• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3184 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ بهمن

افشين قطبي يا برانكو ايوانكوويچ

مساله اين نيست

  افشين معشوري  / موج مكزيكي حمايت از مربيان خارجي و كنار گذاشتن مربيان داخلي اين‌بار به نيمكت پرسپوليس رسيد. هنوز به درستي مشخص نيست تغيير و تحولاتي روي نيمكت قرمزها رخ خواهد داد يا نه اما مي‌گويند برانكو ايوانكوويچ گزينه نشستن روي داغ‌ترين نيمكت چند سال اخير ايران است. در اينكه حميد درخشان عملكرد مناسبي نداشته است، هيچ شكي نيست و در اينكه تماشاگران پرسپوليسي‌ نياز به تغيير اتمسفر دارند هم هيچ شكي نيست، اما دست گذاشتن روي گزينه‌اي كه نهايت هنرش بازي دفاعي و بستن دفاع بود، براي تيمي كه هوادارانش برد مي‌خواهند غير از كارناشناسي مذاكره‌كنندگان چه معنايي مي‌تواند داشته باشد؟
از اينها كه بگذريم، تازه خبر مي‌رسد ايوانكوويچ شروطي نيز براي پرسپوليس دارد. اينكه بدهي مالياتي او را كه از دوران مربيگري در ايران برجا مانده است، متقبل شوند و موضوع ديگري كه به نقل از نزديكان برانكو شنيده مي‌شود، پايين بودن مبلغ پيشنهادي پرسپوليسي‌هاست.
از قول برانكو و نزديكان او مي‌گويند، مبلغي كه قرمزها پيشنهاد داده‌اند نصف آخرين قرارداد اوست كه تاكنون دريافت كرده است؛ اما احتمالا كسي يادش نمي‌آيد خروجي آخرين قرارداد برانكو چه بوده و در كجا مشغول بوده و فرجام آن چه شده است؟!
موضوع ديگري كه در اين ميان ناديده گرفته مي‌شود اينكه اصولا برانكو و البته امثال اين مربي بسيار به فوتبال ايران بدهكارند. به ياد بياوريد برانكو پيش از حضور در ايران، نهايتا كمك مربي‌اي بود كه البته لقب پروفسور را ميروسلاو بلاژويچ در فوتبال غيرحرفه‌يي ما به او اعطا كرد. در اينكه او چقدر لياقت اين عنوان را داشت يا دارد بحثي نداريم، اما او با همان شيوه مورد نظرش پس از بلاژ در ايران ماند و به مقام سرمربي ارتقا يافت. اينكه خدمات متقابل فوتبال ايران به برانكو و بالعكس كدام بيشتر بوده، بحثي است كه نياز به واكاوي دارد، اما با يك جست‌وجوي دم دستي نيز مي‌توان به اين نكته رسيد كه اصولا تاثير برانكو ايوانكوويچ در سال‌هاي حضور پرشمارش در ايران چه بوده كه حالا فلاش‌بك مي‌زنيم و «پروفسور»ي را به ايران بازمي‌گردانيم كه در سال‌هاي حضورش در ايران حتي حاضر نشد چند كلام فارسي ياد بگيرد تا پاسخ سلام ايراني‌ها را بدهد.
بدتر از بازگرداندن برانكو البته زمزمه‌هاي حضور دوباره افشين قطبي، مربي ايراني-امريكايي است كه تنها به دليل حمايت‌هاي مديرعامل وقت پرسپوليس، تيم بسته شده‌اي كه حاصل هنر كس ديگري بود و البته بدنسازي خوب فرد سوم، در ثانيه‌هاي آخرين وقت تلف شده يك بازي حساس توانست سپاهان را شكست دهد و به عرش برسد؛ اما پس از خروج از ايران حرف‌هايي بزند كه نامي جز نمكدان شكستن نداشت و مع‌الاسف پس از مدتي روي نيمكت مربيگري تيم ملي بنشيند و جز خفت چيزي به بار نياورد.
نه با افشين قطبي و نه حتي برانكو مشكلي نداريم؛ اما دل‌مان به حال خودمان، ورزش‌مان، فوتبال‌مان و دلارهايي مي‌سوزد كه به پاي اين آدم‌ها مي‌ريزيم و از سازندگي خبري نيست و سرانجام دست به دامان كارلوس كي‌روش مي‌شويم تا مثلا اين مرده را جان تازه‌اي ببخشد كه آن هم در عمل چيزي غير از حذف در مرحله پلي‌آف برايمان نداشت.
اصلا از همه موارد بگذريم. يكي بگويد در سه سالي كه افشين قطبي سكان مربيگري تيم ژاپني را در دست داشت (و البته كنار گذاشته شد) كدام موفقيت را كسب كرد كه حالا دوباره مي‌خواهيم با سلام و صلوات او را برگردانيم و جامه قرمز بر تن‌اش كنيم. پيش‌تر نوشته‌ام و باز تكرار مي‌كنم: با خودمان، فوتبال‌مان و مربيان‌مان بد نكنيم، حتي اگر دوست‌شان نمي‌داريم.

 

برنامه حضور لژيونرها در اردوي تيم ملي مشخص شد

لژيونرهاي فوتبال ايران از نخستين روزهاي سال جديد در كنار تيم ملي خواهند بود. هماهنگي‌هاي لازم در اين زمينه صورت گرفته است. به احتمال فراوان ايران از روز 28 اسفند اردوي خود را آغاز مي‌كند و سپس در ابتداي فروردين 94 راهي اتريش مي‌شود. جواد نكونام و كريم انصاري‌فرد دو بازيكن ايراني اوساسونا، طبق برنامه آخرين بازي خود را روز اول فروردين با اوساسونا انجام مي‌دهند و از يك روز بعد در كنار تيم ملي خواهند بود. همچنين عليرضا حقيقي دروازه‌بان اول تيم ملي هم از روز اول فروردين به اردوي تيم ملي ملحق مي‌شود. به گفته مسوولان تيم ملي ديگر لژيونرها از جمله قوچان‌نژاد، شجاعي، دژاگه و... هم مشكلي براي حضور به‌موقع در اردوي تيم ملي ندارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون