• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4918 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

معلمان و سال ويروسي

غزل لطفي

سال تحصيلي ۱۴۰۰-1399 اولين سال تماما مجازي است كه براي هماهنگ شدن معلم و دانش‌آموز و جبران كاستي‌هاي ماه‌هاي آخر سال تحصيلي قبل از ۱۵ شهريور ماه شروع  شد. 
شبكه آموزش دانش‌آموزي (شاد) بنا شده بود اما هنوز نقاط ضعف و قدرت آن بررسي نشده بود و معلمان همزمان كه به تدريس مي‌پرداختند با كاستي‌هايي كه هنوز نه شناخته شده بود و نه راه‌حلي براي آن بود نيز مواجه بودند و اين قشر هميشه ايثارگر چاره‌اي جز تاب‌آوري نداشتند. 
از مشكلات نت وكمبود ابزار هوشمند بسيار گفتيم اما نگفتيم كه  در همين شرايط، تحصيل چگونه  ادامه پيدا كرد و چطور يك ‌سال تحصيلي ديگر رو به پايان است.
نگفتيم معلمي كه هر سال ساعت‌هاي طولاني را دركنار دانش‌آموزان مي‌گذراند و آن‌قدر مي‌گفت و مي‌پرسيد تا از يادگيري كودكان ما اطمينان حاصل كند در اين سال مجازي چطور وقتي نت قطع مي‌شد براي تك‌تك شاگردانش پيامك مي‌فرستاد تا آموزش متوقف نشود. روزهايي كه شبكه شاد از دسترس خارج مي‌شد به سرعت شاگردانش را در واتس‌آپ گرد‌هم مي‌آورد تا آموختن ادامه پيدا كند و حتي نپرسيديم كه چقدر از حقوقش را صرف خريد بسته اينترنتي و قبض تماس‌هاي مكررش با دانش‌آموزان مي‌كند؟ تحصيل مجازي را اين‌طور براي خود معنا كرديم  همان‌طور كه هر ساعتي كه مي‌خواهيم با دوست و فاميل چت مي‌كنيم پس محق هستيم در هر ساعت از شبانه‌روز به معلم فرزندمان پيام  بدهيم و اگر پاسخ نداد هم طلبكار باشيم و اصلا يادمان هم نيفتاد كه او هم مثل ما خانواده و دغدغه‌هاي خاص خود را دارد. معلمي كه تمام سال بايد يك شيفت را به تدريس مي‌گذراند و در شيفت بعدي به آماده‌سازي محتواي آموزشي روز بعد مي‌پرداخت و گاهي براي ضبط يك مبحث مجبور بود چندين‌بار تكرار كند تا صداي كودك همسايه و ماشين ضايعاتي و دستفروش دوره‌گرد و... در فيلم نباشد. حتما شما هم اگر فرزندي در سن تحصيل داشته باشيد با اين موضوع مواجه شده‌ايد كه چند روز يك ‌بار حافظه گوشي كودكان پر مي‌شود و نياز به پاك كردن ديتا‌هاي قديمي دارد حالا تصور كنيد معلمي را كه هر روز حدود۲۰ دانش‌آموز برايش تكاليف و اشكالات و سوالات‌شان را به ‌طور عمومي در كلاس درس مي‌فرستند وگاهي هم براي پرسيدن سوالاتي در مورد موضوعاتي كه دركلاس به‌ طور كامل ياد نگرفته‌اند، خصوصي هم براي معلم‌شان پيام مي‌فرستند و معلم بايد تمام اين پيام‌ها را ببيند و پاسخ بدهد تا محكوم به بي‌توجهي نشود و با توجه به حافظه محدود همه ابزارهاي هوشمند مجبور است براي خودش يادداشت‌برداري كند تا به نقاط قوت و ضعف همه دانش‌آموزان اشراف كامل داشته باشد. معلم بودن در اين سال ويروسي يعني شغلي ۲۴ ساعته بدون تعطيلي، يعني تكاليفي كه كودكان ما عكسش را؛ با كيفيت يا بدون كيفيت براي معلم‌شان فرستاده‌اند و او بايد كلمه به كلمه آن را بررسي كند و همچنان مانند سال‌هاي گذشته نيز تا نيمه‌هاي شب برگه‌هاي امتحاني را تصحيح كند ولي اين ‌بار در يك گوشي به اندازه كف دست و عكس‌هاي تيره و روشني كه براي ديدن آنها امروز دو نمره چشمانش ضعيف‌تر شده است.  اشتباهات سهوي هميشه در گفتار همه است اما معلمين درتمام لحظات تدريس بايد حواس‌شان را جمع مي‌كردند كه سوژه دنياي مجازي نشوند و اين ديگر واقعا بي‌انصافي بود.يك‌سال تحصيلي ديگر با تمام چالش‌هايش رو به پايان است و معلمين با تمام سختي‌هايي كه پيش‌رو داشتند، لحظه لحظه و با عشق و ايثار و تمام وجود تلاش كردند تا تحصيل متوقف نشود. 
روز  معلم  مبارك

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون