پروژه راهآهن كرمانشاه انتخاباتي نبود
پيرو گزارشي تحت عنوان «دزد آمد، قطار نيامد» در صفحه 5 شماره 3902 روز گذشته 20/6/97 مديركل روابط عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در جوابيهاي به اين گزارش واكنش نشان داد. متن اين جوابيه به شرح زير است:
«قطار آمد – دزد رفت
راهآهن ملاير -كرمانشاه به عنوان يكي از پنج پروژه ريلي داراي اولويت در دولت تدبير و اميد در دستور كار قرار گرفت و اتمام ريلگذاري آن تا پايان دولت يازدهم وعده داده شد. بر همين اساس در يازدهم مردادماه بر طبق وعده داده شده جشن پايان ريلگذاري اين خط ريلي برگزار شد كه گزارشهاي تصويري متعددي كه در همان زمان از اتمام ريلگذاري راهآهن ملاير-كرمانشاه و ورود قطار به ايستگاه در شبكههاي مختلف سيما و خبرگزاريهاي متعدد منتشر شد، خود گواه اين مدعاست. پس مساله ذكر شده در گزارش منتشرشده در روزنامه اعتماد درباره انتخاباتي بودن وعدههاي داده شده و به ثمر نرسيدن آنها، امري خلاف واقع است. بخش ديگري از گزارش مذكور اشاره به آماده نبودن ايستگاههاي قطار در اين مسير دارد كه اين موضوع نيز خلاف واقعيت موجود است. ايستگاه راهآهن كرمانشاه به عنوان بزرگترين ايستگاه راهآهن در دست ساخت در كشور از نظر زيربنا، امكانات و تجهيزات پيشبيني شده براي تعمير و نگهداري قطارهاي مسافري و باري و داراي 3 سكو مسافري با 10 هزار مترمربع سايبان كه امكان مسافرگيري همزمان 6 رام قطار به نقاط مختلف كشور را دارد هماكنون آماده بهرهبرداري است و بخش مسافري آن در حال طي تشريفات تحويل به شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران است كه پس از استقرار پرسنل راهآهن به صورت رسمي بهرهبرداري ميشود. ايستگاه راهآهن فيروزان به عنوان ديگر ايستگاه واقع در اين مسير نيز از خردادماه سال جاري آماده بهرهبرداري بوده است. در رابطه با اشاره به سارقين خطوط ريلي به عنوان مانع اصلي بهرهبرداري از راهآهن كرمانشاه در گزارش آن جريده محترم نيز لازم به ذكر است كه پس از وقوع اين رخداد در كمتر از 24 ساعت خطوط ريلي به سرقت رفته-كه حجم بسيار اندكي را نيز شامل ميشد- با خطوط جديد جايگزين و مسير تكميل شد و عبور مكرر قطارهاي عملياتي از اين مسير بدون هيچگونه مشكلي به طور روزانه در حال انجام است. بلاتكليفي راهآهن ملاير-كرمانشاه و عدم بهرهبرداري از اين مسير مساله ديگري است كه در اين گزارش به آن اشاره شده است كه متاسفانه نشان از عدم توجه نگارنده به مراحل ساخت و توسعه شبكه ريلي دارد. دو مرحله اساسي در بهرهبرداري از هر خط ريلي وجود دارد. مرحله اول شامل تكميل زيرسازي و ريلگذاري است و مرحله دوم به تكميل عمليات روسازي و تجهيز ساختمان ايستگاهها جهت تحويل به راهآهن اختصاص دارد. راهآهن جمهوري اسلامي ايران براي عبور قطارها از خطوط جديد داراي الزاماتي است كه بايد بر اساس آنها از سير ايمن قطارها اطمينان حاصل كند. در همين راستا كميسيونهايي متشكل از صاحبنظران خط و ابنيه فني، ناوگان ريلي، بهرهبرداري حفاظت و ايمني شبكه ريلي از خط ريلي بازديد و در صورت وجود نواقص نسبت به اعلام آنها جهت رفع نقص اقدام ميكنند و مجددا از مسير بازديد به عمل ميآورند تا هر خط ريلي جديدالاحداثي بدون هيچگونه نقصي به لحاظ ايمني به صورت رسمي افتتاح شود. در اين فاصله زماني قطارهاي عملياتي طبق دستورالعملهاي ايمني خاص از مسير ريلي نوساز عبور ميكنند. امري كه از يازدهم مردادماه تاكنون به وفور در راهآهن ملاير-كرمانشاه قابل مشاهده است و روزانه حداقل 3 رام قطار حمل بالاست در اين مسير سير كرده و عمليات تكميلي را انجام ميدهند. بنابراين پس از انجام مراحل فوق و تاييد راهآهن اين خط ريلي آماده بهرهبرداري رسمي خواهد بود.»