گاف اپراتورها كار را به لايحه حمايت از حريم خصوصي كشاند
در جديدترين پيام توييتري وزير ارتباطات، به تدوين لايحهاي اشاره شده كه ميتواند راهكاري براي چالشهاي حياتي گفته شده از زبان وي در دو روز گذشته باشد. به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبرنگاران پويا؛ محمد جواد آذري جهرمي با فاصله كوتاهي از آخرين سخنراني جذاب و البته كوبنده خود در همايش سراسري مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه دو روز گذشته در سالن همايشهاي شهيد قندي اين وزارتخانه برگزار شد، بار ديگر ديروز به مقوله حريم خصوصي ورود داشته است. وزير ارتباطات كه در اين مراسم واكنش تندي به استفاده اپراتورها از اطلاعات مردم در مقولههايي نظير پيامكهاي تبليغاتي داشت، گفت: اپراتور بيجا ميكند اطلاعات مشتريانش را در اختيار كساني ديگر قرار دهد و حتي اين اجازه را ندارد بدون اجازه از مشترك، سرويسي را براي او فعال كند. وي حتي در ارتباط با بروز چنين تخلفهايي، خطاب به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كه از بازوي سياستگذار و حاكم حوزه ICT تلقي ميشود نيز گفت: آقاي سازمان تنظيم مقررات و مديران استاني، اين موضوعات حقالناسي است كه بر گردن ما است و بايد پيگير آنها باشيم. با اين حال ديروز هم وزير ارتباطات طي توييتي اعلام كرد: بنا بر وعدهاي كه در زمان راي اعتماد مجلس دادم، پيشنويس لايحه حمايت از دادهها و حريم خصوصي در فضاي مجازي با همكاري پژوهشگاه قوه قضاييه تدوين و در اين هفته براي اخذ نظرات صاحبنظران به صورت عمومي منتشر ميشود. وي همچنين در ارتباط با اهميت تدوين چنين لايحهاي عنوان كرد: اين لايحه ميتواند ركن اساسي توسعه اعتماد الكترونيكي قرار گيرد. به گزارش تسنيم، پيگيري اين موضوع دقيقا زماني مطرح شده كه در همان همايش دو روز گذشته، وزير ارتباطات در بخش ديگري از صحبتهايش به افشاي اطلاعات مشتركان يكي از اپراتورهاي تلفن همراه اشاره كرد و گفت: وقتي ديتابيس يك اپراتور لو رفت دو مقام مسوول صحبت كردند و مشكل را از ديگري دانستند. وي افزود: اين در حالي است كه اگر اين اتفاق در هر جاي ديگري از دنيا رخ ميداد قطعا اتفاق ديگري ميافتاد. آذري جهرمي با تاكيد براي اينكه بايد بر اينكه اطلاعات مشتركان چگونه نگهداري ميشود اهميت قائل شويم، گفت: چنين رفتارهايي به مردم تلقين ميكند كه مسوولان به كل به موضوع حريم شخصي مردم بيتفاوت هستند.
اين طعنه كه ظاهرا به لو رفتن اطلاعات خصوصي مربوط به 20 ميليون مشترك اپراتور دوم ارتباطي از طريق هك شدن ديتابيس آن بازميگردد كه رسانهها سال گذشته به اين موضوع پرداختند. رويكرد جدي وزارت ارتباطات دوره كنوني را در حفاظت از حريم خصوصي كاربران ارتباطي كشور نشان ميدهد. البته چنين تاكيداتي به معناي عدم پيگيري حريم خصوصي در دولت قبل نيست اما در خلال تمامي شعارهايي كه براي حفاظت از حريم خصوصي كاربران فضاي مجازي داده ميشد اما به يكباره روباتي تلگرامي با دريافت شمارههاي كاربران ايرانسل اقدام به افشاي اطلاعات مشتركان اين اپراتور در فضاي مجازي كرد. اين اتفاق عجيب كه كليه تلاشهاي وزارت ارتباطات براي جاانداختن مقوله حفظ حريم خصوصي را زير سوال برد و به سرعت پيامي به شرح «شماره بدهيد اسم و تصوير بگيريد!» را در گستره وب پراكند، با تلاش وزارت ارتباطات مسدود شد. حال اميد ميرود با توجه به پيگيري دقيق و موشكافانه وزارت ارتباطات دولت دوازدهم كه حتي اخيرا با دستور رگولاتور ارتباطي ظاهرا سرشماره يكي از اپراتورهاي موبايلي ارسالكننده پيامكهاي تبليغاتي را براي حفظ حقوق مشتركان تلفن همراه مسدود كرده، ديگر بار شاهد چنين اتفاقات ناقض حريم خصوصي و لو رفتن اطلاعات هويتي كاربران فضاي مجازي نباشيم و اپراتورهاي درگير اطلاعات هويتي مشتركان، بيش از پيش خود را ملزم به رعايت حقوق مردم بدانند.