• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

دلار و سكه در مدار نزول


گروه اقتصادي|ديروز قيمت اونس جهاني طلا افزايش پيدا كرد و تا لحظه تنظيم اين گزارش به 1233 دلار رسيد. اين افزايش قيمت در بازار‌هاي جهاني بود اما در بازار داخلي ايران ديده نشد. در واقع بازار داخلي ايران ترجيح داد از روند نزولي دلار پيروي كند و با كاهش قيمت مواجه شود. ديروز هر گرم طلاي 18 عيار به 101 هزار و 180 تومان و هر مثقال طلاي آب شده به 438 هزار و 300 تومان رسيد. اين در حالي بود كه سكه گرمي به روال گذشته روي 173 هزار تومان ايستاد ولي سكه تمام طرح قديم و جديد به ترتيب به 990 هزار تومان و 991 هزار تومان رسيدند تا روند كاهشي سكه را به ثبت برسانند. نيم سكه و ربع سكه نيز با كاهش قيمت به 498 هزار تومان و 270 هزار تومان رسيدند. اين در حالي بود كه قيمت هر دلار امريكا در صرافي‌هاي تهران ديروز به 3423 تومان كاهش پيدا كرد.
روند كاهشي بازار طلاي داخلي و روند افزايشي بازار جهاني طلا در حالي ادامه پيدا كرده كه تازه‌ترين تحليل تكنيكال اينوستينگ نشان مي‌دهد قيمت جهاني طلا در روزهاي آينده بيشتر تحت تاثير اوضاع مربوط به بحران بدهي‌هاي يونان، وضعيت شرق اوكراين و آمارهاي اقتصادي امريكا قرار خواهد داشت. قيمت طلا در آغاز مبادلات روز گذشته تحت تاثير كاهش ارزش دلار در برابر يورو و ادامه نگراني‌ها در خصوص بحران بدهي‌هاي يونان، با افزايش نسبي روبه‌رو شده و به بالاتر از 1230 دلار در هر اونس رسيد. تحليل تكنيكال بازار طلا نشان مي‌دهد كه سطح حمايتي اونس طلا در شرايط كنوني 1216 دلار خواهد بود و در صورت شكسته شدن اين سطح قيمت طلا با افت بيشتري روبه‌رو خواهد شد. سطح مقاومتي قيمت طلا نيز در كوتاه‌مدت 1245 دلار خواهد بود و اگر اين سطح شكسته شود مي‌توان نسبت به افزايش بيشتر قيمت طلا در روزهاي آينده اميدوار بود. به نظر مي‌رسد نوسانات مربوط به شاخص ارزش دلار تاثير زيادي بر روند تحولات قيمت طلا خواهد داشت. انتشار گزارش مربوط به كاهش اعتماد مصرف‌كننده در اقتصاد امريكا تاثير زيادي بر افت ارزش دلار داشته است.
در بازار ارزهاي خارجي اما روند كاهشي محدود به دلار نبود و يورو، درهم و لير تركيه نيز از اين قاعده پيروي كردند. ديروز هر يورو به 3930 تومان كاهش پيدا كرد. لير تركيه و درهم امارات نيز ديروز با كاهش قيمت به 935 و 1413 تومان رسيدند. اين در حالي است كه ارزش يورو در برابر دلار در بازارهاي جهاني افزايش پيدا كرده است. نفت خام امريكا، نفت اوپك و نفت برنت درياي شمال هم ديروز به ترتيب به 53، 52 و 62 دلار رسيد تا نگراني نوسانگيران بازار ارز درباره روند كاهشي بازار ارز دو چندان شود. با كاهش ارزش دلار پيش از نشست وزراي دارايي منطقه يورو درباره بحران يونان، قيمت طلا براي سومين روز متوالي افزايش يافت. هر اونس طلا ديروز با افزايش 75/3 دلار به 51/1233 دلار رسيد.
 اين در حالي است كه طلا درهفته گذشته، سومين هفته كاهشي خود را به علت حس سرمايه‌گذاران كه انتظار كاهش داشتند و همچنين چشم‌انداز افزايش نرخ بهره بانكي امريكا ثبت كرد. ارزش دلار در برابر يورو 3/0 درصد كاهش يافت و در آستانه نشست وزراي دارايي منطقه يورو شاخص بورس‌هاي اروپايي ثابت ماند. باتوجه به اينكه چشم‌انداز پيش روي دلار همچنان افزايشي است و بسياري از سرمايه‌گذاران همچنان معتقد به افزايش نرخ بهره بانكي امريكا در سال جاري هستند، رفتار بازار همچنان كاهشي است. اين در حالي است كه هرگونه افزايش نرخ بهره از سوي فدرال رزرو، تقاضا براي طلا را كاهش خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون