• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

صرفه‌جويي 500 ميليوني

نهاد كتابخانه به نمايشگاه نمي‌آيد

نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور يكي از نهادهايي است كه مسوول خريد كتاب براي كتابخانه‌هاي كشور است و هر ساله بودجه مشخصي را براي خريد كتاب تخصيص مي‌دهد. رييس اين نهاد به تازگي اعلام كرده است به خاطر صرفه‌جويي قصد حضور در نمايشگاه كتاب امسال را ندارند.
عليرضا مختارپور، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي با اشاره به صرفه جويي ۵۰۰ ميليون توماني اين نهاد از محل شركت نداشتن در نمايشگاه كتاب تهران، از هزينه كرد اين بودجه براي خريد كتاب به انتخاب كتابداران سراسر كشور خبر داده است.
او همچنين تاكيد كرده است كه اين حضور نداشتن به هيچ عنوان نبايد با عناويني چون قهر كردن يا موضوعاتي از اين دست سوءبرداشت شود. نمايشگاه كتاب معمولا محلي براي عرضه كتاب‌هاي جديد يك انتشارات و سازمان است و يكي از دلايلي كه رييس نهاد كتابخانه‌ها براي حضور نداشتن در نمايشگاه كتاب امسال اظهار كرده، اين است كه اين نهاد به عنوان يك سازمان فرهنگي، اساسا محصولي ندارد كه بخواهد آن را در قالب غرفه‌اي در نمايشگاه بين‌المللي كتاب عرضه كند.
از سوي ديگر حضور در نمايشگاه كتاب براي هر ناشر و نهاد هزينه‌هايي در بر خواهد داشت. اين نهاد براي صرفه‌جويي در هزينه‌ها نمي‌خواهد در نمايشگاه حضور داشته باشد و ترجيح مي‌دهد كه هزينه‌هاي اين حضور را در بخش‌هاي ديگر صرف كند. مختارپور به مهر گفته است در سال‌هاي قبل و بر اساس استنادات موجود صدها ميليون تومان خرج حضور نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در نمايشگاه بين‌المللي كتاب مي‌شده است. اين رقم به‌طور معمول از ۵۰۰ ميليون تومان به بالا بوده و حتي در سال‌هايي چند برابر اين كف رقم خرج مي‌شده است. در صورتي كه مردم بايد كتاب بيشتري براي خريد به صورتي آسان در دست داشته باشند.
او در توجيه بيشتر اين حركت اين سوال را مطرح كرده است كه آيا ترجيح مردم اين است كه كتاب بيشتري در كتابخانه‌هاي عمومي براي خواندن داشته باشند يا اينكه نهاد به عنوان متولي كتابخانه‌هاي عمومي كشور بودجه‌اش را صرف حضور در نمايشگاه كند؟
دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور به نهادها و سازمان‌هاي ديگر هم توصيه كرده است كه به جاي اينكه غرفه‌هاي بزرگ همراه با پرسنل و هزينه‌هاي زياد بر خود تحميل كنند، بي‌آنكه حتي محصولي داشته باشند، هر كدام از اين نهادها به جاي چنين اقداماتي مي‌توانند در ترويج اهداف نمايشگاه نقشي موثر
برعهده بگيرند. نهاد كتابخانه‌ها قصد دارد بودجه‌اي كه صرف حضور در نمايشگاه كتاب مي‌شود را به خريد كتاب اختصاص دهد و از سوي ديگر كارشناسان اين نهاد در نمايشگاه، كتاب‌هاي جديد را شناسايي كرده و در پرتال نهاد  قرار مي‌دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون