• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3973 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر

مستركلاس راميز قلي‌اف و كتاب جديد درباره اصغر فرهادي در راه است

سينماي اصغر فرهادي چنان براي مخاطبان جذاب شده است كه در مورد آن كتاب‌هاي متعددي نوشته مي‌شود. يكي از اين كتاب‌ها «فرهادي و سينماي پرسش» است كه به زودي رونمايي مي‌شود. از سوي ديگر راميز قلي‌اف به ايران آمده است تا هم كنسرت بدهد و هم مستركلاس برگزار كند و خبر ناراحت‌كننده اين است كه حاشيه‌هاي فيلم «قاتل اهلي» تمامي ندارد. خبر مهم ديگر اين است كه توديع و معارفه معاون پيشين و معاون جديد امور هنري بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

 

بررسي سينماي فرهادي از زوايايي متعدد

كتاب «فرهادي و سينماي پرسش» نوشته اسدالله غلامعلي، 27 آذرماه رونمايي مي‌شود. اين كتاب شامل شش بخش با عناوين مقدمه، تكرار و توسعه عناصر، تراژدي ايراني، فرهادي، هگل و ايبسن، فرهادي، داستايوفسكي و باختين و موخره است كه در انتشارات «ورا» منتشر شده است. در اين كتاب تلاش شده است آثار اصغر فرهادي از زواياي متعددي همچون تراژدي مدرن، قهرمان محق هگلي، مساله روشنفكري، منطق مكالمه‌اي باختين و عناصر تكرارشونده در فيلم‌هاي اصغر فرهادي، مورد تاويل قرار گيرد.

اسدالله غلامعلي، محقق و مدرس سينما، آثار سينمايي و داستاني همچون «روايت مدرن و موج نوي سينماي ايران»، «اينجا مطب دكتر كاليگاري است»، «ادبيات كهن و معاصر جهان» و همچنين مجموعه شعر «تاريخ من، روايت تو» را در كارنامه خود دارد.

مراسم رونمايي اين كتاب روز دوشنبه 27 آذرماه، ساعت 18 در كتابفروشي علمي - فرهنگي به نشاني ميدان هفت‌تير، ابتداي خيابان كريم‌خان، نرسيده به خردمند شمالي، پلاك 13 با سخنراني پرويز جاهد، اسماعيل ميهن‌دوست و اميد رنجبر همراه خواهد بود.

 

حكايت‌هاي قاتل اهلي ادامه دارد

گويا حاشيه‌هاي فيلم «قاتل اهلي» تمامي ندارد. از درگيري تهيه‌كننده تا كارگردان كهنه‌كار سينماي ايران تا حذف آوازخواني پولاد كيميايي. با اين حال حاشيه‌ها همچنان ادامه دارد. حال در تازه‌ترين اتفاق، سرپرست گروه موسيقي «ده و ده دقيقه»‌ مي‌گويد نام آنها توسط تهيه‌كننده «قاتل اهلي» از تيتراژ حذف شده است.

امير حقيري به مهر گفته كه به احترام نام مسعود كيميايي دعوت كيميايي را بدون اينكه از قرارداد صحبت بكند، قبول كرده است و حال پس از گذر بيش از يك سال نه‌تنها قرارداد مكتوب آماده نشد بلكه همان صداي سر صحنه روي كار قرار گرفت و تاسفبارتر اينكه حتي در تيتراژ پاياني اسمي از اين گروه و قطعه «اتفاق»‌هم به ميان نيامده است.

اين آهنگساز و نوازنده اين شرايط را غيرحرفه‌اي خواند: بخشي از موضوع فيلم «قاتل اهلي» اهميت موسيقي، تعطيلي كنسرت‌ها و رفتار ناعادلانه با هنرمندان موسيقي است ولي همين نوع رفتار غيرحرفه‌اي از سوي تهيه‌كننده با گروه موسيقي «ده و ده دقيقه» تكرار شد و اين باعث مي‌شود تصور كنيم، دوستان اين فيلم را با باور نساخته‌اند.

 

راميز قلي‌اف در ايران مستركلاس

برگزار مي‌كند

اين روزها هنرمندان موسيقي از آن سوي آب‌ها به ايران آمده‌اند و به اجراي برنامه مي‌پردازند. حال راميز قلي‌اف، تارنواز شناخته شده موسيقي آذربايجان در روزهاي پاياني آذرماه مستركلاسي براي نوازندگان تار برگزار مي‌كند.

اين امر به دعوت دانشگاه علمي- كاربردي فرهنگ و هنر واحد 46 انجام شده است تا علاوه بر اجراي كنسرت در تالار وحدت، براي هنرجويان هم اقدام به برگزاري مستركلاس تار كنند.

كلاس نوازندگي «تار» در روزهاي 25 و 26 آذر و در سه بخش مجزا برگزار مي‌شود كه اين بخش‌ها شامل؛ «رديف‌نوازي»، «اجراي تصانيف آذربايجاني» و «اجراي قطعات كلاسيك» است.

مستركلاس نوازندگي «تار» با حضور استاد راميز قلي‌اف در روزهاي شنبه و يكشنبه- 25 و 26 آذر 1396 از ساعت 10:00 تا 13:00 و از ساعت 15:00 تا 18:00 برگزار مي‌شود.

