ادامه از صفحه اول
نبايدهاي نوسازي
ميتوان به ضعف شديد زيرساختهاي حمل و نقل و فرسودگي ناوگان ريلي، جادهاي و هوايي كشور و از سوي ديگر تنگناي مالي براي نوسازي و گسترش همزمان زيرساختهاي حمل و نقل كشور اشاره كرد.
هرچند در دولت يازدهم برخي گامها براي جبران ضعف زيرساختها برداشته شد ولي همچنان وضعيت زيرساختها و ناوگان حمل و نقل كشور نامساعد است. فرسودگي ناوگان ريلي و هوايي، پوشش ناكافي خطآهن و پوشش ناكافي شبكه بزرگراهي از جمله مشكلات است.
براي خروج از اين وضعيت و براي توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل جادهاي و درونشهري، توسعه حمل ونقل عمومي و رفع آلودگي هوا، اقداماتي بايد در دستور كار قرار بگيرد:
اولا بايد در نظر گرفت كه توسعه زيرساختهاي حمل و نقل ريلي و بزرگراهي با اتكا بر منابع بودجه عمومي دولت ميسر نيست و قطعا بايد از مشاركت بخش خصوصي و سرمايهگذاري خارجي بهره گرفت. البته پيشنياز جذب مشاركت خارجي در قالب قراردادهاي PPP، اصلاح قيمتهاي بازار انرژي، اجتناب دولت از سركوب قيمت خدمات حمل و نقل، بهبود ريسك اعتباري كشور، تحرك بيشتر وزارت راه و شهرسازي و رفع انحصارات موجود در واگذاري پروژههاي حمل و نقل است. بايد اشاره كرد كه قيمت پايين بنزين، مزيتي براي حمل و نقل جادهاي غيرمتشكل ايجاد كرده و انگيزه سرمايهگذاري غيردولتي در حمل و نقل ريلي را كاهش داده است و لذا لازم است ابتدا سياستهاي بازار انرژي اصلاح شود.
ثانيا براي كاهش آلودگي هوا و كاهش مصرف سوخت و افزايش ايمني حمل و نقل بايد سياستهاي ايجاد بازار انحصاري براي خودروسازان داخلي مورد تجديدنظر قرار گيرد. با كاهش تعرفه واردات خودرو و رقابتي كردن بازار و همچنين با افزايش سطح استانداردهاي اجباري توليد و واردات خودرو ميتوان گامهاي موثري در اين زمينه برداشت.
در زمينه حمل و نقل كلانشهرها، مشكلات بسيار پيچيدهتر است. كلانشهرها با مشكلات بسيار پيچيدهاي در زمينه شهرسازي و حمل و نقل شهري مواجهاند كه محصول كمكاري شوراي عالي شهرسازي در دولتهاي قبل و سياستهاي نادرست شهرداريها در توسعه بيرويه كلانشهرها است. در اين زمينه اقداماتي مانند استفاده از ظرفيت بخش خصوصي و سرمايهگذاري خارجي در توسعه شبكه مترو، استفاده از مكانيزمهاي مالياتي متناسب با ميزان تردد و ميزان آلايندگي خودروهاي ترددكننده در شهرها، حمايت از واردات و توليد خودروهاي كممصرف، سختگيري در رعايت استانداردهاي آلودگي براي ناوگان عمومي و موتوسيكلتها، ميتواند موثر باشد.
اگر قدرتهاي مالي اجازه دهند
آنها با فكر و انديشه به اين نتيجه رسيده بودند كه دانشآموز اول دبستان نميتواند پنج شش كتاب را با خودش حمل كند. حالا بعد از 80-70 سال به اينجا رسيدهايم كه بچه اول دبستان ما حداقل پنج كتاب با خودش ميبرد و با كولهباري از كتاب راهي مدرسه ميشود، بهخصوص در مدارس غيرانتفاعي. ما اين رنج را به بچهها تحميل كردهايم و آموزش و پرورش بايد براي حل اين مشكل از طريق اصلاح شيوههاي آموزشي وارد عمل شود. تعريف و اجراي شيوههاي جديد هم البته محقق نميشود مگر اينكه دولت براي حل مشكلات صنفي و معيشتي معلمان وارد عمل شود تا انگيزهاي براي تدريس به روش تازه در آنها ايجاد شود.
وزير اسبق آموزش و پرورش
تاثير ترامپ بر امريكا
معمولا با حضور جمهوريخواهان بازار سرمايه رشد پيدا ميكند. زيرا ميزان رشد بازار سهام را اخلاق و ارزشهاي انساني تعيين نميكند بلكه اين روانشناسي بازار است كه روي آن تاثير ميگذارد. بنابراين هنوز نميتوان وضعيت خوب اقتصادي در بازار سرمايه را نتيجه سياستهاي اقتصادي دولت ترامپ دانست بلكه شرايط بيشتر تاثير رواني شعارهاي ترامپ است و زمان نياز است كه تاثير سياستهاي واقعي ترامپ را روي اقتصاد امريكا مشاهده كرد.
كارشناس مسائل امريكا
پس از اتمام جشنواره موسيقي
نميشود فستيوالي برگزار كرد اما براي آن هدف مشخصي نداشت. بايد هدف جشنواره مشخص شود و ببينيم آيا قرار است صرفا يك مهماني برگزار كنيم و جوايز و وجوهي را بين هنرمندان تقسيم كنيم يا يك رخداد هنري و موسيقايي را با حضور هنرمندان بزرگ رقم بزنيم و به ارتقاي سطح هنر و بينش مردم بينديشيم؟