بدون تعامل با FATF بانكهاي بزرگ دنيا با ما كار نميكنند. اكنون جو منفي ايرانهراسي در دنيا وجود دارد كه دشمنان ما از جمله اسراييل به وجود آوردهاند و ما چارهاي نداريم جز اينكه شفافسازي كرده و جو ايرانهراسي را بزداييم. در نظر داشته باشيد كه سرمايهگذاري پول در جايي انجام ميشود كه ثبات و امنيت اقتصادي وجود داشته باشد و يكي از مهمترين آيتمهاي امنيت سرمايهگذاري يا به عبارت سادهتر فضاي كسب و كار اقتصادي، بحث شفافيت است و اين موضوع در سيستم بانكي ايران در تعامل با FATF ارتقا خواهد يافت. اين اقتصاددان درباره مباحث مربوط به مبارزه با تامين مالي تروريسم درFATF، اظهار كرد: در نظر داشته باشيد كه ايران جزو قربانيان تروريستم است. در نتيجه نبايد نگران تعامل با FATF باشيم كه خود به خشكاندن منابع مالي تروريسم ميپردازد. تعامل با FATF كمك خواهد كرد كه نقل و انتقال پول به صورت شفاف صورت بگيرد و طرفهاي مبادله پول به روشني معلوم باشد و به اين ترتيب كساني كه تروريست، قاچاقچي، عضو باندهاي مافيا و... هستند، نتوانند پول خود را نقل و انتقال كنند. وي همچنين گفت: اكنون برخي تمايل دارند كه اقتصاد ايران مانند اقتصاد كره شمالي سيستم بستهاي باشد كه با دنيا ارتباط ندارد. اين در حالي است كه تجربه اقتصاد كره شمالي و مقايسه آن با اقتصاد كره جنوبي كه با كشورهاي دنيا ارتباط دارد، نشان ميدهد كه اقتصادي كه در تعاملات بينالمللي قرار دارد، در عمل بسيار موفقتر است. همچنانكه اقتصاد كره جنوبي به مراتب شكوفاتر از كره شمالي است و ساختارهاي كلان اقتصادي آن نيز بهتر كار ميكند. براي نمونه توليد ناخالص داخلي در كره شمالي ۵۰ ميليارد دلار است در حالي كه در كره جنوبي اين مقدار بالغ بر ۱۰۰۰ ميليارد دلار يعني ۲۰ برابر برآورد شده است.