اين مستركلاس در دانشگاه علمي- كاربردي فرهنگ و هنر واحد 46 به آدرس: ميدان انقلاب، ابتداي خيابان جمالزاده شمالي، كوچه بزمه، پلاك 3، سالن خسرو شكيبايي برگزار مي‌شود. همچنين كنسرت مشترك اركسترسمفونيك فرهنگ و هنر با همراهي راميز قلي‌اف در روزهاي 30 آذر و 1 دي 1396 از ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

 

معاون جديد امور هنري سكان را

به دست گرفت

روز گذشته علي مرادخاني صندلي معاونت امور هنري را بعد از 4 سال به سيدمحمد مجتبي‌حسيني تحويل داد.

با پايان دولت دهم و آغاز دولت يازدهم علي مرادخاني با حكم علي جنتي به ساختمان پرحاشيه معاونت امور هنري آمد و البته حميد شاه‌آبادي كه معاون امور هنري دولت دهم بود از علي جنتي حكم مشاور گرفت ولي اين‌بار خبري از حكم مشاور براي علي مرادخاني نبود.

اين جلسه بدون حضور اهالي رسانه‌هاي داخلي برگزار شد و توسط روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اطلاع‌رساني شد. سيدعباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين تكريم و معارفه معاونان هنري پيشين و جديد امور هنري كه با حضور علي مرادخاني و سيدمحمد مجتبي‌حسيني معاونان پيشين و جديد معاونت امور هنري و مديران اين حوزه برگزار شد، درباره پيچيدگي‌هاي فعاليت‌هاي اين وزارتخانه و البته فعاليت گسترده معاونت امور هنري و دشواري‌هاي آن سخن گفت.

او به اقدامات معاونت امور هنري در چهار سال گذشته اشاره و بر استمرار اقدامات مثبت اين معاونت در اين دوره تاكيد كرد: در دوره پيش‌رو نوع مديريت مورد توجه است. مديريت نبايد وزيرمحور و معاون‌محور باشد بلكه بايد به سمت برنامه‌محوري و ساختارمندي حركت كنيم. در دوره‌هاي گذشته فرآيند بسياري از صدور مجوزها در بخش‌هاي مختلف اين وزارتخانه با دخالت‌هاي افراد بالادستي همراه بود، ولي در دولت يازدهم اين رويه برچيده شد و در اين دولت نيز اين روش ادامه خواهد داشت. اعتماد به معاونان و مديران كارآمد و اهالي فن و هيات‌هاي علمي در انجام امور اين وزارتخانه از اولويت‌هاست.

علي مرادخاني، معاون پيشين هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با تمام كاستي‌ها و مشكلات پيش‌روي هنر، ويترين هنر كشور آبرومند است. تلاشم اين بود آنچه براي ارتقاي هنر كشور موثر است را به منصه ظهور برسانم. تلاش بر اين بود كه وعده‌هاي رييس‌جمهور محترم در حوزه هنر كشور را عملي كنم.

در پايان اين آيين، سيدمحمد مجتبي‌حسيني، معاون جديد امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: هنر ايراني به قدري كهن است كه پايايي، پويايي و استمرار آن منجر به پرآوازه شدنش شده است و خرسندم كه از كودكي از دالان هنر عبور كرده‌ام. ما توانسته‌ايم با زبان هنر با جهانيان به گفت‌وگو بنشينيم. ما زبان هنر و تفاهم را هيچ‌وقت فراموش نكرده‌ايم. امروز بزرگ‌ترين سرمايه‌ام در انجام اين وظيفه حضور اهالي هنر و همكاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

 

انتشار جلد دوم نمايشنامه محمود استادمحمد

جلد دوم مجموعه نمايشنامه‌هاي زنده‌ياد محمود استادمحمد توسط نشر چشمه راهي بازار كتاب شد. به گزارش مهر دومين جلد از مجموعه نمايشنامه‌هاي زنده‌ياد محمود استادمحمد نمايشنامه‌نويس، بازيگر و كارگردان مطرح تئاتر ايران توسط نشر چشمه راهي بازار كتاب شد. در اين مجموعه 2 نمايشنامه «آخرين بازي» و «كافه مك‌ادم» به چاپ رسيده است.

نمايشنامه «آخرين بازي» را زنده‌ياد استادمحمد در سال 1995 نوشت و علاوه بر اجراي اين اثر در 2 شهر كشور امريكا، آن را در سال 1378 و با حضور اكبر زنجانپور و رضا بابك در فرهنگسراي نياوران به صحنه برد.

نمايشنامه «كافه مك‌ادم» نيز در سال 1389 نوشته شد و در سالن چهارسوي مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت.

پيش از اين جلد اول اين مجموعه حاوي 2 نمايشنامه «آسيدكاظم» و «تيغ و ترنا» توسط نشر چشمه منتشر شده بود و قرار است جلد سوم مجموعه نمايشنامه‌هاي زنده‌ياد محمود استادمحمد نيز شامل «گل ياس» و «عكس خانوادگي» به زودي منتشر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون