• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4944 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ خرداد

با برگزاري نشست كميسيون مشترك برجام صورت گرفت

پايان پنجمين دور از رايزني‌هاي برجامي در وين

گروه ديپلماسي | پنجمين دور از رايزني‌هاي فني و حقوقي براي احياي توافق هسته‌اي شامگاه پنجشنبه در پايتخت اتريش به پايان رسيد و طبق روال، هيات‌هاي مذاكره‌كننده ايران، ايالات متحده و 1+4 با ماحصل قريب به 8 روز مذاكره به منظور مشورت به پايتخت‌ها بازگشتند. عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه و رييس هيات ايراني شركت‌كننده در مذاكرات پيش از برگزاري نشست كميسيون مشترك برجام در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سيما در وين گفت: در موقعيتي هستيم كه بايد يك جمع‌بندي جديد از مذاكراتي كه تا الان انجام شده داشته باشيم. همه هيات‌ها به اين نتيجه رسيدند كه بايد مراجعه مجددي به پايتخت‌ها براي مشورت‌هاي بيشتر و تصميم‌گيري‌هاي بيشتر در خصوص مسائل مورد اختلاف صورت بگيرد. هيات‌ها پس از يك جلسه جمع‌بندي كميسيون مشترك به پايتخت‌هاي خودشان مراجعه خواهند كرد. همه هيات‌ها مصمم هستند و جديت كاملا وجود دارد. اختلافات به نقطه‌اي رسيده كه همه معتقد هستند كه اين‌طور نيست كه حل نشدني باشد، ولي به هر حال جزييات هم مهم است و مواضع قطعي ما مهم است كه بايد رعايت شود.
در حالي كه برخي از گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي حاكي از آن است كه شايد ترجيح ايران به تعويق انداختن روز توافق تا پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ايران در پايان خرداد‌ماه باشد، عباس عراقچي پيش‌بيني كرد كه فاصله ميان دور پنجم و ششم هم زماني قريب به 7 روز مانند ادوار گذشته باشد. 
روس‌ها، سخنگوي مذاكرات در وين ؟ 
آخرين روز از پنجمين دور نشست‌هاي وين با برگزاري جلسه‌هاي دو و چندجانبه همراه شد. به گفته كاظم غريب‌آبادي سفير و نماينده دايم ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين، هيات‌هاي مذاكره‌كننده ايران و روسيه صبح روز چهارشنبه در گراند‌هتل با هم ديدار و گفت‌وگو كردند. ميخاييل اوليانوف، رييس هيات مذاكره‌كننده روسيه در وين در توضيح نشست فوق با عباس عراقچي در توييتر نوشت: نشست بسيار خوب و مفيدي بود. يادداشت‌هاي خود را مقايسه و رويكردهاي خود درباره برخي از موضوعات تحت بررسي در گفت‌وگوهاي وين درباره برجام را روشن كرديم.
«ميخاييل اوليانوف» پيش از ديدار با عراقچي نيز در توضيح روند پيشرفت مذاكرات براي احياي برجام در «وين» تاكيد كرد تا زماني كه درباره همه مسائل توافق نشود، گويي درباره هيچ موضوعي توافق نشده است. او در پاسخ به برخي گزارش‌ها مبني بر خوش‌بيني مسكو در خصوص پيشرفت در مذاكرات وين در صفحه توييتر خود نوشت: «نه ضرورتا. ما حقيقتا شاهد پيشرفت مداومي در مذاكرات وين درباره برجام بوديم. ما اين حقيقت آشكار را مي‌پذيريم اما همواره در ارزيابي‌هاي خود محتاط هستيم و تا زماني‌كه بر روي همه مسائل توافق نشود، گويي درباره هيچ‌ موضوعي توافقي صورت نگرفته است. ما به اين مرحله نزديك شده‌ايم اما احتمالا به زمان بيشتري نياز است. من احساس نارضايتي دارم از اينكه برخي تحليلگران سياسي در خصوص پيچيده‌ترين مشكلات جهان به سادگي قضاوت مي‌كنند و به آنها توصيه مي‌كنم كه نتيجه‌گيري‌هاي شتابزده نكنند.»
«سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه نيز روز گذشته ضمن ابراز اميدواري درباره به نتيجه رسيدن رايزني‌ها در وين اعلام كرد، برنامه‌اي براي برگزاري نشست درباره برجام در سطح وزراي خارجه وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، «سرگئي ريابكوف» در جمع خبرنگاران گفت: «براي برگزاري چنين نشستي هنوز برنامه‌اي وجود ندارد؛ البته گزينه‌هاي مختلفي در عصر ما وجود دارد و مي‌توان اقدامات زيادي به صورت مجازي از طريق ويدئو كنفرانس انجام شود اما الان زود است كه در اين باره حرف بزنيم. ما به پايان موفق مذاكرات براي احياي كامل اجراي توافق هسته‌اي (برجام) اميدواريم و (اينكه) با موانع غيرقابل حلي مواجه نشود».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون