عاقبت توقيف فيلمهاي ايراني
سينماهايي كه از سرمايههاي خالي، پر ميشوند!
گروه فرهنگ و هنر| عبدالرضا كاهاني هم يكي ديگر از كارگرداناني است كه نام او در كنار كيانوش عياري به عنوان يكي از ركوردداران فيلمهاي توقيفي در طول اين سالها همواره مطرح بوده است، چهرههايي كه با تشكيل كميته بازبيني فيلمهاي توقيفي در آغاز سال جديد به احتمال اكران فيلمهاي پشت سد توقيف ماندهشان اميدوار شدند تا سرانجام با اعلام نتيجه بررسيهاي كميته بازبيني فيلمهاي توقيفي مشخص شود كه تا اينجاي كار همچنان فيلمهاي «ارادتمند، نازنين، بهاره، تينا» ساخته عبدالرضا كاهاني و «خانه پدري» و «كاناپه» از كيانوش عياري شانسي براي رفع توقيف ندارند. هفته گذشته بود كه ابراهيم داروغهزاده، مدير اداره نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي از رفع توقيف پنج فيلم سينمايي خبر داد؛ فيلمهايي كه گفته ميشود وزارت ارشاد رايزني براي اكران آنها را در پرديس سينمايي مگامال به عنوان سرگروه فيلمهاي رفع توقيفي آغاز كرده است. داروغهزاده در همان صحبتهايش بدون اشاره به نام فيلمها از اصلاحاتي صحبت كرده بود كه در اين پنج فيلم اعمال شده تا براي اكران آماده شوند. همين صحبتها بهانهاي بود تا عبدالرضا كاهاني در تازهترين گفتوگويش با فرانس 24 با اشاره به سرنوشت فيلمهاي اخيرش از محدوديتهايي بگويد كه براي ساخت فيلم در ايران وجود دارد؛ محدوديتهايي كه در نهايت به شيوههاي مختلف دور زدن خطوط قرمز از سوي كارگردانان ايراني ختم ميشود. به گزارش تابناك، كارگردان «ارادتمند، نازنين، بهاره، تينا» در اين گفتوگو علاوه بر اشاره به برخي از مضامين سياسي، نزديك شدن به مشكلات از جمله مفاسد را نيز از جمله خطوط قرمز براي فيلمسازي خوانده است. او با اشاره به حواشي ساخت فيلم «بيخود و بيجهت» گفته است: «وزارت فرهنگ به من گفت كه بايد اول مشكلم را با پليس حل كنم. از آنجايي كه فيلمبرداري در خيابان نياز به مجوز پليس نيز دارد من تصميم گرفتم تمام فيلم را در داخل خانه و نماهاي داخلي بسازم، اين اتفاق افتاد و هيچكس دليل واقعي اينكه تمامي اين فيلم داخلي است را نميدانست.» كاهاني در بخش ديگري از اين گفتوگو به حضور فريده فرامرزي، همسر واقعي رضا عطاران در نقش همسر عطاران در فيلم «استراحت مطلق» اشاره كرده و پيشنهاد شوراي بازبيني براي اكران اين فيلم را مثال ميزند: «در فيلم استراحت مطلق من از همسر واقعي يكي از بازيگرها خواستم تا در فيلم بازي كند تا در صحنههايي از فيلم بتوانند زن و شوهر در فيلم هم را لمس كنند و كلا روابط واقعيتري با هم داشته باشند. شوراي بازبيني به من گفت بايد اين صحنهها حذف شود، من پاسخ دادم كه اينها زن و شوهر واقعي هستند، پاسخ دادند كه تماشاچيها اين را نميدانند، در نتيجه ما مجبور شديم متني به اول اين فيلم اضافه كنيم و توضيح دهيم اين خانم واقعا همسر اين آقاي بازيگر است. اين مسالهاي بود كه باعث خنده تماشاچيها ميشد، چراكه اين مسائل اهميتي براي آنها ندارد و مسخره به نظر ميرسد.»
من اساسا در فيلمهايم شخصيت مثبت و منفي ندارم، همه خاكستري هستند، من تلاش ميكنم آدمها واقعي باشند. آنها از من خواستند با حذف برخي صحنهها و عوض كردن برخي ديالوگها او را به يك شخصيت مثبت در فيلم تغيير دهم. آنها گفتند شخصيت فعلي اين زن تبليغات عليه مذهب است.كاهاني در بخش ديگري از اين گفتوگو به فيلم «وقت داريم حالا» هم اشاره كرده است. اينكه از او خواسته شده تا صحنههايي از اين فيلم حذف شود. او به اين اشاره كرده كه در صورت حذف اين صحنهها زمان فيلمش20 دقيقه كوتاهتر خواهد شد: «با بريدن اين صحنهها 20 دقيقه از فيلم من كوتاه و از رده فيلمهاي سينمايي خارج ميشد در نتيجه پروانه نمايش در ايران به من داده نشد.» اين كارگردان در پايان صحبتهايش به ضررهاي مالي حاصل از اين مميزيها هم اشاره كرده است. به گفته او «ارادتمند، نازنين، بهاره، تينا» حدود يكونيم ميليارد تومان خرج داشته است كه با عدم اكرانش، سرمايهگذار اين پول را در كنار حدود 10 ميلياردي كه براي فروش آن در گيشه پيشبيني شده بود را از دست داد: «در پي تكرار اين شيوه، سرمايهگذارها ترجيح ميدهند كه بيشتر روي فيلمهاي گيشه و سودآور سرمايهگذاري كنند يا حتي سرمايه خود را به زمينههاي ديگر مانند ساختوساز منتقل كنند، در نتيجه سينماها كمكم پر ميشوند از فيلمهاي خالي. »