درباره خبري كه در هياهو گم شد
شانسي براي امنيت نيست
تازهترين آمار تصادفات رانندگي كه در نخستين روز زمستان منتشر شده، خبر ميدهد كه از ابتداي سال تا همين زمستان، 756 نفر فقط در تهران جان خود را به دليل تصادف رانندگي از دست دادهاند. آمار ديگري كه 15 روز قبل از اين آمار منتشر شده از هر 31 دقيقه مرگ يك ايراني در تصادفات خبر ميدهد. اگر بگرديد، آمارهايي از اين دست بسيار است؛ با جزيياتي بسيار باورنكردني براي هراستان و سن و سال مرگ و ميرها كه بيشتر قشر جوان را در معرض تهديد قرار ميدهد. در همين آمارها رعايت نكردن قوانين و عدم ايمني خودروها و در نهايت، مشكلات جادهها دلايل اصلي اين فاجعه است. مرگ در تصادفات رانندگي يكي از تلخترين اتفاقهاست. در ايران اين اتفاق روزانه بارها و بارها در نقاط مختلف كشور رخ ميدهد و تصادفات رانندگي قاتل خاموشي است كه بدون هيچ دغدغهاي جان همه را تهديد ميكند. حالا در چنين شرايطي خبري عجيب در حوزه اقتصاد هم منتشر شده كه در هياهوي خبرهاي ملتهب بعدي گم شد و ديده نشد؛ خبري درباره ايمني خودروها. ايسنا گزارش داده 11 خودروي داخلي در پايينتر سطح كيفي ايمني به سر ميبرند و همين تازگي شركت بازرسي و كيفيت استاندارد ايران، مشخص كرده است. نگاهي به اين فهرست مشخص ميكند كه بيشترين سهم مردم ايران از بازار خودرو، در دست خودروهايي است كه كيفيت ايمني ندارند و در شرايطي كه نه مردم قوانين را رعايت ميكنند و نه جادهها امن است، خودروهاي سواري هم كيفيتي بهتر ندارند و سه عامل مهم تصادفات رانندگي، در بهترين شرايط تاثيرگذاري خود براي حادثه و تخريب هستند. قيمت پايينتر خودروهاي داخلي به نسبت خودروهاي وارداتي و شرايط اقتصادي اكثريت مردم باعث شده تا اين خودروها در فهرست پرفروشها باشند و كافي است يك نگاهي به اطراف بيندازيم و با شمردن تعداد اين ماشينها در خيابان بفهميم كه چطور خودمان و شهروندان، همشهري و هموطنان ما، در خودروهايي نشستيم كه امنيت را تعريف نميكنند و كافي است تا همه اين خودروسواران با اندكي بياحتياطي و عدم رعايت قوانين با خودرويي كه هيچ شانسي براي تامين امنيت ندارد برانند تا اين بيامنيتي در كنار بيحواسي و حادثه فاجعهآفرين باشد.