انتخاب آگاهانه مردم ايران
سعيد شريعتي
فعال سياسي اصلاحطلب
انتخابات 29 ارديبهشت با همه ادوار گذشته انتخابات متفاوت است. اكثريت قريب به اتفاق واجدين شرايط راي دادن در اين انتخابات مطلع، حساس و با انتخابي آگاهانه به ميدان ميآيند. حتي آنهايي كه راي نميدهند نيز داراي پيام هستند. به نظر ميرسد كه اكثريت بالاي 70 درصدي در انتخابات شركت ميكنند و انتخابشان نيز آگاهانه خواهد بود. اين آگاهي تبديل به يك مسير خواهد شد كه تاثيرات خود را حداقل در دو دهه آينده در سياست كلان كشور خواهد گذاشت. كما اينكه انتخابات دوم خرداد 76 هم به همين شكل بود. فضاي رقابتها چنان جدي شده بود كه توجه اكثريت مردم را به خود جلب كرد. انتخابي آگاهانه شكل گرفت كه تا همين امروز نيز فضاي كشور متاثر از انتخابات 76 است. انتخابات 96 هم همين گونه خواهد بود. چرا كه اكثر قريب به اتفاق واجدين شرايط، چه آنهايي كه راي نميدهند و چه كساني كه راي ميدهند، نسبت به انتخابات حساس هستند. لذا بايد به انتخاب مردم احترام گذاشت. هر انتخابي كه ميكنند بايد تاثيرش را در فرداي روز رايگيري در سياستهاي كلان كشور ببينند. نكتهاي بسيار اهميت دارد و آن اينكه از فرداي روز انتخابات منتخب اكثريت مردم رييسجمهور صد درصد ملت ايران خواهد بود. حتي كساني كه به رقيب رييسجمهور منتخب راي دادهاند، بايد مطالباتشان و خواستههايشان مدنظر قرار بگيرد و اگرچه با خواست اكثريت نباشد به آن پاسخ داده شود و رييسجمهور و انتخابهاي بعدياش حتما همه ملت را ولي نعمت خود بدانند و به همه ملت پاسخگو باشند و از اين جهت رقابتها تا 29 ارديبهشت است و از آن به بعد همه بايد براي ايران تلاش كنند. رييسجمهوري كه از يك انتخابات سالم، منصفانه و آزاد بر بيايد و تمام جريانات سياسي و اقشار مردم مشاركت فعال و موثر در انتخابات داشته باشند، ميتواند مقتدرانه امور ملت ايران را به عهده بگيرند. كما اينكه تمام جناحهاي سياسي در انتخابات اعلام موضع كردهاند و اكثريت هم موضع مشخص دارند و گفتهاند كه به چه كسي راي ميدهند. لذا رقابت جدي است و اغلب تعيين تكليف كردهاند و به مردم نامزد مورد نظر خود را پيشنهاد دادهاند. احزاب و گروههاي مختلف در فضاي انتخابات مشاركت كردهاند. در صورت مشاركت بالاي مردمي موضع و سخن رييسجمهور در مقابل جامعه جهاني كه بهشدت تحولات سياسي ايران را رصد ميكند، سخن ملت ايران خواهد بود. از اين جهت هيچ شكافي بين دولت و ملت نخواهد بود كه مورد سوءاستفاده منفعتجويانه كشورهاي خارج قرار بگيرد و در ديپلماسي كشور نيز برگ برندهاي خواهد بود.