نفسهاي آخر جاده مرگ
با ۹ سال تاخير
پس از سالهاي طولاني كه از كلنگزني يكي از پراهميتترين طرحهاي زيرسازي كشور ميگذرد، صحبتهاي ارايه شده از سوي مدير توسعه راههاي استان آذربايجان شرقي نشان ميدهد جادهاي كه تنها رهاورد آن مرگ بوده است، به سرانجام شيرين نزديك ميشود. جاده تبريز- اهر در استان آذربايجان شرقي در طول سالهاي گذشته به عنوان يكي از راههايي معروف شده كه در آن احتمال بالايي براي تصادفات خطرناك و مرگ سرنشينان وجود دارد. طبق برآوردهاي صورت گرفته در طول سالهاي گذشته بخش قابل توجهي از آمار تلفات جادهاي در اين استان مربوط به اين جاده ميشود كه هر چند از سالها قبل نياز جدي به تبديل آن به بزرگراه احساس شده، اما نرسيدن منابع اعتباري، تكميل آن را براي مدتي طولاني به تعويق انداخته است.
اين مسير ۹۱ كيلومتري در سال ۱۳۸۷ و در دولت نهم در راستاي بهبود شرايط ايمني، كلنگزني شد و طبق وعدهاي كه دولت وقت ارايه داد، بايد تا سال ۸۹ به يك بزرگراه كامل تبديل ميشد. با اين وجود اما نه تنها دولت نهم كه حتي دولت دهم نيز توانايي خاصي براي تكميل اين پروژه نداشت تا اين طرح نيز به عنوان ميراثي ديگر به دولت يازدهم انتقال يابد. اين در حالي بود كه در سال ۹۱ نيز مسوولان دولت قبل همزمان با زلزله منطقه ورزقان اين وعده را دادند كه تا پيش از پايان رسيدن دولت دهم در سال ۹۲ اين بزرگراه را تكميل خواهند كرد. با باقي ماندن بخش قابل توجهي از كار اجرايي اين پروژه، روحاني در سفر سال ۹۴ خود به آذربايجان شرقي وعده تكميل اين پروژه را به مردم داد و بودجهاي ۹۰ ميليارد توماني را نيز براي نهايي كردن كار در آن تخصيص داد. با اين وجود اما باز هم كار اين پروژه به اما و اگر افتاد تا مدير ساخت و توسعه راههاي آذربايجان شرقي، اينبار اعلام كند كه اين طرح در تيرماه سال ۹۸ به بهرهبرداري نهايي ميرسد. طبق اعلام رستميمهر اين پروژه ۹۰ كيلومتري در حال حاضر در يك فاز ۲۳ كيلومتري به افتتاح رسيده و فازهاي باقيمانده نيز در سه قطعه در دست ساخت است. طبق اعلام وي هشت كيلومتر از قطعه سوم از منطقه خواجه به تبريز تا آبان ماه امسال زير بار ترافيك ميرود و قطعات باقيمانده نيز حدودا دو سال ديگر افتتاح خواهند شد. طبق برآوردهاي صورت گرفته اين طرح امسال بودجهاي ۱۰ ميليارد توماني را به خود اختصاص داده و در قطعات آن سه پيمانكار متفاوت در حال فعاليت هستند.