• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4944 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ خرداد

رييس‌جمهوري از حل‌وفصل مسائل اصلي جمهوري اسلامي و ايالات متحده در وين خبر داد

امروز هيچ‌كس نمي‌گويد برجام بد است

براي‌مان مهم نبود چه كسي مذاكره كند؛ مهم بود راه، مذاكره است كه الحمدلله فهميدند

گروه  سياسي

رييس دولت دوازدهم از تريبون جلسه روزگذشته هيات دولت براي تاكيد دوباره  بر تاثير مردم در قدرت و اداره كشور استفاده كرد. حسن روحاني شعار اصلي امام (ره) را «ميزان راي ملت است»  عنوان و تاكيد كرد كه «ما نبايد از امام فاصله بگيريم. بايد روزبه‌روز نزديك شويم، ما نبايد اجازه دهيم كه سير قهقهرايي اتفاق بيفتد.»  رييس‌جمهوري كه در طول مدت رياست‌جمهوري‌اش بارها  بر لزوم همه‌پرسي درباره برخي مواردي كه در مورد آنها  اختلاف‌نظر وجود دارد، تاكيد كرده  در سخنان روز گذشته خود بار ديگر به اين موضوع اشاره كرد و گفت:«امام (ره) نظريه‌اش بر اين بود كه مردم نقش اصلي و تعيين‌كننده در قدرت داشته باشند و نقش اصلي و تعيين‌كننده در اداره كشور داشته باشند. اين نظريه امام(ره) بود. بر همين نظريه هم ايشان، جمهوري اسلامي ايران  را  بنيانگذاري كرد.  به همين دليل هم خيلي‌ها مخالف بودند. مي‌گفتند الان موقع انتخابات و همه‌پرسي و راي‌گيري نيست.» روحاني با اشاره به اينكه «بعضي‌ها  ازكلمه همه‌پرسي خوش‌شان نمي‌آيد» تاكيد كرد:«ولي اساس نهضت و نظام ما  از همه‌پرسي شروع شده است. با همه‌پرسي بود كه نظام جمهوري اسلامي ايران مورد تاييد و تصويب بيش از 98 درصد مردم قرارگرفت و اين كدام نهضت و انقلاب است كه در يك سال 5  انتخابات مهم  برگزار كند 2 بار مردم در همه‌پرسي و 3  بار مردم در انتخابات شركت كردند».

رييس قوه مجريه گفته كه اين انقلاب نشان مي‌دهد كه ذاتش چيست؛ انقلابي كه سال اول 5 بار مردم را پاي صندوق دعوت مي‌كند. امام (ره) مي‌خواهد بگويد راه و مسير ما طريق و با آراي مردم است. به گفته او، اين مسير و راه امام(ره) همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبري هم بوده است، ايشان همواره به حضور اكثريت پاي صندوق آرا تاكيد كردند پس اين خط، خطي است كه ادامه دارد و اين راه، راهي است كه ادامه دارد. رييس دولت دوازدهم هشدار داد كه «نكند يك وقتي از روي ناداني يك فردي بگويد مهم نيست كم و زياد بيايند، راي بدهند و مهم‌ترين مساله را يك نفر بگويد مهم نيست.  اين مهم‌ترين مساله ماست. صندوق و انتخابات مهم‌ترين مساله ماست. همه ما بايد كاري كنيم كه مردم با راحتي، اميد و نشاط پاي صندوق آرا بيايند و به اصلح نه از لحاظ فردي  بلكه  حتي از لحاظ برنامه و استراتژي راي بدهند. راي بدهند تا بهترين فرد اين‌ بار مسووليت سنگين را  بر دوش بگيرد و كار را پيش ببرد.» 
روحاني اگرچه اذعان كرد كه نمي‌خواهد نطق خداحافظي‌اش را انجام دهد و هنوز 2 ماه ديگر تا پايان كارش به عنوان رييس دولت باقي مانده اما در ادامه با بيان اينكه به موقع آنچه را بايد گفته شود، خواهد گفت به برخي دستاوردهاي دولت اشاره كرد. او تاكيد دارد كه اگر يك دولت قوي با پشتوانه آراي قوي مردم با شعار و استراتژي روشن با جهان در اين كشور روي كار نبود، گذراندن 3.5 سال جنگ تمام ‌عيار اقتصادي به مراتب سخت‌تر از آن بود كه گذشت. رييس‌جمهوري اگرچه اذعان دارد كه الان هم شرايط سخت است و جنگ اقتصادي جنگ سختي بود اما معتقد است كه تدبير اين دولت كاري كرد كه ترامپ نتوانست خودش را از انزوا و تنهايي نجات دهد. حسن روحاني در بخش ديگري از اظهاراتش در جلسه روزگذشته هيات دولت به ‌صورت غيرمستقيم به وعده‌هاي اين روزهاي كانديداها درباره بازگشت به برجام و مذاكرات اشاره كرد و در سخناني كنايي گفت:«همه امروز به تعامل سازنده افتخار مي‌كنند، كسي نيست كه بگويد تعامل سازنده خوب نيست، هيچ‌كس از تقابل با دنيا استقبال نمي‌كنند الحمدالله امروز همه بحث مذاكره مي‌كنند.  حتي بعضي مي‌گويند ما بياييم بهتر مذاكره مي‌كنيم.  الحمدالله پس مذاكره را قبول كرديد و مي‌گوييد ما بياييم بهتر مذاكره مي‌كنيم اهلا و سهلا  شما تشريف بياوريد، براي ما آن مهم نبود. مهم اين بود كه بفهميد راه، مذاكره است، بفهميد راه تعامل با جهان است؛ اين مهم بود و الحمدالله اين را در اين 8 سال فهميديد.»  به عقيده او، ما به يك دستاوردهاي بزرگي در اين 8 سال رسيديم، به عقب برنمي‌گرديم، به نقطه‌هايي رسيديم هيچ‌كس نمي‌تواند به عقب برگردد. امروز هيچ‌كس نمي‌تواند بگويد برجام بد است، امروز همه دنبال اين هستند كه به برجام برگردند البته ما كه در برجام بوديم كمي عقب آمديم به‌ خاطر خيانت‌هاي امريكا بود. امريكا مي‌گويد مي‌خواهم برگردم 1+4 مي‌گويد همه  برگرديم، ايران مي‌گويد برگرديم،  همه يك حرف مي‌زنيم. امروز بعد از 8 سال فكر ما يكي شده البته ممكن است باز هم در شيوه‌ها اختلاف‌نظرهايي داشته باشيم ولي در مسائل مهم به نظر واحد رسيديم و اين پيروزي بزرگ براي ملت ايران است. او در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه «چيز جالبي شد هم در داخل معلوم شد راه، تعامل است هم امريكايي‌ها فهميدند راه، تعامل است، همه فهميدند راه اين است كه بنشينيم، حرف بزنيم و مذاكره كنيم لذا در وين پاي ميز مذاكره آمدند» گفت:«امروز الحمدالله مي‌بينيم مسائل اصلي ما با امريكايي‌ها در اين مذاكرات حل‌وفصل شد و حالا چند مساله باقي مانده است آن هم مذاكره مي‌كنيم و به نتيجه مي‌رسانيم.»  او تاكيد كرد:«اگر اراده  بر اين باشد كه  در اين دولت اين كار انجام شود اين دولت اين كار را انجام داده، فعل ماضي به كار مي‌برم، فعل مضارع نداريم ما كارمان را انجام داده‌ايم و تمام كرديم. آن قولي كه ما به ملت ايران داديم در تحريم به قول‌مان وفادار مانديم، يك بار تحريم را در سال 94 شكانديم يك بار هم در 1400، ما كارمان را انجام داديم، تشريفات كار هر طور كه هست، مهم نيست ولي ما كارمان را انجام داديم».
روحاني پس از اعلام اين خبر درباره مذاكرات به ماجراي مهم ديگر اين روزهاي ايرانيان يعني ويروس كرونا و واكسن آن اشاره كرد و گفت:«در كرونا هم به مردم قول داديم،گفتيم كرونا را تا پايان اين دولت مهار مي‌كنيم البته دست همه مدافعان سلامت را مي‌بوسم. كار بزرگ بر دوش آنها بوده، البته كار بزرگ بر دوش كل ملت ايران بوده، همه همكاري كردند كه به اينجا رسيديم اما در مساله كرونا از قله به سمت سرازيري در حال حركت هستيم. او گفت كه با ادامه واكسيناسيون دركشور كه انشاءالله روزبه‌روز شرايط بهتري در هفته‌هاي آينده پيش‌روي ماست، اين بيماري و ويروس را پايان دولت موقع تحويل مهار شده، تحويل دولت بعد خواهيم داد. در بحث واكسن هم در همين توليد داخلي با يك حركت  بسيار خوب شاهد يك تحول  بزرگ  در اين زمينه  خواهيم  بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون