بر اساس طرح نظرسنجي دفتر تحقيقات و بررسيهاي اقتصادي اتاق ايران از وضعيت اقتصاد در سال جاري
30 درصد مردم اميد به بهتر شدن اوضاع دارند
گروه اقتصادي| يك سال تا پايان كار دولت يازدهم باقي است و چشمها به چند ماه باقيمانده براي يك جهش بزرگ دوخته شده است چرا كه بررسي عملكرد سه سال گذشته نشان ميدهد با وجود تاكيد بستههاي سياستي دولت بر اعطاي بخش بيشتري از تسهيلات سالانه بانكها به بخش توليد، اين هدف مطابق انتظار پيش نرفته و در سال 1394 نسبت به سال پيش از آن 8/15 واحد درصد عقبماندگي وجود دارد.
دولت يازدهم از زمان روي كار آمدن، دو بسته سياستي را به صورت مشخص براي خروج از ركود اقتصاد ايران ارايه داده است. مطالعات صورت گرفته در دفتر تحقيقات و بررسيهاي اقتصادي اتاق ايران از سياستهاي اجرا شده در اين مدت نشان ميدهد با وجود سياستهاي اعمال شده در بخش سيستم بانكي، تسهيلات به بخش خصوصي از رشد قابل توجهي برخوردار نبوده است، به گونهاي كه با توجه به تورم 9/11 درصدي در سال 1394، رشد واقعي پرداخت تسهيلات نظام بانكي معادل 2/9 درصد بوده، در حالي كه اين عدد در سال 1393 به 25 درصد رسيده بود. البته در سال 1394 سهم تسهيلات مربوط به سرمايه در گردش از كل تسهيلات پرداختي با رشد 2/22 درصدي نسبت به سال 1393 همراه بوده است كه نشان از هدايت تسهيلات بانكها به سمت ارايه تسهيلات كوتاهمدت براي تامين سرمايه در گردش در راستاي استفاده از ظرفيتهاي خالي توليد و ايجاد رونق اقتصادي تا حدودي موفق بوده است. در بخش اعتبارات عمراني روند عدم تحقق اين اعتبارات همچنان ادامه دارد بهگونهاي كه در سال 1394، 5/58 درصد اعتبارات عمراني تحقق يافته است كه نشان از عدم توفيق دولت در سياستهاي بودجهاي است.
همچنين با وجود اهتمام دولت به بهبود محيط كسب و كار و اعلام سياستهايي در اين ارتباط، همچنان تغيير قابل توجهي در محيط كسب و كار اقتصادي ايران صورت نپذيرفته است. سياستهاي تسويه بدهي دولت به پيمانكاران نيز با وجود آنكه مورد استقبال بخش خصوصي قرار گرفته است ولي به كندي اجرا ميشود و همچنان قسمت اعظم بدهي دولت به پيمانكاران به قوت خود باقي مانده است.
اين مركز در پرسشنامهاي نظر بخش خصوصي را نيز در ارتباط با ميزان اثرگذاري بسته سياستي خروج از ركود دولت جويا شده است كه نتايج آن نشان ميدهد 5/47 درصد از 84 فعال در حوزه توليد و 3/63 درصد از 30 فعال در حوزه بازرگاني اثرگذاري بسته سياستي دولت را كم ارزيابي كردهاند و فقط 10 درصد از هر گروه، اثرگذاري بسته سياستي را زياد ارزيابي كردهاند.
پاسخدهندگان دلايلي همچون شعارزدگي و عدم اجراي كامل برنامه، عدم حمايت واقعي از توليد داخلي، عدم هماهنگي تيم اقتصادي دولت و عدم اجراي آن توسط سازمانها و نهادها را از دلايل اصلي عدم اثرگذاري بستههاي خروج از ركود عنوان كردند؛ لذا با توجه به مطالب عنوان شده به نظر ميرسد اثرگذاري سياستهاي دولت بر اقتصاد بخش خصوصي تاكنون اندك بوده است. از دلايل اين امر ميتوان به عدم اجراي كامل سياستهاي دولت و گذشت زمان اندك از اجرايي شدن آنها اشاره كرد. با اين حال اين نكته را هم بايد مورد تاكيد قرار داد كه به همه مسائل بخش خصوصي در اين بستههاي سياستي توجه لازم و كافي نشده است. توجه دولت در اين مجموعههاي سياستي بيشتر ناظر بر حل مشكل تامين مالي بنگاههاي بخش خصوصي از طريق نظام بانكي از يك سو و تحريك تقاضا از سوي ديگر بوده است. مشكلات طرف عرضه و لذا محيط كسب و كار در اين دو بسته مورد توجه لازم قرار نگرفته است.
بر اساس نظرسنجي كه دفتر تحقيقات و بررسيهاي اقتصادي اتاق ايران از وضعيت اقتصاد در سال جاري انجام داده است؛ 30 درصد از جامعه آماري اين اتاق اميد به بهتر شدن اوضاع اقتصاد در سال جاري داشتند. در اين نظرسنجي كه علاوه بر ارزيابي نظر شركتكنندگان در خصوص موفقيت بسته خروج از ركود دولت و عملكرد دولت در زمينه تسويه بدهي با پيمانكاران، پرسشهايي نيز در ارتباط با تورم، نرخ رشد، محيط كسب و كار و وضعيت تخصيص منابع بانكي به بخش خصوصي و سرمايهگذاري اين بخش در سال جاري پرسيده شده بود؛ پاسخدهندگان معتقد بودند تورم در سال جاري كاهش نخواهد يافت و در بهترين حالت بدون تغيير ميماند. از سوي ديگر نه تنها اكثر پاسخدهندگان پيش بيني كردهاند در سال 1395 نرخ رشد اقتصادي كاهش نخواهد يافت بلكه در واقع حدود يك سوم آنها، پيش بيني افزايش نرخ رشد اقتصادي در سال جاري را دارند.
كارشناسان اتاق ايران معتقدند با وجود اينكه انتظارات بخش خصوصي از سال جاري، منفي نيست با اين حال، با توجه به نظرسنجي انجام شده، به نظر ميرسد بهبود انتظارات در حدي نيست كه انتظار افزايش سرمايهگذاري بخش خصوصي تا پايان سال جاري را بتوان داشت.
در سالهاي 1393 و 1394 دو بسته سياستي توسط دولت يازدهم ارايه و پيگيري شده است كه بسته پيشنهادي اول با عنوان «سياستهاي اقتصادي دولت براي خروج غيرتورمي از ركود در سالهاي 1393 و 1394» در تير 93 منتشر و منجر به تصويب قانون رفع موانع توليد رقابتپذير و ارتقاي نظام مالي كشور شد و بسته پيشنهادي دوم دولت با عنوان سياستهاي اقتصادي دولت براي مواجهه با چالشهاي اقتصادي تا پيش از رفع تحريم نيز در مهر 94 انتشار يافته است. دولت براي تامين مالي توليد درصدد بوده است از طريق كاهش بدهي بخش دولتي به بانكها و موسسات مالي غيربانكي و افزايش و هدايت تسهيلات بانكها به سمت سرمايه در گردش به حل مشكل تامين مالي بپردازد. عملكرد دولت در اين زمينه گوياي موفقيت نسبي دولت در كاهش نرخ رشد بدهي بخش دولتي به بانكها و موسسات مالي غيربانكي و كاهش نسبت مطالبات غيرجاري است. البته انتظار ميرفت كه انعكاس نتايج حاصل از سياستهاي مزبور در كنار ساير سايستهاي دولت را بتوان در قالب تسهيلاتدهي بانكها به بخشهاي اقتصادي مشاهده كرد.
عملكرد دولت در زمينه پرداخت بدهيهاي خود به پيمانكاران بخش خصوصي حاكي از آن است كه گرچه دولت و بخش خصوصي در خصوص نحوه تسويه بدهي دولت به بخش خصوصي اتفاق نظر دارند ولي به دليل اينكه اين سياستها به كندي اجرا ميشوند و بخشي از بدهي دولت را در بر ميگيرد به فرض تحقق 5/7 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده براي سال جاري، تا پايان سال 1395 دولت ميتواند تنها به تسويه بدهي دولت به پيمانكاران تا پايان سال 1393 بپردازد.