• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

خودرويي‌ها ليدر بازار شدند


گروه اقتصادي| شاخص كل بورس تهران با 66 واحد رشد به مدار صعود بازگشت و به 64 هزار و 993 واحد رسيد. در بازار ديروز خودرويي‌ها ليدر بازار بودند و با افزايش تقاضاي قابل توجهي بازار را مثبت كردند. «رمپنا»، «وصندوق»، «خساپا» و «خودرو» بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص گذاشتند. اين در حالي بود كه «پارسان»، «فملي» و «رتاب» بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشتند ولي تلاش‌شان به نتيجه نرسيد و در نهايت شاخص كل با 1/0 درصد رشد در آستانه صعود به كانال 65 هزار واحدي قرار گرفت.
در بازار ديروز همچنين گروه‌هاي بيمه‌اي، حمل‌و‌نقل، ليزينگ، بانكي، لاستيكي و سرمايه‌گذاري همگام با خودرويي‌ها روندي مثبت را پشت سر گذاشتند و با افزايش تقاضا مواجه شدند. اين در حالي بود كه سيماني‌ها، كاشي و سراميك، فلزات اساسي و ماشين‌آلات كمترين تقاضا را به خود اختصاص دادند و كم‌طرفدارترين سهام بازار بودند. محصولات غذايي، دارويي، صنايع شيميايي و املاك روندي مثبت همراه با عرضه و تقاضا داشتند و بيشتر در جهت مثبت پيشروي كردند.
تغيير روند مثبت ديروز بازار سهام در حالي اتفاق افتاد كه قيمت دلار و انواع سكه و طلا ديروز كاهش پيدا كرد. اين در حالي بود كه ارزش يورو در برابر دلار بالا رفت و در بازار جهاني نفت خام افزايش قيمت‌ها بازار را تكان داد. در بازار نفت خام جهاني قيمت هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال به 62 دلار رسيد. اين در حالي بود كه قيمت نفت اوپك و امريكا نيز بين 52 و 53 دلار نوسان مثبت داشت. اما در بازار فلزات اساسي قيمت‌ها ثابت باقي ماند و تغييري نكرد.
روز گذشته رييس سازمان مديريت صنعتي با ارايه آمار، پرفروش‌ترين شركت‌هاي ايراني را اعلام كرد. در ليست اعلامي تمامي شركت‌ها بورسي هستند و اطلاع از عملكرد آنها مي‌تواند راهنماي خوبي براي فعالان بازار سرمايه باشد. در اين ميان شركت‌هاي پالايشي و پتروشيمي، رتبه‌هاي اول بالاترين فروش را به خود اختصاص دادند و رتبه نخست بيشترين رشد فروش به بانك دي رسيد. اين در حالي است كه در زمينه فروش، شركت پالايش نفت بندرعباس با 40 هزار ميليارد تومان در رتبه اول است كه پس از آن شركت‌هاي پالايش نفت اصفهان، صنايع پتروشيمي خليج فارس، سرمايه‌گذاري غدير، گروه گسترش نفت و گاز پارسيان، بانك ملت، سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كاركنان، بانك تجارت، بانك پارسيان و ايران خودرو در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.
 از نظر بالاترين ميزان ارزش افزوده، هلدينگ پتروشيمي خليج فارس با 69 هزار و 529 ميليارد ريال در رتبه اول و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين، سرمايه‌گذاري غدير، فولاد مباركه اصفهان، بانك ملت، شركت مخابرات ايران، پالايش نفت بندرعباس، سرمايه‌گذاري نفت و گاز پارسيان، گروه پتروشيمي مارون و شركت ارتباطات سيار ايران رتبه‌هاي بعدي را به خود اختصاص داده‌اند.
بانك ملت با دارايي يك ميليون و 390 هزار ميليارد ريال بيشترين دارايي را در اختيار دارد و پس از آن بانك تجارت، بانك پارسيان، بانك پاسارگاد، بانك مهر اقتصاد، صنايع پتروشيمي خليج فارس، بانك قوامين و بانك اقتصاد نوين در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.
 بيشترين سودآوري درسال گذشته مربوط به صنايع پتروشيمي خليج فارس، سرمايه‌گذاري نفت، گاز و پتروشيمي تامين، سرمايه‌گذاري غدير، پالايش نفت بندرعباس و فولاد مباركه اصفهان بوده است. اين در حالي است كه از نظر صادرات، شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس با حدود سه ميليارد دلار در صدر قرار گرفته است و سرمايه‌گذاري غدير، گسترش نفت و گاز پارسيان، سرمايه‌گذاري نفت، گاز و پتروشيمي تامين و پتروشيمي مارون رتبه‌هاي بعدي از نظر صادرات را در اختيار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون