• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4918 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

خبر ديپلماسي

ظريف: عرايض بنده ذره‌اي از نقش بي‌بديل  شهيد  سليماني نمي‌كاهد

وزير امور خارجه سحرگاه يكشنبه با انتشار پستي در اينستاگرام نوشت: عرايض بنده ذره‌اي از عظمت شهيد سليماني و نقش بي‌بديل او در بازآفريني امنيت ايران، منطقه و جهان نمي‌كاهد. اگر مي‌دانستم جمله‌اي از آن انتشار پيدا مي‌كند، حتما چون گذشته آن را بر زبان نمي‌آوردم. محمدجواد ظريف در سحرگاه نوزدهم ماه مبارك رمضان در پست اينستاگرامي با تسليت فرا رسيدن ايام شهادت مولاي متقيان نوشت: يك هفته‌اي است كه در پي پخش برداشت و تحليل تلخ اين دانشجوي روابط خارجي از يك برهه تاريخي - آن‌هم صرفا براي انتقال صادقانه تجربيات به مسوولان آينده و بدون هيچ‌گونه قصدي براي انتشار وسيع يا حتي محدود آن- احساسات پاك عاشقان شهيد والامقام سردار سپهبد قاسم سليماني و خانواده آن شهيد و به خصوص شير دخترش زينب خانم -كه برايم همچون فرزندان خودم عزيز است- جريحه‌دار شده است. برخي هم تلاش كرده‌اند از اين شرايط ناگوار وسيله‌اي براي برهم زدن همدلي ميان آحاد مردم دلاور اين مرز و بوم يا ابزاري براي اهداف كوتاه سياسي بسازند. وزير امور خارجه در ادامه يادآور شد: از همه بزرگواراني كه در اين روزها -با علم به عشق و همراهي ديرينم با شهيد سليماني-  با حمايت و روشنگري‌هاي خود بنده را مرهون لطف‌شان قرار داده‌اند، سپاسگزارم. ظريف تاكيد كرد: عرايض بنده 
-كه هيچ ادعايي جز صداقت بر قطعيت‌ آن ندارم- ذره‌اي از عظمت شهيد سليماني و نقش بي‌بديل او در بازآفريني امنيت ايران، منطقه و جهان نمي‌كاهد. ولي اگر مي‌دانستم جمله‌اي از آن عرايض انتشار عمومي پيدا مي‌كند، حتما همچون گذشته آن را بر زبان نمي‌آوردم. نه براي اينكه مردم را محرم نمي‌دانم، بلكه از آن جهت كه در جهان به هم پيوسته كنوني كه انتخاب مخاطب را ناممكن ساخته و در آشفته‌بازار سياست، اغيار را محرم نمي‌شمارم. او يادآور شد: هر چه داريم از اين مردم است و همان‌گونه كه برادرم شهيد حاج قاسم جانش را فداي اين مردم كرد، من هم اگر آبرويي دارم آن را با افتخار فداي همين مردم مي‌كنم كه: ما را سري‌ست با تو كه ‌گر خلق روزگار‌/ دشمن شوند و سر برود هم بر آن سريم
 ظريف بار ديگر تاكيد كرد: در سحرگاه ضربت خوردن شاه مردان و هنگام اعمال شب قدر، همه كساني كه به باور خودم به من تهمت و افترا زده‌ بودند را بخشيدم. اميدوارم مردم بزرگوار ايران و همه عاشقان سردار و به ويژه خانواده بزرگوار سليماني  عزيز  نيز  بنده ر ا  ببخشايند. 
رو سينه را چون سينه‌ها هفت آب شو از كينه‌ها
وآنگه شراب عشق را پيمانه شو پيمانه شو
بايد كه جمله جان شوي تا لايق جانان شوي
گر سوي مستان مي‌روي مستانه شو مستانه شو


روسيه: پيشرفت‌هايي در مذاكرات برجامي وين به دست آمده است

وزارت امور خارجه روسيه روز يكشنبه در بيانيه‌اي با اشاره به برگزاري نشست كميسيون مشترك برجام به پيشرفت‌هاي به دست آمده در مذاكرات وين اشاره كرد. به گزارش يكشنبه ايرنا، وزارت خارجه روسيه در اين بيانيه خاطرنشان كرد: روز اول ماه مه‌ (شنبه) در وين نشست كميسيون مشترك برجام برگزار و در جريان آن نتايج دور سوم مذاكرات براي احياي كامل توافق هسته‌اي (برجام) بررسي شد. در اين مذاكرات، تبادل نظر مشروح و سودمند در خصوص دورنماي لغو تحريم‌هاي ضدايراني امريكا و نيز گام‌هاي مورد انتظار از ايران براي تطابق فعاليت‌هاي هسته‌اي اين كشور با مفاد برجام صورت گرفت. در ادامه بيانيه به پيشرفت‌هاي به دست آمده در اين مذاكرات براي تداوم تلاش‌هاي فشرده به منظور حل و فصل مسائل باقي مانده پس از خروج امريكا از توافق هسته‌اي اشاره شده است. وزارت خارجه روسيه خاطرنشان كرده است كه كميسيون برجام اواخر هفته آينده نشست برگزار مي‌كند. اما كار در سطح  كارشناسان  بدون  وقفه  ادامه  خواهد  داشت.


رسانه ‌امريكايي: سفراي ايران و عربستان در  عراق  ديدار  مي‌كنند

نيويورك‌تايمز از ديدار ميان ايران و عربستان در آينده نزديك خبر داد. به گزارش ايلنا و به نقل از نيويورك‌تايمز، چند مقام آگاه ايراني و سعودي كه نام‌شان منتشر نشده، اعلام كردند: ايران و عربستان دور دوم گفت‌وگوهاي‌شان را به زودي يعني در ماه مه و در سطح سفرا برگزار مي‌كنند. اين در حالي است كه چندي پيش هم خبر ديدار مقامات ايران و عربستان در بغداد منتشر شده بود. اين خبر از سوي ايران و عربستان تاييد نشده است اما هر دو طرف در اظهاراتي از بهبود روابط با ديگري استقبال كردند. نيويورك‌تايمز در گزارشي در تحليل دلايل تغيير رويكرد عربستان نسبت به ايران مي‌نويسد: در حالي كه نشانه‌هاي ملموسي از درك و تفاهم جديد ميان عربستان و ايران هنوز پديدار نشده و ممكن است مدت زمان زيادي براي تحقق اين مساله طول بكشد، اما اگر در نهايت و در هر صورتي محقق شود حتي نشانه‌هاي كاهش تنش ميان دو طرف مي‌تواند بر اوضاع كشورهايي همچون لبنان، سوريه، عراق و يمن ديده شود. نيويورك‌تايمز در بخشي ديگر از گزارش خود نوشت: در حالي كه دولت پيشين امريكا روابط نزديكي با كشورهاي عرب حوزه خليج فارس از جمله عربستان و امارات داشت و سياست فشار حداكثري را عليه ايران دنبال مي‌كرد، با روي كار آمدن دولت جديد در كاخ سفيد رويكرد واشنگتن در قبال رياض دستخوش تغيير شد و كاخ سفيد ديپلماسي را با هدف احياي برجام در پيش گرفت. براساس اين گزارش، جو بايدن طي رقابت‌هاي انتخاباتي‌اش به‌ شدت از وضعيت حقوق بشر عربستان انتقاد كرد و قول داد در روابط كشورش با رياض در صورت پيروزي در انتخابات، ارزيابي مجدد انجام دهد. نيويورك‌تايمز در اين رابطه نوشت: به نظر مي‌رسد عربستان رفتار خود را براي سازگار شدن با اين لحن جديد امريكا تغيير داده است. اخيرا عربستان تغييراتي در موضع خود در قبال قطر ايجاد و پادشاه عربستان از امير قطر دعوت كرد به رياض سفر كند كه نشانه‌اي قوي از سازش بين رياض و دوحه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون