• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4053 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ اسفند

در آخرين جلسه شوراي سياستگذاري خودرو روي داد

قطعات غير استاندارد صداي وزير را بلند كرد

گروه اقتصادي | آخرين جلسه شوراي سياستگذاري خودرو، روز گذشته در روالي غيرمعمول در كيلومتر چهارده جاده مخصوص در شرايطي برگزار شد كه به نظر مي‌رسيد اين جلسه بيشتر حول محور تعيين تكليف استانداردهاي خودرويي و برنامه‌هاي سال آتي خودروسازان باشد.

شايد كمتر تصور مي‌شد كه خودروسازان آخرين نشست‌شان با وزير صنعت، معدن و تجارت را با انتقادات و اولتيماتوم‌هايي به پايان برسانند كه مي‌تواند بخش توليد در سال 97 را تحت تاثير خود قرار دهد. روز گذشته محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت اگر چه براي رونمايي از يك كتاب به كيلومتر چهارده رفت اما جلسه سياستگذاري و انتقادات وزير از وجود قطعات غيراستاندارد موجب شد تا برخي پيش‌بيني‌ها از تغيير و تحولات در جاده مخصوص در سال 97 خبر دهد. محمد شريعتمداري در اين جلسه به انتقادات صريح و تند از مجموعه خودروسازي كشور پرداخت و به آنها اعلام كرد «هيچ خودروسازي در سال آينده حق تحويل گرفتن قطعات غيراستاندارد را ندارد».

دستور خاصي كه به نظر مي‌رسد بالاخره يك بار براي هميشه قطعه‌سازان داخلي و تامين‌كنندگان قطعه داخلي را نظم مي‌دهد.

او همچنين از تشكيل شورايي خبر داد كه قرار است بر روال استفاده از قطعات استاندارد خودرويي نظارت داشته باشد و مسوول آن را نيز سازمان استاندارد خواند تا رسما روال همكاري قطعه‌سازان، خودروسازان و سازمان استاندارد در سال 97 به اوج پيچيدگي‌هاي خود برسد.

محمد شريعتمداري با اشاره به تشكيل آخرين جلسه شوراي سياستگذاري خودرو در سال جاري و ارايه گزارشي از وضعيت و عملكرد صنعت خودرو افزود: صنعت خودروسازي تا به امروز توانست با توليد يك ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو حدود ۹۸ درصد هدف تعيين شده براي سال جاري را محقق كند.

وي با بيان اينكه رشد كيفي 2.5 درصدي خودروها نسبت به سال قبل راضي‌كننده نيست، گفت: قطعه‌سازان و خودروسازان در سال جديد بايد به اين موضوع توجه داشته باشند.

شريعتمداري تاكيد كرد: در سال ۹۷ هيچ خودروسازي حق تحويل قطعات غيراستاندارد را ندارد و تحويل اين نوع قطعات براي خودروسازان ممنوع است و اگر اين اتفاق بيفتد با آنها برخورد خواهد شد. براي نظارت بر اين كار، يك شورا را در كنار سازمان استاندارد مسوول خواهم كرد.

او با اشاره به اختصاص ۳۲ هزار ميليارد ريال بابت نوسازي صنعت و از جمله خودرو و قطعه‌سازي، گفت: ۵۳ درصد توليدات صنعت خودرو ۲ستاره است كه به هيچ‌وجه قابل پذيرش نيست و ۴ درصد توليدات اين صنعت نيز تك ستاره هستند كه اميدواريم به زودي از آسمان صنعت خودرو ايران حذف شوند.

وزير صنعت در ادامه با اشاره به تمركزگرايي صنعت كشور اظهار داشت: اين سد بايد شكسته شود و صنعت كشور به پيرامون حركت كند.

شريعتمداري همچنين عمق ساخت داخل خودروها را از مهم‌ترين مسووليت‌هاي صنعت خودرو عنوان كرد و افزود: عمق ساخت داخل بدون رعايت استانداردها خيانت به مردم ايران است و به تنهايي ممكن است منجر به فاجعه ملي شود.

مردم راضي‌ نيستند

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: هر چند رضايتمندي مردم از صنعت خودرو نسبت به سال قبل افزايش يافته اما ما از ميزان اين رضايتمندي راضي نيستيم. با وجود اينكه ميزان رضايتمندي مردم از صنعت خودرو نسبت به سال گذشته افزايش يافته ولي اين موضوع براي ما راضي‌كننده نيست و در سال 97 حتما ميزان رضايتمندي را افزايش خواهيم داد.

شريعتمداري ادامه داد: با توليد قطعات استاندارد، توليد خودروي استاندارد نيز در دستور كار قرار خواهد گرفت تا سال 97 سالي اميدبخش براي صنعت خودرو و مصرف‌كنندگان باشد.

او با تاكيد بر لزوم توجه ويژه خودروسازان به ايمني و استاندارد خودرو، گفت: تلاش مي‌كنيم در سال جديد ايمني و استاندارد سرلوحه كار خودروسازان باشد. در برخورد با قطعاتي كه ايمني خودرو يا جان مردم را به خطر مي‌اندازد با جديت برخورد خواهيم كرد.

وزير صنعت با اشاره به اختصاص 32 هزار ميليارد ريال از منابع مالي به نوسازي صنايع كشور از جمله صنعت خودروسازي، گفت: تامين يارانه سود تسهيلات فعاليت‌هاي صنعتي نوسازگر و فعاليت‌هاي صنعتي صادرات‌گرا نيز از اين محل تامين خواهد شد.

به گفته او، سالانه حدود 5.5 ميليارد دلار از منابع ارزي كشور به صنعت خودروسازي كشور اختصاص مي‌يابد و اين صنعت از منابع ريالي قابل توجهي نيز برخوردار است.

شريعتمداري در پايان با اشاره به توليد پژو 2008 در كشور افزود: توليد اين خودرو اواسط تابستان 97 به 6هزار دستگاه مي‌رسد كه صادرات اين محصول را نيز در دستور كار خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون