معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري در واكنش به مخالفت پليس با اجراي طرح ترافيك جديد:
مسوول ترافيك تهران ما هستيم نه راهنمايي و رانندگي !
حميد رضا خالدي
ديروز گرچه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري به دليل طرح تامين اوراق مشارك اعتبار ۴ هزار ميليارد توماني براي تكميل خطوط ۶ و ۷ متروي تهران درصحن شورا حاضر شده بود اما، مهمترين و جذابترين بخش سخنانش در جمع خبرنگاران، پاسخهايي بود كه در مورد طرح ترافيك جديد تهران و سرنوشت آن داد. محسن پورسيدآقايي كه بعد از جلسه شوراي شهر و تصويب اعضاي شوراي شهر براي تامين هزينههاي خطوط 6 و 7 مترو از طريق فروش اوراق مشاركت با اين شرط به ميان خبرنگاران آمده بود كه از او در مورد طرح ترافيك سوالي پرسيده نشود! بالاخره در مقابل سوالات پي در پي خبرنگاران مجبور به اداي توضيحاتي در مورد اين طرح شد. توضيحاتي كه ازنحوه پاسخگويي وي به آنها، كاملا مشخص بود كه به پورسيدآقايي گفته شده كه فعلا در مورد اين طرح هيچ صحبت حساسيت برانگيزي نكند. وي در واكنش به اظهارات يكي از معاونان پليس در مورد اين طرح كه چند روز قبل رسما گفته بود كه مسووليت ترافيك و تردد خودروها در تهران با راهنمايي و رانندگي است نه شهرداري، به طعنه گفت: فكر ميكنم اين دوستاني كه اين حرفها را ميزنند، چندان در جريان اين مساله نيستند و اطلاعات كافي ندارند، اين مسلم است كه شهرداري مسوول ترافيك و حمل و نقل تهران است. سردار منتظرالمهدي نيزبه عنوان سخنگوي پليس اشاره كرد كه مسووليت قانوني ترافيك در تهران بر عهده شوراي ترافيك تهران است كه البته، پليس هم عضوي از اعضاي اين شوراي ترافيك است. محسن پورسيدآقايي با تاكيد براينكه رايزني كافي با پليس در خصوص اجراي اين طرح انجام شده، ادامه داد: طرح ترافيك از حدود يكماه قبل كه مطرح شد، نسبت به طرح اوليه اصلاحاتي داشته است. دوستان در سازمانهاي مختلف از ما تضمين ميخواستند كه اين طرح واقعا بتواند باعث كاهش ترافيك و آلودگي هوا شود. اين اصلاحات در جهت مطمئن كردن آنها بود چرا كه ما همچنان مدعي هستيم با اجراي اين طرح 20 درصد ترافيك كاهش پيدا ميكند. با اين وجود دوستانمان در ناجا و وزارت كشور تضامين عملياتي نياز داشتند كه اين مهم نيز مرتفع شد. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پاسخ به سوال «اعتماد» در مورد اينكه با وجود مخالفتهاي سازمانهاي بالادستي، فكر ميكنيد اين طرح براي سال آينده عملياتي خواهد شد يا خير؟ گفت: قطعا اين طرح براي سال 97 اجرا ميشود. اما شايد جالبتر از سخنان پورسيد آقايي، اقدامي باشد كه شهرداري براي قيمتگذاري طرح جديد انجام داده است. به گفته رييس كميسيون حمل و نقل و ترافيك گويا، شهرداري ليستي از قيمتهاي مورد نظر براي ورود به طرح جديد ترافيك را به شورا ارايه كرده تا به تصويب شورا برسد. محمد عليخاني در قالب تذكري ضمن تاكيد مجدد براينكه لازم است طرح ترافيك در صحن شوراي شهر مطرح وبه تصويب اعضا برسد، گفت: در حالي لايحه تعيين نرخ طرح ترافيك جديد به شوراي شهر تهران ارسال شده است كه متاسفانه هنوز مطالعات مربوط به پيوستها و همچنين مصوبه شوراي عالي ترافيك به شوراي شهر تهران ارايه نشده است. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران تاكيد كرد: شهرداري بايد قبل از بررسي نرخ در شورا، مستندات خود را در خصوص طرح ترافيك جديد به شوراي شهر ارايه كند. وي در گفتوگو با «اعتماد» در مورد طرح جديد ترافيك تهران و ديدگاه كارشناسياش به عنوان رييس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر پاسخ جالبي داد: هنوز طرحي به دست ما نرسيده است. من و همكارانم در شورا هم، همانقدر از اين طرح و جزييات آن ميدانيم كه شما ميدانيد. من روايتهاي مختلفي از اين طرح و جزييات آن شنيدهام. از خود آقاي پورسيدآقايي گرفته تا مديران ايشان، از اظهارنظرهاي مسوولان راهنمايي و رانندگي تا ساير مديران شهري. هر كدام از اين عزيزان هم اين طرح را يك جور تفسير و توصيف ميكنند. ولي هنوز خود ما اين طرح را نديدهايم. يعني نه طرح مكتوب و نه مستندات ترافيكي و اجتماعي آن به شورا ارايه نشده است. عليخاني در مورد تذكر خود براي نرخگذاري طرح ترافيك جديد نيز گفت: همانطور كه درصحن هم تذكر دادم، اولا ما بايد ابتدا طرح را ببينيم و بخوانيم و از جزييات آن مطلع شويم تا بعد بتوانيم در مورد نرخهاي پيشنهادي شهرداري اظهارنظر كنيم، ثانيا اين طرح بايد ابتدا به تصويب شوراي عالي ترافيك هم برسد، بعد دوستان در شهرداري لايحه نرخگذاري آن را براي ما بياورند! متاسفانه اين اتفاقها نيفتاده و قبل از اين مراحل نرخ را پيشنهاد دادهاند. وي با ذكر اينكه قرار است به زودي ابعاد مختلف اين طرح در جلسه كميسيون حمل و نقل شوراي شهر و با حضور نمايندگاني از محيط زيست، راهنمايي و رانندگي؛ 2 نماينده از مجلس و نمايندگاني از ديگر سازمانهاي مرتبط بررسي خواهد شد، گفت: اگر قرار باشد اين طرح بعد از 38 سال تغيير كند، بايد اين كار با دقت انجام شود. ما اعتقادي به اين نداريم كه بايد اين كار به هر قيمتي انجام شود. وي با اشاره به اينكه خود كميسيون حمل و نقل شورا نيز به شكل مجزا، موضوع طرح ترافيك تهران را بررسي كرده است، گفت: اگر شهرداري طرح ترافيك جديدش را براي ما بفرستد ميتوانيم ديدگاهها و نقطه نظراتمان را مطرح و كمك كنيم كه اين طرح به شكلي بهتر و به نفع شهروندان اجرايي شود. رييس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهردر واكنش به ادعاي معاون حمل و نقل شهرداري كه مدعي شده بود، لازم نيست اين طرح در صحن شورا به تصويب برسد، گفت: ظاهرا دوستان ما در شهرداري معتقدند كه در مورد اين طرح، شورا كارهاي نيست! و فقط بايد نرخ را تصويب كند. اما من اين اعتقاد را ندارم ! شهرداري از اين امر غافل است كه اگر شورا نرخها را تصويب نكند، اين طرح اجرايي نخواهد شد! پس شهرداري ابتدا بايد اقدامات اوليه لازم را انجام دهد، سپس آن را براي تصويب به شورا بياورد و تازه بعد از ان بخواهد اين طرح را نرخگذاري كند. وي در پاسخ به اظهارات پورسيدآقايي در مورد تاكيد بر اجراي طرح جديد ترافيك در سال آتي نيز گفت: من نظر كارشناسيام را گفتم. حالا اگر ايشان ميخواهند اين طرح را اجرا كنند، لابد از جاي ديگري «اختيارات» دارند !
افتتاح خط 7 تا ارديبهشت
اما پورسيدآقايي علاوه بر طرح ترافيك، توضيحاتي را نيز در بهرهبرداري مجدد خط 7، كه در دوره جديد شهرداري به بهانه ايمن نبودن تعطيل شده بود داد و گفت: در مورد تكميل خط 7 نيز با بيان اينكه صورتجلسهاي بين شهرداري و بانك شهر امضا شده است. اين 350 ميليارد توماني كه بانك شهر به خط 7 تزريق ميكند فارغ از 2000 ميليارد تومان اوراق مشاركتي است كه امروز مجوز آن صادر شده است.
وي با بيان اينكه شهردار تهران از معاونت حمل و نقل درخواست كرده است كه تا پايان سال خط 7 مترو تكميل شود، گفت: البته اميدواريم با تزريق منابع مالي بتوانيم اين مهم را انجام دهيم اما مساله اين است كه تزريق مالي دير انجام شده و برخي تجهيزات نيز بايد از خارج از كشور خريداري شود. بنابراين پيشبيني ما اين است كه تا ارديبهشت ماه سال آينده، خط 7 با همان ايستگاههايي داشت بازگشايي شود ولي براي تكميل آن نيازمند بودجه هستيم.
جنجال درمورد آقاي دوشغله
بعد از اينكه روز دوشنبه، صالحي اميري، معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران به عنوان رييس كميته المپيك انتخاب شد، موضوع ماندن يا رفتن و دوشغله بودن وي به يكي از چالشهاي جديد مديريت شهري بدل شد تا جاييكه اين موضوع ديروز هم در صحن شورا مطرح شد و اعضاي مختلف شورا به آن واكنشهاي متفاوتي نشان دادند. محمدجواد حقشناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران خطاب به شهردار تهران تاكيد كرد: بايد در اسرع وقت شهردار تهران نظر مشخص خود را درباره معاونت اجتماعي شهرداري تهران اعلام كند. رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در جلسه علني ديروز شوراي شهر در تذكري در همين خصوص گفت: انتخابات كميته ملي المپيك برگزار شد و آقاي صالحياميري به عنوان تنها كانديدا انتخاب شدند كه به ايشان تبريك ميگويم. وي افزود: جايگاه معاونت فرهنگي و اجتماعي در شهرداري تهران از اهميت ويژهاي برخوردار است به گونهاي كه حتما ادامه روند كار با حضور يك مدير تاثيرگذار بر اين تصدي را الزامآور ميكند. وي ادامه داد: رويكرد شورا و انتظارات جامعه نيز بهگونهاي است كه ميطلبد شهردار تهران در اسرع وقت براي معاونت فرهنگي و اجتماعي اقدام صحيحي را در دستور كار قرار دهد لذا منتظر نظر مشخص آقاي نجفي هستيم.حقشناس تاكيد كرد: ظرف روزهاي گذشته با حجم زيادي از سوالات خبرنگاران مواجه بوديم لذا بايد نجفي نظر مشخصي را براي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهر تهران اعلام كند. محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران نيز در مورد انتخاب رضا صالحي اميري به عنوان رييس كميته ملي المپيك و شائبه دوشغله بودن وي، گفت: از زماني كه صالحي اميري وارد شهرداري شد مساله حضورش در انتخابات رياست كميته ملي المپيك مطرح بود. حتي محمد علي نجفي - شهردار تهران - هم در يك برنامه تلويزيوني گفت كه صالحي اميري يا بايد شهرداري را انتخاب كند يا كميته ملي المپيك را. هر چند صالحي اميري عنوان كرده استفساريه از مجلس گرفته اما من آن را نديدهام. هاشمي در پاسخ به اين سوال كه آيا صالحي اميري فرصت زماني براي اداره معاونت اجتماعي و كميته ملي المپيك را دارد يا نه، اظهار كرد: اين بستگي به نجفي دارد كه بخواهد مديرش دوشغله باشد يا نه؟ در حال حاضر قصد ورود جدي به اين موضوع را نداريم اما اگر مساله حضورش جديتر شود شورا اين مساله را بررسي ميكند.