• ۱۴۰۳ جمعه ۱۱ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3913 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲ مهر

تعويق حذف برچسب به خاطر ضعف نظارت

اجراي دستور لحظه آخر وزير پيشين صنعت، معدن و تجارت مبني بر حذف درج قيمت از روي كالاي خوراكي و سلولزي از سوي توليد‌كننده توسط وزير فعلي اين وزارتخانه به يك ماه ديگر موكول شد. محمدرضا نعمت‌زاده چند روز قبل از اتمام دوره وزارتش، وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت يازدهم مصوبه حذف قيمت توسط توليد‌كننده از سه گروه كالا (چيپس و پفك، محصولات بهداشتي سلولزي، بيسكويت و شكلات را با موضوع «شفاف‌سازي و روان‌سازي نظام توزيع و قيمت‌گذاري و روزآمدسازي شيوه نظارت بر بازار» ابلاغ كرد. اين گزارش مي‌افزايد، اگرچه اين اقدام نعمت‌زاده در ابلاغ مصوبه حذف درج قيمت از روي محصولات توليدي‌ كارخانه‌ها موافقان و مخالفان زيادي به همراه داشت و عده‌اي از كارشناسان معتقدند كه بازار اين كالاها با اجراي اين مصوبه دچار هرج و مرج مي‌شود، اما محمد شريعتمداري درست چند روز پس از اينكه سكان وزارت صنعت را به دست گرفت، دامنه مصوبه حذف درج قيمت از روي برخي گروه‌هاي كالايي توسط توليد‌كننده را با اضافه كردن 7 گروه كالاي ديگر از جمله كنسرو، مربا، عسل و... گسترش داد و اعلام كرد كه اين مصوبه از اول مهرماه اجرا مي‌شود. به گزارش فارس، پس از اينكه اشكالات اجراي اين مصوبه از جمله ايجاد هرج و مرج در نظام قيمت‌گذاري از زبان كارشناسان و دست‌اندركاران مطرح شد، بالاخره محمد شريعتمداري گفت «نه موافق و نه مخالف مصوبه حذف برچسب قيمت از برخي كالاهاست و اين مصوبه در دولت يازدهم و از سوي نعمت‌زاده ابلاغ شده كه محترم و لازم‌الاجراست اما ايراداتي دارد كه بايد اصلاح شود». مطرح شدن اين موضوع توسط شريعتمداري كه مصوبه حذف قيمت از روي كالا «ايراداتي دارد كه بايد اصلاح شود»، موضوع خوشايندي بود، زيرا با اين اظهارنظر وزير صنعت، معدن و تجارت قطعا اشكالات مصوبه مورد بررسي قرار مي‌گرفت كه به دنبال آن، يا از اجرايي شدن مصوبه جلوگيري مي‌شد يا اجراي طرح به تعويق مي‌افتاد كه در حال حاضر اجراي مصوبه حذف قيمت توسط توليد‌كننده با دستور شريعتمداري با يك‌ماه تعويق به اول آبان ماه 96 موكول شده است. با مطرح شدن مصوبه حذف درج قيمت از روي كالا توسط توليد‌كنندگان يكي از نكات بسيار مهمي كه بيش از گذشته مطرح شد، اين بود كه توليد‌كنندگان متاثر از فشار خريداران، قيمت‌هاي غيرواقعي روي كالاي توليدي خود درج مي‌كنند و به عبارتي مي‌توان گفت كه كالا با قيمت به مراتب گران‌تري به دست مصرف‌كننده مي‌رسد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون