معاون امور مطبوعاتي وزارت ارشاد:
نسخه جديد قانون مطبوعات بهزودي به مجلس ارايه ميشود
ايلنا | معاون امور مطبوعاتي و اطلاعرساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست دورهاي همانديشي مديران مسوول رسانهها با اشاره به اينكه بسياري از موارد مطرح شده توسط مديران مسوول در حوزه لجستيك و اجرايي معاونت مطبوعاتي قرار دارد و اين معاونت تمام تلاش خود را براي حل اين مسائل مصروف ميدارد به تبيين چگونگي توليد محتوا و ايجاد ارزش افزوده در فضاي مجازي پرداخت و گفت: در اين فضاي رقابتي از طريق افزايش تاثيرگذاري ميتوان تهديدات فضاي رسانهاي را جبران كرد.
وي از اتمام كار لايحه قانون مطبوعات در دولت و ارسال آن به مجلس در هفتههاي آتي خبر داد و با اشاره به اينكه قانون مطبوعات فعلي پاسخگوي اقتضائات روز نيست و نهادهاي متعددي ميتوانند در امور مطبوعات دخالت كنند، تصريح كرد: ما بايد يك قانون مطبوعات داشته باشيم و همه تخلفات و جرايم مطابق آن بررسي شوند ضمن اينكه بايد به مقوله «جرمزدايي» توجه شود و هر تخلف كوچكي جرم تلقي نشود بلكه نهايتا آنها را تخلفات حرفهاي فرض كرده كه در چارچوب خودش در هيات نظارت بر مطبوعات يا در داخل صنوف مطبوعاتي بررسي شوند. معاون مطبوعاتي از ميثاقنامه اخلاق حرفهاي به عنوان يك حركت مطلوب صنفي ياد كرد و افزود: اين نشاندهنده بلوغ صنف است كه مطابق اين ميثاقنامه به تخلفات حرفهاي رسيدگي ميكند و به دستگاههاي حاكميتي اين پيام را ميدهد كه صنف من به اين بلوغ رسيده است كه مسائل داخلي خود را درون خود رسيدگي كند. وي با اشاره به اينكه لايحه نظام رسانهاي هم در كميسيون فرهنگي دولت به جمعبندي رسيده است، اظهار كرد: حسن نظام رسانهاي اين است كه يك ساماندهي صنفي ايجاد ميكند و رسيدگي به تخلفات حرفهاي به صنوف مطبوعاتي سپرده ميشود.
«تسريع در پرداخت يارانه بيمه، توجه ويژه به نشريات استاني، كيفيسازي حمايتهاي مادي و معنوي از رسانهها، تخصيص اعتبارات يارانهاي به رسانههاي مجازي، اصلاح طرح اشتراك نشريات، تسريع در اجراي قانون نظام رسانهاي، واسپاري هرچه بيشتر امور به صنوف مطبوعاتي، تقويت جريان رسمي رسانهاي در حوزه اطلاعرساني، حمايت از مديران رسانهها در برابر شكايات برخي دستگاههاي دولتي در استانها، تقويت جايگاه رسانههاي مجازي در سياستگذاريهاي معاونت، توسعه طرح خريد مجلات برگشتي، اصلاح قانون مطبوعات و جلوگيري از برخوردهاي سليقهاي با رسانههاي رسمي و الكترونيك، توجه بيشتر به ارزيابي مطبوعات از منظر شاخصهاي كيفي، حل مسائل مربوط به سامانه آگهيهاي دولتي و مشكلات رسانههاي محلي در جذب آگهيهاي دولتي» از جمله نكات مهم مورد تاكيد مديران مسوول رسانهها بود.